Temat interpretacji
w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności budowy: przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców, przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej, pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.) oraz z dnia 17 stycznia 2018 r. (data wpływu 17 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności budowy:
- przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców jest nieprawidłowe,
- przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej jest prawidłowe,
- pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności budowy:
- przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców,
- przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej,
- pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 20 listopada 2017 r. oraz z dnia 17 stycznia 2018 r. poprzez przedłożenie dowodu wpłaty opłaty do wniosku ORD-IN oraz doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku z dnia 17 stycznia 2018 r.).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działając na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie w kierunku wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zainteresowany będzie realizować zadanie inwestycyjne: Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej na terenie Gminy.
Operacja prowadzi do osiągnięcia celu szczegółowego dla poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii. W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel poprawa warunków życia mieszkańców Gminy poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, budowę pompowni i przebudowę istniejącej sieci wodociągowej w celu wspierania środowiska naturalnego. Wnioskodawcy zostanie przyznana na podstawie złożonego wniosku pomoc w wysokości 63,63% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji.
Gmina wybuduje 105 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków: 99 sztuk dla osób fizycznych mieszkańców Gminy oraz 5 oczyszczalni przy budynkach użyteczności publicznej.
Źródłem finansowania inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dla osób fizycznych mieszkańców Gminy będą:
- dofinansowanie, które Gmina uzyska ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego,
- środki własne Gminy,
- wkład własny mieszkańców (w ramach partycypacji - zgodnie z warunkami umowy).
Realizując inwestycje w zakresie budowy 5-ciu przydomowych oczyszczalni dla jednostek użyteczności publicznej, Gmina otrzyma pomoc w formie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz Wnioskodawca zaangażuje środki własne.
Na realizację zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej na terenie Gminy Wnioskodawca uzyska dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego (przekazane przez Biuro Rozwoju Regionalnego) oraz źródłem finansowania będą środki własne Gminy.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 stycznia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował:
Wystawione faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wystawiane na Gminę.
Realizacja zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej należy do zadań własnych gminy. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zadaniem własnym gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2017 roku, poz. 2180, ze zm.), jest zbiorowe odprowadzanie ścieków. Gmina realizując zadanie własne na terenach o rozproszonej zabudowie planuje budować przydomowe oczyszczalnie ścieków.
W odpowiedzi na pytanie Czy realizacja zadania inwestycyjnego pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej" uzależniona jest od otrzymania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego, tj. w sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania realizowałaby zadanie inwestycyjne? Zainteresowany wskazał:
- przydomowe oczyszczalnie ścieków realizacja zadania inwestycyjnego pn. budowa przydomowych oczyszczalni ścieków uzależniona jest od otrzymania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Uzyskując pozytywną decyzję o dofinansowaniu Gmina podjęła działania w kierunku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców, którzy przystąpili do projektu. W przeciwnych wypadku nie byłoby to możliwe ze względu na konieczność poniesienia wydatków w kwocie około 1 500,00 tys. zł. Uzyskanie pozytywnej decyzji o dofinansowaniu w kierunku budowy 5 przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej, jedynie przyspieszyło decyzję Gminy o realizacji tego zadania. W przeciwnym wypadku realizacja zadania nastąpiłaby w kilku latach, w zależności od posiadanych środków własnych,
- budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej sieci wodociągowej realizacja zadania inwestycyjnego pn. budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej sieci wodociągowej nie była uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Gmina planowała budowę pompowni wraz z rozbudową sieci wodociągowej ze względu na konieczność zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie zaopatrzenia w wodę. Pozytywna odpowiedź na wniosek o dofinansowanie w tym zakresie tj. przyznanie dotacji dla Gminy przyspieszyło podjęcie przez Gminę budowy pompowni w wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej.
Właścicielem efektów zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków przy jednostce użyteczności publicznej:
- budynku Urzędu Gminy w ,
- budynku Ośrodka Zdrowia w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
będzie Gmina.
Właścicielem efektów zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków przy jednostce użyteczności publicznej budynku remizy Ochotniczej Straży Pożarnej w będzie Gmina. Oczyszczalnia zostanie wybudowana na gruncie należącym do Skarbu Państwa. Użytkownikiem tej działki wraz z zabudowaniami tj. remizą OSP w jest Gmina.
Realizacja zadania inwestycyjnego budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przy następujących obiektach:
- budynku Urzędu Gminy w ,
- budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
nie będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez żadną z ww. jednostek użyteczności publicznej.
Realizacja zadania budowa przydomowej oczyszczalni ścieków przy budynku Ośrodka Zdrowia w nie będzie uzależniona od wpłaty przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej , który wynajmuje budynek ośrodka zdrowia wraz z powierzchnią działki nr 839/1, na której posadowiony jest ten budynek oraz nowo wybudowana oczyszczalnia ścieków.
Efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego w zakresie przydomowych oczyszczalni ścieków wybudowanych przy jednostkach użyteczności publicznej:
- budynku Urzędu Gminy w ,
- budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
nie będą wykorzystywane przez inne podmioty.
Przydomowe oczyszczalnie będą użytkowane jedynie przez te jednostki przy budynkach których powstały.
Cała powierzchnia użytkowa budynku Ośrodka Zdrowia w jest wynajęta przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej . Zgodnie z zapisami umowy najmu przedmiotem najmu jest nieruchomość gruntowa działka 839/1 o pow. 0,1650 ha wraz ze znajdującym się na niej budynkiem Ośrodka Zdrowia, która stanowi własność Gminy. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność na własny rachunek, nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym Gminy.
Wybudowana na działce 839/1 przy budynku Ośrodka Zdrowia w przydomowa oczyszczalnia ścieków będzie jako część infrastruktury znajdującej się na tej działce podlegała zapisom umowy najmu zawartej między Gminą a Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w . Gmina umożliwi wykorzystywanie przydomowej oczyszczalni ścieków przez w ramach umowy najmu NZOZ będzie eksploatował nowo wybudowaną oczyszczalnie i pokrywał samodzielnie koszty związane z wywozem nieczystości.
Ponadto Zainteresowany wskazał, że oczyszczalnie ścieków wybudowane przy:
- budynku Urzędu Gminy w ,
- budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
- budynku Szkoły Podstawowej w ,
będą wykorzystywane wyłącznie przez te jednostki.
Inne jednostki w żadnym zakresie nie będą korzystały z efektów budowy oczyszczalni ścieków powstałych przy budynkach wyżej wymienionych jednostek użyteczności publicznej. Wykorzystanie w ramach umowy najmu powierzchni użytkowej działki nr 839/1 wraz ze znajdującym się na tej działce budynkiem Ośrodka Zdrowia przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej ma charakter odpłatny. Zgodnie z umową najmu Gmina wystawia w odstępach miesięcznych faktury dla Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej . Podatek należny z tytułu umowy najmu w wysokości 23% wynikający z wystawionych faktur z tytułu czynszu dzierżawnego jest ewidencjonowany i wykazywany w deklaracjach VAT przez Gminę.
Właścicielem efektów zadania inwestycyjnego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej jest Wnioskodawca.
Na pytanie tut. Organu Czy jakikolwiek podmiot odrębny od Gminy będzie zobowiązany do uiszczenia wpłat, od których byłaby uzależniona realizacja inwestycji? Jeżeli tak, to proszę wskazać jaki to będzie podmiot? Zainteresowany odpowiedział, że Gmina jest nabywcą usług w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej. Źródłem finansowania kosztów związanych z realizacją tego zadania jest wkład własny Gminy i dofinansowanie przekazane przez Biuro Rozwoju Regionalnego. Żaden inny podmiot odrębny od Gminy nie jest zobowiązany do uiszczenia wpłat, od których byłaby uzależniona realizacja inwestycji.
Nadto na pytanie tut. Organu Czy efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez inne podmioty? Jeżeli tak to jakie i w jakim trybie (czy np. na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia)? Wnioskodawca wskazał, że efekty zrealizowanego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej nie będą wykorzystywane przez inne podmioty. Właścicielem i zarazem jedynym użytkownikiem zrealizowanego zadania wybudowanej pompowni wody w wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej jest Gmina. Wnioskodawca wykorzystuje pompownię wraz z rozbudowaną siecią wodociągową w działalności polegającej na sprzedaży i dystrybucji wody.
W odpowiedzi na pytanie Czy korzystanie przez inne podmioty z ww. efektów zrealizowanego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą miały charakter odpłatny czy nieodpłatny? Zainteresowany odpowiedział, że inne podmioty nie będą korzystać z efektów zadania inwestycyjnego budowa pompowni w wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej. Jedynym użytkownikiem efektów zrealizowanego w tym zakresie zadania inwestycyjnego jest Gmina.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy podstawa opodatkowania przy realizacji przez Gminę zadania polegającego na dostawie i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców obejmuje tylko wpłaty mieszkańców (ich udział w finansowaniu), czy również środki własne Gminy oraz kwotę dofinansowania wymienioną w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, którą Gmina otrzyma w ramach realizowanego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 17 stycznia 2018 r.):
Ad. 1
Realizacja zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody w wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gminy. Dla Gminy zasadniczym celem realizacji wyżej opisanej inwestycji jest zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń środowiska (poprawa stanu gleby), wspieranie środowiska naturalnego. Art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Gmina realizując zadania własne na terenach o rozproszonej zabudowie realizuje zadanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Wnioskodawca nie posiada stałej sieci kanalizacyjnej.
Przedmiotem projektu jest budowa 99 sztuk przydomowych oczyszczalni dla tych mieszkańców Gminy, którzy zawarli z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne. Na podstawie tychże umów mieszkańcy partycypują w kosztach inwestycji. Warunkiem koniecznym do wybudowania oczyszczalni na posesji danego mieszkańca jest wpłata udziału finansowego na rachunek Wnioskodawcy. Od wpłat dokonywanych przez mieszkańców na wyodrębniony rachunek bankowy odprowadzany jest podatek VAT należny w wysokości 23%. Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie zostaną własnością Gminy przez okres 5 lat i na ten okres zostaną oddane w użyczenie właścicielom nieruchomości, na których powstały na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Za te czynności właściciele nieruchomości będą wnosić do Gminy opłatę roczną. Na tę okoliczność zostanie wystawiona faktura VAT. Koszty eksploatacji oczyszczalni ścieków będą ponosili biorący w użyczenie mieszkańcy. Po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.
Zdaniem Gminy zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania są wpłaty mieszkańców jako stanowiące zapłatę za dostawę i montaż przydomowych oczyszczalni. Natomiast środki własne oraz otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację zadania w ww. zakresie nie stanowią dopłaty do ceny przydomowych oczyszczalni ścieków montowanych na posesjach mieszkańców uczestniczących w projekcie. Mieszkaniec nie otrzyma bezpośredniego dofinansowania.
Otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie jest przeznaczone na dopłaty do ceny przydomowej oczyszczalni dla każdego mieszkańca, jest to dofinansowanie ogólne przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Wnioskodawca regulować będzie w części zobowiązania wobec wykonawców ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT nie został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych w projekcie.
Ad. 2
W ramach ww. zadania inwestycyjnego powstanie również 5 sztuk oczyszczalni ścieków, które zostaną wybudowane przy obiektach użyteczności publicznej. Przydomowe oczyszczalnie ścieków powstaną przy Szkołach Podstawowych: w i w , przy remizie Ochotniczej Straży Pożarnej w , przy budynkach: Ośrodka Zdrowia w oraz Urzędu Gminy .
Właścicielem działek jak również budynków, które znajdują się na tych działkach, tj. budynku Ośrodka Zdrowia w , budynku Urzędu Gminy w oraz budynku Szkoły Podstawowej w jest Gmina.
Nieruchomość działka wraz z posadowionymi na niej budynkami Szkoły Podstawowej w jest własnością Gminy. Wnioskodawca oddał ww. nieruchomość w trwały zarząd Szkole Podstawowej w , która jest jednostką organizacyjną Gminy.
Grunt wraz ze znajdującym się na nim budynkiem Ochotniczej Straży Pożarnej w należy do Skarbu Państwa. Użytkownikiem tej działki wraz z zabudowaniami tj. remizą OSP w jest Gmina.
Gmina sądzi, że dofinansowanie budowy ww. 5-ciu przydomowych oczyszczalni zostanie przeznaczone na zakup środków własnych, na potrzeby własne Gminy. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że kwota pomocy w postaci dofinansowania ze środków Programu Program Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz kwota wkładu własnego Gminy, które skierowane zostaną na budowę oczyszczalni przy budynkach użyteczności publicznej nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Ad. 3
Ww. inwestycja będzie polegała również na budowie pompowni wody w wraz przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej. W ramach ww. projektu w części dotyczącej gospodarki wodnej Gmina administruje siecią wodociągową na terenie Gminy, wystawia faktury, następuje sprzedaż opodatkowana wody. Po zakończeniu inwestycji Gmina pozostanie właścicielem pompowni i przebudowanej sieci wodociągowej. Gmina świadczy usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę.
Efektem inwestycji w przedmiotowym zakresie będzie możliwość dostarczania mieszkańcom miejscowości i wody do spożycia. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.) realizacja zadania w zakresie budowy pompowni wody w wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej należy do zadań własnych Gminy.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy w szczególności sprawy te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę.
Wnioskodawca uważa, że wkład własny wniesiony w realizację opisanego we wniosku projektu budowa pompowni wody w wraz z rozbudową sieci wodociągowej nie wypełnia dyspozycji art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Nie dochodzi w tej sytuacji po stronie Gminy do odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego świadczenia usługi. Tym samym wkład własny Gminy w realizację ww. zadania nie stanowi po stronie Wnioskodawcy podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina sądzi, że nie ma obowiązku odprowadzać podatku VAT należnego z tytułu wkładu własnego w realizację w ww. zakresie projektu. Dofinansowanie ma charakter celowy i przeznaczone jest na pokrycie ogólnych kosztów działalności Wnioskodawcy w zakresie dostarczania wody, dotacja wspiera ogólne działania rozwojowe Gminy w tym zakresie.
Gmina uważa, że kwota dofinansowania inwestycji w zakresie budowy pompowni wody w wraz z rozbudową sieci wodociągowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podstawy opodatkowania dla czynności budowy:
- przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców jest nieprawidłowe,
- przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej jest prawidłowe,
- pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w zakresie realizacji przez Gminę zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców, będą występowały skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwoma stronami umowy, tj. między Gminą, która zobowiązała się do wykonania ww. usług, a właścicielami nieruchomości, którzy zobowiązali się do wniesienia wkładu własnego do przedmiotowego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców. Wobec powyższego wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnościami wnoszonymi przez ww. właścicieli. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi wpłatami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz właścicieli nieruchomości należy stwierdzić, że usługi, które wykona Gmina w zamian za otrzymane wpłaty od mieszkańców, będą stanowiły czynności podlegające opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Według art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych.
Natomiast zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.
Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
- koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia subwencja bezpośrednio związana z ceną.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencję, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu realizacji zadania inwestycyjnego w zakresie dostawy i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie.
W opinii tut. Organu przekazane dla Wnioskodawcy środki finansowe ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje, subwencje, lub dopłaty o podobnym charakterze) i mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę ww. usług. Należy bowiem zauważyć, że okoliczności sprawy nie potwierdzają, iż otrzymane przez Gminę środki zostaną przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz będą mogły zostać wykorzystane tylko i wyłącznie na określone działanie, tj. na wykonanie konkretnej usługi w zakresie budowy przedmiotowych przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców. Jak wynika z opisu sprawy środki te będą wykorzystane na określone działanie związane z realizacją zadania inwestycyjnego w zakresie dostawy i montażu przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, realizacja ww. zadania inwestycyjnego uzależniona jest od otrzymania dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Uzyskując pozytywną decyzję o dofinansowaniu Gmina podjęła działania w kierunku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców, którzy przystąpili do przedmiotowego zadania inwestycyjnego. W przeciwnym wypadku nie byłoby to możliwe ze względu na konieczność poniesienia wydatków w kwocie około 1 500,00 tys. zł.
W świetle powyższego, należy uznać, iż kwota wpłaty ostatecznego odbiorcy świadczenia, tj. mieszkańca z tytułu realizacji usług w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców, z uwagi na przyznane dofinansowanie, będzie niższa od kwoty, jaką Wnioskodawca musiałby żądać od mieszkańca, gdyby przedmiotowego dofinansowania nie było. Zatem, należy stwierdzić, iż realizacja zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców będzie uzależniona od otrzymanego dofinansowania.
Tym samym uwzględniając w rozpatrywanej sprawie treść ww. art. 29a ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania z tytułu świadczonych przez Gminę usług w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców jest nie tylko kwota należna, w postaci wpłaty, którą uiszcza mieszkaniec biorący udział w zadaniu inwestycyjnym zgodnie z zawartą umową ale także środki otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację ww. zadania inwestycyjnego w części w jakiej mają one bezpośredni wpływ na ceny świadczonych na rzecz mieszkańców usług, pomniejszone o kwotę podatku należnego.
A zatem otrzymane przez Gminę dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców ma bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia ww. usług, a zatem stanowi zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej. W konsekwencji ww. dofinansowanie w części przeznaczonej na realizację ww. zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy, i co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Natomiast odnośnie włączenia do podstawy opodatkowania wkładu własnego Gminy na realizację zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców zauważyć należy, iż stosownie do ww. art. 29a ust. 1 ustawy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowią więc kwoty, które usługodawca lub dostawca otrzymał lub ma otrzymać, pomniejszone o kwotę podatku należnego.
Ponadto zgodnie z cytowanym na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.
Regulowanie przez Gminę zobowiązań wobec wykonawców między innymi ze środków własnych stanowiących wkład własny Wnioskodawcy wniesiony w realizację opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców nie wypełnia dyspozycji ww. art. 5 ustawy. Nie dochodzi bowiem w tej sytuacji po stronie Zainteresowanego do odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego świadczenia usług. Tym samym wkład własny Gminy w realizację ww. zadania inwestycyjnego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na posesjach mieszkańców nie stanowi po stronie Wnioskodawcy podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Reasumując podstawą opodatkowania dla świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców usług w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na ich posesjach, jest nie tylko kwota należna, w postaci wpłat, którą uiszcza mieszkaniec biorący udział w zadaniu zgodnie z zawartą umową, ale także środki otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizacje ww. zadania inwestycyjnego w części w jakiej dofinansują one cenę świadczonych na rzecz mieszkańców usług, pomniejszone o kwotę podatku należnego. Natomiast wkład własny Gminy w ww. zadanie inwestycyjne nie będzie stanowił podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii podstawy opodatkowania czynności wykonywanych przez Gminę w związku z realizacją zadań inwestycyjnych w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej, objętych zakresem pytania nr 2 oraz 3 wniosku, należy stwierdzić, że Gmina realizuje ww. zadania inwestycyjne na potrzeby własne. A zatem w przedmiotowej kwestii nie dochodzi do odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług między Gminą a jakimikolwiek podmiotem odrębnym od Gminy. Jedynym właścicielem efektów zrealizowanych zadań inwestycyjnych w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej jest Gmina.
Tym samym otrzymane przez Gminę dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadania inwestycyjne w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej nie stanowi podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.
Należy również wskazać, że wkład własny z funduszy Gminy w realizację ww. zadań inwestycyjnych w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy budynkach użyteczności publicznej oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej nie stanowi po stronie Gminy podstawy opodatkowania zgodnie z ww. art. 29a ust. 1 ustawy.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 2 oraz 3 należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej