Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana ......... prowadzącego Przedsiębiorstwo Produkcyjno Usługowo Handlowe z dnia 04 maja 2005r. (data wpływu do tut. Urzędu: 19 maja 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik umową nr RP-9423-2-6/05 otrzymał refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych. W myśl tej umowy zobowiązał się do utworzenia 10 stanowisk pracy i zatrudnienia 10 bezrobotnych. Refundacji podlegają koszty w ogólnej kwocie 68.000,00 zł i dotyczą one wydatków poniesionych na: zakup traka taśmowego, zakup wózka widłowego oraz piły do cięcia poprzecznego.
Pytanie Wnioskodawcy: Czy muszę zapłacić podatek VAT od kwoty, która wpłynie na moje konto?
Stanowisko Wnioskodawcy: Nie jestem zobowiązany do zapłaty przedmiotowego podatku VAT. Dotacja, aby stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem VAT, musi bezwzględnie i w sposób bezpośredni być związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Koszty zrefundowania 10 stanowisk pracy oraz zakup z tego tytułu wyżej wymienionych maszyn i urządzeń nie są bezpośrednio związane z dostawą lub świadczeniem usług. W tym przypadku nie muszę zapłacić podatku VAT.
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza:
W art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.)ustawodawca określił podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Do dnia 31 maja 2005r. przepis ten brzmiał: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja , subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług".
Ustawą z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 90, poz. 756) ustawodawca wprowadził zmiany do tego artykułu. W związku z powyższym od dnia 01 czerwca 2005r. przepis ten stanowi: "Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku".
Na mocy art. 29 ust. 2: "W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze".
Zatem w sytuacji gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą towaru lub świadczeniem usługi - otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję, refundację) stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny - uzupełniający ją, element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).
Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 29 ust.1 ustawy) nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
W związku z powyższym, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kwidzynie, zrefundowanie kosztów wyposażenia stanowisk pracy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kwidzynie stwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług refundacji kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych jest prawidłowe.