Czy Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług przebudowania oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego u... - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.948.2016.1.AJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.948.2016.1.AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług przebudowania oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody dla gminy ?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 14 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z przebudową oczyszczalni ścieków oraz wybudowaniem nowego ujęcia wody w Gminie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z przebudową oczyszczalni ścieków oraz wybudowaniem nowego ujęcia wody w Gminie

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wodno-kanalizacyjnej polegającej na świadczeniu usług dotyczących zaopatrzenia mieszkańców gminy w wodę planuje dokonać przebudowy oczyszczalni ścieków oraz wybudowanie nowego ujęcia wody w Gminie.

Jednym udziałowcem Spółki jest Gmina, w której dojdzie do wykonania przebudowy oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody. Spółka posiada status czynnego podatnika VAT.

W celu wykonania prac przebudowy oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody w gminie będzie dokonywać zakupów usług od podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego typu pracami budowlanymi. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT w stawce 23%.

Na zrealizowanie powyższej inwestycji Spółka przeznaczy część środków własnych oraz środki finansowe pozyskane w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej (rodzaj operacji Gospodarka wodno-ściekowa).

Przebudowana oczyszczalnia ścieków jak i nowe ujęcie wody będzie służyć Spółce do świadczenia na rzecz mieszkańców Gminy odpłatnych usług w zakresie dostawy wody i oczyszczania ścieków, które to usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług przebudowania oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody dla gminy ?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie usług wodno-kanalizacyjnych, w tym usług dotyczących dostarczania wody i oczyszczania ścieków dla mieszkańców Gminy, będzie prowadził prace polegające na przebudowie oczyszczalni ścieków oraz budowie nowego ujęcia wody w Gminie. W związku z tym planowane inwestycje będą związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą.

W celu oceny czy w przedstawionym stanie przyszłym Spółka będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedstawionych w stanie przyszłym usług budowlanych należy odwołać się przede wszystkim do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710, z późn. zm) dalej zwaną ustawa o VAT.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W związku z tym istotne dla odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków:

  1. posiadanie statusu podatnika VAT,
  2. wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W odniesieniu do pierwszego warunku odliczenia można stwierdzić, że Spółka posiada i będzie posiadała status podatnika, o czym świadczy prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza. Jak wynika z art. 15 ustawy o VAT, podatnikami są m.in. osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Spółka świadczy usługi dotyczące infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, za które to usługi pobiera wynagrodzenie. Spółka wykonuje te czynności samodzielnie dążąc do osiągnięcia korzystnych rezultatów ekonomicznych. Pomimo tego, że jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina, to nie wpływa to na samodzielne wykonywanie działalności gospodarczej przez Spółkę ze względu na to, że Spółka jest podmiotem posiadającym zarząd, który podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli chodzi o warunek drugi, tj. wykorzystywanie nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to należy rozumieć to w następujący sposób. W momencie dokonania nabycia towarów/usług podatnik ocenia czy nabyte towary/usługi zostały nabyte do wykonywania czynności opodatkowanych, czy też czynności nieopodatkowanych (niedających prawa do odliczenia podatku naliczonego). Jeżeli będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze od dostawcy. Pojęcie wykorzystania" nie oznacza, że towary/usługi muszą być od razu po ich zakupie przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. Istotne jest to, aby były wykorzystywane do takich czynności nawet, jeżeli nastąpi to później niż dzień, w którym doszło do ich nabycia.

Zatem jeżeli podatnik ma zamiar wykorzystywania nabytych towarów/usług do wykonywania czynności opodatkowanych przysługuje jemu prawo do odliczenia podatku naliczonego. W odniesieniu do spełnienia warunku drugiego przez Spółkę można stwierdzić, że jeżeli dojdzie do nabycia usług przebudowania oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody, będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych stawką podatku VAT w wysokości 8%. Spółka za pośrednictwem przebudowanej oczyszczalni ścieków oraz nowego ujęcia wody będzie zajmować się dostarczaniem do mieszkańców gminy usług w zakresie oczyszczania ścieków oraz dostawy wody poprzez sieć wodociągową. Za usługi te mieszkańcy będą płacić Spółce umowne wynagrodzenie.

W przedstawionym stanie przyszłym nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a i ust. 4 ustawy o VAT, który pozbawia prawa do odliczenia podatku VAT.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne m.in. w przypadku, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:


    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności.

Natomiast jak wynika z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy o VAT.

Powyższe przepisy pozbawiające podatnika prawa do odliczenia podatku VAT lub też zwrotu podatku naliczonego nie będą dotyczyły Spółki, gdyż nabyte usługi będą faktycznie wykonane, prawidłowo udokumentowane, prawidłowo opodatkowane i Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Reasumując, zdaniem Spółki, będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług przebudowy oczyszczalni ścieków oraz wybudowania nowego ujęcia wody gdyż:

  1. Spółka będzie nabywała te usługi działając jako podatnik VAT,
  2. Spółka jest i będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny,
  3. Spółka będzie wykorzystywać nabyte usługi do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy