Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.02.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 10.02.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o VAT , pomocy finansowej otrzymanej przez Podatnika w ramach programu SAPARD
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów i usług w całości opodatkowanych.
Podatnik w ramach programu SAPARD zawarł w dniu 30.09.2004r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dotyczącą udzielenia pomocy finansowej na inwestycje z funduszy Unii Europejskiej i z funduszy krajowych.
Przedmiotem umowy jest realizacja przedsięwzięcia polegającego na zakupie specjalistycznych środków transportu, ściśle związanych z dostosowaniem do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych Unii Europejskiej.
W toku realizacji podjętych zamierzeń Podatnik zakupił w 2004r. trzy samochody ciężarowe - chłodnie i cysterny do przewozu mleka oraz w 2005r. jeden samochód - izoterma.
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy otrzymana w ramach programu SAPARD pomoc finansowa w postaci 50% wartości kosztów kwalifikowanych (wartość netto) zakupu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Podatnika dopłaty zwiększające podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, występują wyłącznie w przypadku, gdy mają one charakter przedmiotowy tj. gdy dotyczą "dofinansowania" konkretnego towaru lub usługi. Natomiast w przypadku refundacji SAPARD zwrot wydatków zwiększa zasoby gospodarcze całej Spółdzielni, biorące udział w realizacji jej celów gospodarczych, a nie do konkretnego związanego ze sprzedażą produktu.
W opinii Podatnika jest to dopłata nie mająca bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi, a zatem jest to dopłata podmiotowa i w świetle ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik - w związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usługi (przy czym związek ten musi być bezpośredni i bezsporny) - otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi (dotacja przedmiotowa).
Natomiast w sytuacji, gdy taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności, nie uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług. Dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją a konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są czy też nie opodatkowane, będą szczegółowe warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymana w ramach programu SAPARD pomoc finansowa jest przeznaczona na realizację przedsięwzięcia polegającego na zakupie specjalistycznych środków transportu, ściśle związanych z dostosowaniem do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych UE.
A zatem należy uznać, iż jest to dotacja podmiotowa, która nie jest związana z konkretną ilością i wartością świadczonych usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.