Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.06.2005 r., znak: Fn.3327/5/2005, w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Gminę G. w powyższym wniosku jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 14.06.2005 r., znak: Fn.3327/5/2005, Gmina G. zwróciła się o wydanie interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej. Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina G., realizuje własne zadanie inwestycyjne współfinansowane ze środków SAPARD pod nazwą "Budowa sieci kanalizacyjnej IV etap" zgodnie z umową zawartą w dniu 30.06.2004 r. Część zadania została zrealizowana w 2004 r., natomiast pozostała część jest realizowana w 2005 r. Ponadto nadmieniono, że po zakończeniu realizacji całego zadania i po podpisaniu protokołu końcowego odbioru robót na podstawie dokumentu księgowego OT wartość zadania inwestycyjnego po przyjęciu do ksiąg rachunkowych Urzędu Gminy przekazywana jest do Gminnego Zakładu Komunalnego, który został utworzony przez organ stanowiący - Radę Gminy G. w formie jednostki budżetowej. Gminny Zakład Komunalny wykonuje zadania gminy tj. pobiera opłaty od mieszkańców za ścieki, wodę i nieczystości, eksploatuje oczyszczalnię ścieków. Gminny Zakład jest podatnikiem podatku VAT i odprowadza należny podatek do Urzędu Skarbowego.
Gmina G. od dnia 1.01.2005 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Powyższym wnioskiem Wójt Gminy G. zwraca się z zapytaniem czy podatek naliczony zawarty w fakturach VAT Nr FV/0046/03/2005 z dnia 31.03.2005 r., Nr FV/0038/04/2005 z dnia 29.04.2005 r, Nr FV/0035/05/2005 z dnia 31.05.2005 r. oraz pozostałych fakturach które zostaną wystawione do 15.07.2005 r. na kanalizację może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych inwestycji w ramach umowy zawartej z ARiMR lub czy istnieje możliwość odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób. Gmina stoi na stanowisku, że podatek naliczony zawarty w fakturach na budowę kanalizacji nie może zostać odliczony od podatku należnego, ponieważ dokonany zakup nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług oraz podatek naliczony od tych zakupów nie podlega zwrotowi w trybie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
W ocenie tut. Organu stanowisko przedstawione przez Gminę jest prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że realizacja zadania inwestycyjnego, dotyczącego budowy sieci kanalizacyjnej nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny , zdaniem tut. organu podatkowego Gminie G. nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania na gruncie ww. ustawy o podatku od towarów i usług, kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców przedmiotowej inwestycji.
W świetle § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1.05.2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Z uwagi na fakt, iż w opisanym w piśmie przypadku Gmina G. zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach programu SAPARD w dniu 30.06.2004 r., nie może ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w sprawie zaliczenia podatku naliczonego zawartego w wyżej opisanych fakturach VAT do kosztów kwalifikowanych inwestycji w ramach umów zawartych z ARiMR tut. organ podatkowy nie może udzielić informacji w tym zakresie, ponieważ pojęcie "kosztu kwalifikowanego" nie jest określone w przepisach prawa podatkowego.