Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo ... - Interpretacja - 1438/443/340-230/2005/MK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.12.2005, sygn. 1438/443/340-230/2005/MK, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 14.09.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 21.09.2005r.), uzupełnione pismem z dnia 12.10.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług reklamowych na rzecz kontrahentów mających siedzibę na terytorium Wspólnoty oraz poza jej terytorium, stosownie do swojej właściwości, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawiauznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, iż Strona zamierza świadczyć usługi reklamowe na rzecz kontrahentów mających siedzibę na terytorium Wspólnoty i poza jej terytorium. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone usługi reklamowe, w przypadku podpisania umowy, nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż podatek ten będzie rozliczał nabywca.

Zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z powyższego przepisu wynika, iż organ podatkowy ma obowiązek udzielenia odpowiedzi podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi w jego indywidualnej sprawie co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wniosek o interpretację powinien zatem dotyczyć konkretnego podmiotu i konkretnego zdarzenia prawnego, które podmiot ten swoim zachowaniem przed wystąpieniem z wnioskiem już wywołał, oraz winien dotyczyć zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca zwraca się z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług reklamowych bez podania konkretnego zdarzenia gospodarczego, gdyż obecnie są prowadzone rozmowy w tej sprawie z kontrahentem.

Tut. organ podatkowy udziela zatem pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego według stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Natomiast z art. 27 w/w ustawy wynika, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 ? 6 i art. 28.

Zgodnie zaś z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, natomiast w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W świetle powyższych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego miejscem świadczenia usług reklamowych i tym samym miejscem opodatkowania tych usług będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności. Tym samym stanowisko Strony jest prawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 14.09.2005r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów