Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) odpowiadając na pisemne zapytanie Strony zł... - Interpretacja - 1MUS-1471/VTR1/443-121/04/AM

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 13.07.2004, sygn. 1MUS-1471/VTR1/443-121/04/AM, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) odpowiadając na pisemne zapytanie Strony złożone w dniu 10.05.2004r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje: Miejscem opodatkowania usług transportowych, zgodnie z art. 27 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), jest miejsce, gdzie transport się odbywa, z uwzględnieniem pokonanych odległości.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy stosuje się do usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0 %. Przez usługi transportu międzynarodowego zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 w/w ustawy rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt)
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu(przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) stawka 0 % stosowana jest również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. Mając na uwadze w/w przepisy należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0 % podlega ta część usługi, która jest wykonywana na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Stawkę 0 % stosuje się niezależnie od tego, jaki podmiot jest zleceniodawcą usługi.

Usługa polegająca na przewozie towaru z Chin transportem morskim do Polski (Warszawa) z użyciem jako portu przeładunkowego na środek kołowy portu w Niemczech spełnia przesłanki ustawowej definicji międzynarodowego transportu towarów, tym samym przy ich świadczeniu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% będzie podlegała ta część usługi, która odbywa się na polskim terytorium, proporcjonalnie do całości trasy, zaś pozostała część nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Należność za wykonaną usługę powinna wyodrębniać część krajową trasy.Dla zastosowania 0 % stawki VAT konieczne jest posiadanie przez podatnika odpowiednich dokumentów stanowiących dowód świadczenia wymienionych usług. Dokumentami tymi zgodnie z art. 83 ust. 5 w/w ustawy są:1) w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2,2) w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wyliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów,3)w przypadku transportu towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów. Z pisma Strony wynika, że transport na odcinku Hamburg -Warszawa "pod unijnym dokumentem przewozowym" traktowany jest jako transport wewnątrzwspólnotowy. Zgodnie z art.28 ust.1 w/w ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jednakże jeżeli nabywca usługi, o której mowa, podał dla tej czynności świadczącemu wewnatrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Powyższe oznacza, że w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenia ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Wspólnoty, a nabywca podał usługodawcy swój numer identyfikacyjny VAT-UE, za miejsce świadczenia usługi oraz miejsce, gdzie usługa ta winna zostać opodatkowana według obowiązujących stawek podatkowych jest terytorium państwa, które nadało nabywcy tenże numer identyfikacyjny.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie