POSTANOWIENIE - Interpretacja - XII-1/443-90/TZ-79/05/KR-O

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. XII-1/443-90/TZ-79/05/KR-O, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT usług pośrednictwa pracy świadczonych na rzecz podatników z obszaru WE.

stwierdzam, że:

przedstawione stanowisko jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą m in. w zakresie pośrednictwa pracy. W ramach swojej działalności świadczy usługi pośrednictwa pracy na rzecz angielskiego kontrahenta. Odbiorca świadczonych usług jest podatnikiem podatku VAT oraz podaje swój numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od wartości dodanej. Podatnik wystawiając fakturę dla usługobiorcy określa usługi zgodnie z nadanym nr PKD 74.50 A oraz opisuje, że zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 5 oraz pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowanie podatkiem VAT następuje poza granicami RP.

Podatnik zapytuje czy taki sposób opodatkowania usług pośrednictwa pracy świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę poza terytorium kraju jest prawidłowy czy też należałoby stosować krajową stawkę opodatkowania.

Zdaniem podatnika świadczenie usług pośrednictwa pracy na terenie WE podlega opodatkowaniu poza granicami RP.

Stosownie do art. 27 ust. 1 w/cyt. ustawy miejscem świadczenia usług, co do zasady jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od tej zasady ustawodawca przewidział szereg wyjątków. Art. 27 ust. 3 pkt 2 stanowi, iż w przypadku gdy usługi o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  • podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zasada ta znajduje zastosowanie w przypadku świadczenia tzw. usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4. W zakres usług niematerialnych, od których podatek VAT rozlicza zawsze usługobiorca będący podatnikiem podatku od wartości dodanej, zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 5 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 wchodzą usługi pośrednictwa dotyczące dostarczania (oddelegowania) personelu.

Wyżej wymienione przepisy odwołują się do dwóch stanów faktycznych, mianowicie:

  • dostarczania (oddelegowania) personelu (art. 27 ust.4 pkt 5 w/cyt. ustawy)
  • agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10 (art. 27 ust. 4 pkt 5 w/wym. ustawy)

Zatem w zależności od formy wykonywanych usług możemy mieć do czynienia zarówno z usługą dostarczania pracowników jak i usługą pośrednictwa polegającą na zagwarantowaniu wykonania w/w usługi.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego podatnik świadczy usługi pośrednictwa pracy na rzecz angielskiego podmiotu posiadającego status podatnika podatku od wartości dodanej. W przedstawionym stanie faktycznym podstawę prawną opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi zatem przepis art. 27 ust. 4 pkt. 11 w związku z art. 27 ust. 3 pkt 2 w/wym. ustawy, który mówi o usługach pośrednictwa gwarantujących dostarczenie personelu na rzecz innej osoby, a nie przepis art. 27 ust. 4 pkt 5 w związku z art. 27 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy stanowiący o bezpośrednim oddelegowaniu personelu.

Mając na uwadze powyższe, miejscem świadczenia usług zgodnie z art. 27 ust. 3 jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W przedstawionym przypadku obowiązek podatkowy powstaje po stronie nabywcy usług (kontrahenta angielskiego), tym samym polski podatnik nie wykazuje sprzedaży w deklaracji VAT-7. Natomiast transakcja taka musi być udokumentowana przez polskiego podatnika fakturą. Zgodnie z art. 106 ust. 2 w/cyt. ustawy w związku z § 30 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 971) w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

Reasumując, świadczenie przez podatnika usług pośrednictwa pracy na rzecz angielskiego kontrahenta posiadającego status podatnika podatku od wartości dodanej, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 11 nie podlega na terenie RP opodatkowaniu podatkiem VAT. W takim przypadku podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku będzie zawsze usługobiorca.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni