Podatnik poinformował, że zgodnie z zapisami ustawy - Kodeks Cywilny, użytkowanie wieczyste zostało ustanowione na gruntach stanowiących własność jed... - Interpretacja - PP/443-33/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PP/443-33/05, Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik poinformował, że zgodnie z zapisami ustawy - Kodeks Cywilny, użytkowanie wieczyste zostało ustanowione na gruntach stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego. Szczegółowy sposób oddawania gruntów w użytkowanie wieczyste i naliczanie z tego tytułu opłat reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 261 z 2004r., poz. 2603). Opłaty roczne z tytułu wieczystego użytkowania ustalane są w oparciu o wartość rynkową nieruchomości gruntowej. Opłaty te zostały ustalone przed dniem 1 maja 2004r. W ocenie podatnika podatek VAT należy doliczyć do dotychczasowej opłaty ponieważ przez wartość nieruchomości rozumie się wartość bez uwzględnienia kosztów podatków związanych z transakcją.
Natomiast opłata odpowiada określonemu procentowi ceny nieruchomości. Zdaniem podatnika opodatkowanie opłat z tytułu wieczystego użytkowania podatkiem VAT wyczerpało przesłanki wynikające z art. 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, mówiące o powstaniu obowiązku podatkowego. Ponadto podatnik poinformował, że część gruntów oddanych w użytkowanie wieczyste nie zmieniła dotychczasowej wartości i na koniec 2004r. nie dokonano wypowiedzenia obowiązujących umów w części dotyczącej wysokości opłat rocznych.
Podatnik ustosunkowując się do przedstawionego pytania (problemu) uważa że gmina ma prawo do zwiększenia opłat rocznych pobieranych za oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste o wysokość należnego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 z 2004r., poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów została zdefiniowana w przepisach ustawy jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędące dostawą towarów (art. 8 ust. 1). Czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile wykonywane są przez podatników tego podatku. Organów władzy publicznej, nie uznaje się za podatników podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy). O ile więc organ władzy publicznej wykonuje określone czynności działając jako strona umów cywilnoprawnych uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane przez ten organ czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach określonych w przepisach regulujących pobór tego podatku.
Podobne w tym zakresie rozwiązania wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dla jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 13 w/w rozporządzenia, podejmowane przez te jednostki czynności, związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność są zwolnione od podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Co do kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług instytucji użytkowania wieczystego, należy mieć na uwadze, że oddawanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste następuje w drodze umowy zawieranej pomiędzy gminą (lub Skarbem Państwa), a użytkownikiem wieczystym. Gmina (lub Skarb Państwa) oddając grunt w użytkowanie wieczyste występują jako strona umowy cywilnoprawnej, co w świetle powyższych wyjaśnień oznacza, że działa jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży (w przedmiotowej sprawie - kwota opłaty), pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy.
Zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. W przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku od towarów i usług, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem od towarów i usług), bez względu na sposób jej skalkulowania.

Reasumując: pobierane opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów są kwotą brutto i zawierają kwotę podatku od towarów i usług.
Zatem, stanowisko podatnika przedstawione we wniosku o udzielenie interpretacji z dnia 04.04.2005r. nie jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Wiąże ona natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej