Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdza, że stanowisko zawarte w piśmie z dnia 04.10.2005r. nr (...) /data wpływu do urzędu 04.10.2005r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U Nr 54, poz.535 ze zm./ jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z art.14a § 1 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Pismem z dnia 04.10.2005r. Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie czy refakturowanie kosztów usług dotyczących mediów /energia elektryczna, energia cieplna, woda, śmieci/ na rzecz podmiotów użytkujących lokale handlowe w zasobach spółdzielni podlegają ponownemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Strony wymienione czynności nie stanowią dostawy towarów w zakresie określonym w art.7 ust.8 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, lecz są świadczeniem usług, a w obecnym stanie prawnym brak jest podstawy do ponownego ich opodatkowania w przypadku refakturowania wspomnianych usług, gdyż są świadczone przez podatnika VAT przy pomocy osoby trzeciej.
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ; zwana dalej ustawą) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Umowa najmu należy do umów cywilnoprawnych, uregulowanych w przepisach art. 659 - 692 Kodeksu cywilnego. Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego (art. 353 KC).
Z podatkowego punktu widzenia, podatnicy podatku od towarów i usług muszą pamiętać o tym, aby postanowienia umów nie pozostawały w sprzeczności z obowiązującymi przepisami podatkowymi.
W praktyce stosowane są dwa sposoby rozliczeń opłat związanych z umową najmu:
- w umowie odrębnie określona jest kwota czynszu oraz pozostałe koszty użytkowania lokalu (zużyta energia elektryczna, cieplna, woda, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości) lub
- w umowie określona jest wyłącznie kwota czynszu w skład której wchodzą wszystkie koszty związane z obsługą lokalu.
Pomimo braku stosownych uregulowań w ustawie o podatku od towarów i usług oraz przepisach wykonawczych do niej (zarówno w obecnym jak i poprzednio obowiązującym stanie prawnym), orzecznictwo NSA dopuszcza możliwość refakturowania pewnego rodzaju elementów towarzyszących usłudze głównej (wyroki: z dn. 28.10.1999 sygn. akt III SA 1637/99, z dn. 10.11.1999 sygn. akt I SA/Gd 1329/97, z dn. 25.10.2001 sygn. akt III SA 1466/00, z dn. 24.05.2002 sygn. akt I SA/Łd 1724/00).
Najemca obciążany jest więc przez wynajmującego kosztami usług świadczonych przez inne podmioty. W takim przypadku wynajmujący - odsprzedając nabyte od innych podmiotów usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - sam też wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem. Wynajmujący obowiązany jest wystawić z tego tytułu fakturę (tzw. refakturę) stwierdzającą dokonanie sprzedaży. Podkreślić przy tym należy, iż cena netto oraz stawka podatku VAT na fakturze dokumentującej odsprzedaż usług (tj. na refakturze) muszą być takie same jak w fakturze pierwotnej. Podatek wynikający z takiej faktury stanowi u wynajmującego podatek należny i podlega zaewidencjonowaniu w rejestrze sprzedaży i rozliczeniu w deklaracji VAT-7.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach informuje, iż interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.