Temat interpretacji
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie mowa o towarach należy przez to rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Przy uwzględnieniu zatem wspomnianej definicji należy uznać, iż czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT będzie także sprzedaż/dostawa gruntów.Jednocześnie jednak w ramach przepisu art. 43 ust. 1 pkt2 ustawy o VAT postanowiono, iż zwalnia się od opodatkowania dostawę towarów używanych (...) pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Przy czym przez towary używane w myśl ust. 2 pkt 2 omawianego przepisu, rozumie się- budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,- pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów,
W kontekście cytowanej definicji towarów używanych zważyć należy, iż w odróżnieniu od tezy prezentowanej przez wnioskodawcę, termin ten nie obejmuje gruntów, które dla potrzeb ustawy o VAT w żadnym przypadku nie są traktowane jako towar używany.
W przypadku zaś zwolnienia określonego w ramach art. 43 ust. 1 pkt 9 podkreślenia wymaga fakt, iż przepis ten obejmuje czynność klasyfikowaną jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
W przedmiotowej sprawie budowlane przeznaczenie działki nr 205/4 nie może budzić wątpliwości. Obowiązujące na terenie miasta Pruszkowa Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, regulowane w ramach przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z dnia 10 maja 2003 r.) jednoznacznie wskazuje na charakter przedmiotowej działki, jako przeznaczonej pod zabudowę.W tym znaczeniu brak planu przestrzennego zagospodarowania terenu, w tym działki, nie może decydować o wypełnieniu lub nie cytowanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9.Zatem sprzedaż działki 205/4 winna być opodatkowana według podstawowej stawki podatku w wysokości 22%.
Uwzględniając powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów postanowił, jak w sentencji.Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.