POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-45/IV/2005/JD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2005, sygn. PV/443-45/IV/2005/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 24.01.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.01.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 22.04.2005 r. oraz z dnia 26.04.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1, ust. 3, ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w sprawie zakupionych od kontrahenta niemieckiego usług przewozu towaru w relacjach kraj - Stany Zjednoczone, Stany Zjednoczone - kraj, oraz zastosowania stawki 0% do opodatkowania usługi transportu kraj - Stany Zjednoczone

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik (przewoźnik morski) zakupił od kontrahenta niemieckiego usługi transportowe w relacji :

  • Gdynia - Nowy York (drogą morską),
  • Warszawa - Nowy York (Warszawa - Gdynia drogą lądową, Gdynia - Nowy York drogą morską),
  • Nowy York - Gdynia (drogą morską),
  • Nowy York - Katowice (Nowy York - Gdynia drogą morską, Gdynia - Katowice drogą lądową).

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy poniżej zaprezentowane postępowanie jest zasadne.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 2 pkt 9, art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 ustawy o VAT oraz § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.), jest to import usług transportowych.

Za usługi, które zostały wykonane w dniu 10.11.2004 r., Podatnik zapłacił w dniu 20.12.2004 r. Zdaniem Podatnika obowiązek podatkowy powstał w dniu 10.12.2004 r. i z taką datą została wystawiona faktura wewnętrzna, dokumentująca w/wym. usługi, ze stawką 0 %.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik zakupił od kontrahenta niemieckiego usługi transportowe na trasie Stany Zjednoczone - kraj, kraj - Stany Zjednoczone. Przewóz towaru odbył się drogą morską i lądową.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Importem usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o VAT jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W przepisie tym określono, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4, w myśl ust. 2 tego przepisu, nie stosuje się w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Z importem usług mamy więc do czynienia wtedy, gdy łącznie są spełnione poniższe warunki:

  • usługę na terytorium kraju (zgodnie z miejscem świadczenia określonym na podstawie przepisów regulujących podatek od towarów i usług) świadczy zagraniczny podatnik,
  • usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku VAT z tego tytułu,
  • podatnikiem z tego tytułu jest usługobiorca, którego siedziba lub miejsce zamieszkania albo pobytu znajduje się w Polsce i który zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT od nabycia w/wym. usług.

Ustawa o VAT określa miejsce opodatkowania usług poprzez uznanie, że usługa została wykonana w danym miejscu. Jest to istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw.

Zakupiona przez Podatnika przedmiotowa usługa odpowiada pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o VAT.

Stosownie bowiem do definicji zawartej w cytowanym wyżej przepisie przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów jak również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z nimi :

  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  • z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  • z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT określa miejsce świadczenia usługi transportowej stanowiąc, iż miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Przepis ten nie dotyczy miejsca świadczenia usług transportowych, których przedmiotem są towary, pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty (tzw. transport wewnątrzwspólnotowy). W przypadku bowiem takich usług szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia zostały określone w art. 28 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego miejscem świadczenia usług (miejscem opodatkowania) jest terytorium kraju.

Mając na uwadze powołane przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT oraz § 4b cytowanego wyżej rozporządzenia, usługi omawianego transportu międzynarodowego podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powyższych unormowań prawnych należy stwierdzić, iż podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia przedmiotowych usług będzie - w ramach importu usług - Podatnik.

Jednocześnie w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego, w myśl art. 19 ust. 19 ustawy o VAT przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b) i c), pkt 2, 4 i 7 - 9 oraz ust. 14 - 16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

Zgodnie z art. 19 ust 13 pkt 2 lit. a) obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi,środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT Podatnik ma obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą wykonanie w/wym. usługi. W myśl bowiem cytowanego przepisu w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 %.

Do skorzystania ze stawki 0 % Podatnik winien posiadać odpowiednie dokumenty, stanowiące dowód świadczenia wymienionych usług.

Dokumentami tymi, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT są :

  • w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.
  • w przypadku transportu towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Podatnik oświadczył w piśmie z dnia 22.04.2005 r., iż nie posiada dokumentu wymienionego w art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT.

Natomiast z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik posiada dokumenty wymagane art. 83 ust. 5 pkt 1, uprawniające do stosowania stawki 0 % w przypadku transportu towarów przez przewoźnika na trasie kraj - Stany Zjednoczone.

W świetle cytowanych powyżej przepisów, których zakres przedstawiono w sentencji, zaprezentowane przez Podatnika postępowanie jest prawidłowe.

Natomiast w pozostałym zakresie obejmującym "Problem nr 3" (tzn. w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku od towarów i usług dla importu usług transportu międzynarodowego importowanych towarów na trasie Stany Zjednoczone - Polska) we wniosku z dnia 24.01.2005 r. Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wydał odrębne postanowienie.

Pomorski Urząd Skarbowy