Temat interpretacji
Spółka produkuje meble pokojowe i do sypialni. W ramach działalności przedsiębiorstwa przekazuje bez wynagrodzenia potencjalnym klientom katalogi bądź ulotki zawierające informacje i zdjęcia produkowanych mebli. Katalogi przekazywane są poza limitem dla prezentów o małej wartości ( 50 zł) oraz próbek.
Spółka twierdzi, że przekazanie katalogów i ulotek następuje w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa i biorąc pod uwagę art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm. - zwanej dalej ustawą o VAT) przekazanie to nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Na podstawie art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Przepis art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest odrębnej regulacji stanowiącej, że opodatkowaniu podlega również "świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy" zawartej w art.8 ust.3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zmianami). Należy w związku z tym każdorazowo dokonywać oceny, czy przekazane (wydane) towary o charakterze reklamowym są "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem". W tym kontekście wszelkie materiały informacyjno- reklamowe wydawane klientom, w tym katalogi i ulotki, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (w konsekwencji nie ma obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych). Celem tych działań jest bowiem informacja o sprzedawanych towarach, rozpowszechnianie logo sieci handlowej, ułatwienie sprzedaży, które w efekcie ma na celu zwiększenie obrotów. Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia, o których mowa w art.7 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (nie ma elementu przysporzenia). W związku z powyższym przekazanie katalogów i ulotek w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jeżeli celem tych działań jest w efekcie zwiększenie obrotów firmy
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.