Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.04.2005r. (data wpływu 15.04.2005r.) znak FN.0717/2005 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste
postanawiam
uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za nieprawidłowe
UZASADNIENIE
Starostwo zwróciło się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie opodatkowania podatkiem VAT opłat za użytkowanie wieczyste. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe w ramach realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej gospodaruje nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami od wpływów osiąganych z opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa potrąca się 25% środków, które stanowią dochody powiatu, na którego terenie znajdują się te nieruchomości, pozostałe 75% dochodów odprowadza się na rachunek Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zgodnie z art.71 pkt 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do 31 marca każdego roku z góry za cały rok. Wysokość tych opłat jest ustalana według stawki procentowej od wartości nieruchomości gruntowej. Jednostka samorządu nie może dowolnie ustalić wartości nieruchomości, lecz jedynie w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego, na podstawie którego zawiera się umowę z użytkownikiem wieczystym w formie aktu notarialnego.
Wątpliwości budzi sposób obliczenia podatku VAT od pobieranych opłat za użytkowanie wieczyste. Zdaniem Starostwa 22% podatek VAT winien być doliczony do opłaty, gdyż procentowe stawki odpłatności za wieczyste użytkowanie zostały ustalone ustawowo, a wartość nieruchomości określona została przez rzeczoznawcę majątkowego. Włączenie podatku od towarów i usług do dotychczasowej wysokości opłaty spowodowałoby naruszenie przepisu art.67 i 72 ustawy o gospodarce nieruchomościami, bowiem tak ustalona wysokość opłaty byłaby niższa od ustawowych 0,3%, 1% lub 3% wartości nieruchomości o odprowadzony podatek VAT.
Uzasadniając swoje stanowisko, Starostwo dodatkowo zaznacza, że doliczenie 22% podatku VAT nie oznacza w istocie zmiany samej opłaty, bowiem jej wysokość została ustalona na podstawie odrębnych przepisów - nie podatkowych - i ma charakter cywilnoprawny. Natomiast podatek VAT jest należnością publicznoprawną, zatem istnienie obowiązku jego zapłaty, również co do wysokości, jest niezależe od woli stron umowy, w tym przypadku umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste. Zatem nieuzasadnione byłoby uznanie, że z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatek stanowi część opłaty za użytkowanie wieczyste, oznaczałoby to bowiem faktyczne jej obniżenie.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko Starostwa nie jest słuszne. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Wobec powyższego podstawę opodatkowania w przypadku użytkowania wieczystego stanowi opłata pobierana z tego tytułu, pomniejszona o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto (tzn. z podatkiem VAT), bez względu na sposób jej skalkulowania.
Ponadto, odnosząc się do kwestii czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste czy też jest on już zawarty w opłatach, należy dodać, że kwestii tych nie regulują przepisy podatkowe. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartej umowy. Jeśli ustalenie wysokości tej kwoty regulują nie podatkowe przepisy prawa (jak to ma częściowo miejsce w przypadku opłat za użytkowanie wieczyste), to możliwość dokonania przekalkulowania i zmiany tej kwoty należnej, również po wprowadzeniu opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów. Organy podatkowe nie mają w tym zakresie odpowiednich upoważnień.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.
Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).