POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 200... - Interpretacja - PP/443-163-1/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-163-1/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami ) , Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 września 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w kwestii odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w proporcji ustalonej procentowo na podstawie obrotu osiągniętego w chwili obecnej - stwierdza, iż stanowisko podatnika jest prawidłowe .

UZASADNIENIE Pismem z dnia 30 sierpnia 2005 r. podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Podatnik realizuje inwestycję budowlaną w zakresie modernizacji budynku ,która została podzielona na trzy etapy . Pierwszy etap rozpoczął się i został zakończony w 2004r. Środki na ten cel pochodziły z funduszy uzyskiwanych z Urzędu Marszałkowskiego w formie dotacji podstawowej oraz w ramach kontraktu. Całość poniesionych kosztów na ten cel , wraz z podatkiem VAT , była wliczana w wartość środków trwałych w budowie i po zakończeniu inwestycji zwiększy wartość nieruchomości , gdyż w 2004 r. proporcja liczona na podstawie art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynosiła 14% , a po przeliczeniu w styczniu 2005 r. wyniosła 9%. Niska proporcja sprawiła , że odliczenie podatku VAT od wydatków inwestycyjnych byłoby nieopłacalne gdyż działalność prawie w całości pokrywana jest z dotacji . W wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. wykreślony został w artykule 90 ust. 7 , co oznacza , że przy obliczaniu proporcji nie wlicza się do obrotu uzyskanego z czynności , w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego , otrzymanych dotacji nie związanych z dostawą lub świadczeniem usług. W związku z powyższą zmianą proporcja obecnie wynosi 83%.Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych zgodnie z ustaloną w chwili obecnej proporcją w wysokości 83%.

Podatnik stoi na stanowisku , iż w myśl obowiązujących przepisów w związku z prowadzeniem działalności opodatkowanej i nie opodatkowanej podatkiem od towarów i usług , ma prawo rozpocząć odliczanie podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w 2005 r. w ustalonej , w chwili obecnej proporcji wynoszącej 83%.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wyjaśnia co następuje .

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 ze zmianami ), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Artykuł 90 tejże ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Biorąc pod uwagę powyższe podatnik, który wykonuje czynności, od których przysługuje odliczenie oraz czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje, w miarę możliwości powinien dążyć do tego, aby przypisać konkretne wydatki i towarzyszące im kwoty podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży. Jeżeli jest to możliwe powinien on zakupy rozdzielić i odrębnie zaewidencjonować te, które służą sprzedaży opodatkowanej i te, które służą sprzedaży zwolnionej. Dokonanie takiego podziału powoduje, że podatnik odlicza całość podatku związanego ze sprzedażą opodatkowaną i nie odlicza wcale podatku związanego ze sprzedaż zwolnioną.

W sytuacji kiedy wyodrębnienie takie nie jest możliwe, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Sposób ustalenia proporcji został ściśle określony w art. 90 ust. 3 -10 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego , oraz czynności , w związku którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw uchyliła sporny przepis art. 90 ust. 7 ustawy. Na mocy tego przepisu przy obliczaniu, tzw. współczynnika sprzedaży do obrotu uzyskanego z czynności w stosunku do których nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wliczono kwoty dotacji, subwencji innych niż określone w art. 29 ust. 1 (dotacje nie związane z ceną dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych usług).

Powyższe oznacza , iż od 1 lipca 2005r. do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego nie wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż te, które były już wliczone do podstawy opodatkowania na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku, jeżeli posiadany towar radykalnie zmieni przeznaczenie trzeba dokonać korekty kwoty podatku naliczonego zgodnie z art. 91 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług .Biorąc pod uwagę fakt , iż proporcja określona procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym jest niereprezentatywna w odniesieniu do obecnego obrotu tut. organ podatkowy uwzględniając nowe uwarunkowania wynikające ze zmiany przepisów podatkowych przyjął ( na wniosek strony) współczynnik uwzględniający stan bieżący obrotu gospodarczego. Zatem należy stwierdzić , że stanowisko podatnika w sprawie kwestii odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych w proporcji ustalonej procentowo na podstawie obrotu osiągniętego w chwili obecnej jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również , iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu