Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zmian.) w odpowiedzi na zapytanie Poda... - Interpretacja - PUS.II/443/123-2/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 31.08.2004, sygn. PUS.II/443/123-2/2004, Podkarpacki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zmian.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 31.05.2004 r. (znak AF/38/1228/2004 z datą wpływu 03.06.2004r.) uzupełnione pismem z dnia 22.06.2004r., znak AF/45/1440/2004r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie informuje jak niżej.

Z pisma Podatnika wynika, iż Uczelnia otrzymuje środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Piątego Programu Ramowego na mocy umowy zawartej ze Wspólnotą Europejską w grudniu 2002 r. Środki te służą sfinansowaniu prac naukowo-badawczych.

Zgodnie z § 6 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz.U. z 2004 r., Nr 97, poz. 970), zwanego dalej rozporządzeniem, środkami finansowymi bezzwrotnej pomocy zagranicznej są bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z rządem R.P., które dotyczą:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej.

Ponadto za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej Minister Finansówpostanowił uznać zgodnie z § 6 ust. 4 rozporządzenia bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z rządem R.P.,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy.- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Z pisma Podatnika wynika, iż Uczelnia otrzymuje środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej w ramach Piątego Programu Ramowego na mocy umowy zawartej ze Wspólnotą Europejską w grudniu 2002 r. W związku z tym środki te mieszczą się w dyspozycji przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia, tym samym Podatnik może skorzystać z procedury zwrotu podatku naliczonego określonej w rozdziale 12 rozporządzenia, której warunki i tryb przyznawania określają przepisy w § 23 do § 27 rozporządzenia.

W myśl tych przepisów, zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zwrot ten ma zastosowanie odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy, przekazane przez podatnika, o którym mowa w zdaniu poprzednim.

Zwrot nie dotyczy kwot podatku naliczonego, o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub które zostały zwrócone przez urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów. Zwrot taki nie przysługuje również w sytuacji, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanym w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 rozporządzenia).

Zgodnie z § 25 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  • złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej NIP;
  • prowadzą ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535)
  • w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, dokumentu celnego - w przypadku importu, fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę oraz dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy - w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów;
  • posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  • posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zwrot przysługuje również podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a także wtedy, gdy nabycie zostało w części sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, a w części z innych środków finansowych. Wówczas podatek podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury. Tryb i termin zwrotu podatku reguluje natomiast przepis § 27 ww. rozporządzenia, z którego jednoznacznie wynika, iż zwrot następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od jego złożenia. We wniosku podatnik obowiązany jest wskazać co najmniej wartości nabytych towarów i usług, których dotyczy zwrot, a także kwotę podatku, o której zwrot się ubiega. Do wniosku winny być dołączone kopia dokumentu potwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, dowód dokonania zapłaty z tych środków oraz zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania (jeśli finansowanie ze środków pomocy zagranicznej będzie tylko w części). Podatnik dołącza wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

Z pisma Podatnika wynika, iż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przeznaczane są na finansowanie usług naukowo-badawczych, a więc usług, których świadczenie zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stąd nabycie przez stronę towarów i usług związanych z działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem (usługi naukowo-badawcze) powoduje, że podatnik nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony określony w fakturach otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług. W takiej sytuacji, jeśli zakupy te sfinansowane będą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, nie stosuje się wyłączeń, o których mowa w § 24 rozporządzenia, a podatnik po spełnieniu pozostałych warunków określonych przepisami rozporządzenia (omówionymi powyżej) może ubiegać się dokonanie zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w trybie przewidzianym przepisami rozdziału 12 rozporządzenia.

Powyższą odpowiedź udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień wydania interpretacji.

Podkarpacki Urząd Skarbowy