Temat interpretacji
W odpowiedzi na zapytanie podatnika zawarte w piśmie skierowanym do tut. organu podatkowego czy wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji są jedynymi dokumentami, z których mogą zostać zaczerpnięte dane do obliczenia ładowności, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy może to być dowód rejestracyjny, w którym znajdują się dane, o których mowa w ustawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku, działając na podstawie uregulowań prawnych zawartych w art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), przedstawia własne stanowisko w sprawie:
Zgodnie z postanowieniem art. 86 ust. 5 dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3 określana jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w decyzji, o której mowa wyżej nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe.
Z przedstawionego przez stronę stanu faktycznego wynika, że podatnik wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej samochód marki "Ford" Transit EAS, który został zakupiony przez podatnika w Republice Federalnej Niemiec i zarejestrowany jako samochód ciężarowy oraz samochód marki "Fiat" Cinquecento, który również jest zarejestrowany jako samochód ciężarowy. Dla ww. samochodów podatnik nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji. Wątpliwości podatnika dotyczą kwestii, czy wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jest jedynym dokumentem, z którego mogą zostać zaczerpnięte dane do obliczenia ładowności pojazdu, o której mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz czy może to być dowód rejestracyjny. Według oceny organu podatkowego dokumenty, w oparciu o które określana jest ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń) zostały w sposób jednoznaczny określone w art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług i jest to wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Ponadto należy nadmienić jeśli podatnik nie posiada wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, to celem ustalenia świadectwa homologacji dla danego typu samochodu ciężarowego powinien zwrócić się do Ministerstwa Infrastruktury jako właściwego w tym zakresie - zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 30.12.2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 30). W sytuacji natomiast, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskie, wskazać należy, iż europejskie świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich, które te świadectwa wydały oraz producenci danego typu pojazdu.
Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przeworsku nie potwierdza stanowiska przedstawionego przez podatnika we wniosku, iż ustalając prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od paliw wykorzystywanych do napędu eksploatowanych przez podatnika pojazdów, można dane dotyczące dopuszczalnej ładowności oraz liczby miejsc przyjąć w oparciu do dowód rejestracyjny pojazdu.