Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 14.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 17.03.2005r.) uzupełnionym pismem z dnia 31.03.2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a
Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 14.03.2005r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż prowadzi działalność gospodarczą związaną z zakupami i sprzedażą opraw do okularów korekcyjnych.
Zdaniem Podatnika oprawy do okularów korekcyjnych należą do wyrobów ujętychw pozycji 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług(Dz. U. nr 54 poz. 535), zgodnie z którą stawką podatku 7% opodatkowane są bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne, które w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Podatnik uważa, iż oprawy okularowe do szkieł korekcyjnych jako wyrób medyczny służą do ochrony zdrowia i powinny być objęte stawką podatkową 7%.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż świadczone przez nią usługi są związane z zakupami i sprzedażą opraw do okularów korekcyjnych.
Zdaniem tutejszego organu podatkowego okulary to towar składający się z soczewek (szkieł) i oprawek, w których są one zamontowane. Jeżeli zatem przedmiotem dostawy są odrębnie szkłai oprawki, wówczas stanowią one odrębne przedmioty dostawy i odrębnie powinny być wykazywane na fakturze i opodatkowane stawką właściwą dla poszczególnych towarów, tj. dla soczewek okularowych (PKWiU
33.40.11) stawką 7%, a dla oprawek do okularów 22%. Zatem oprawki okularowe (PKWiU 33.40.13) w sytuacji, gdy stanowią odrębny przedmiot dostawy podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług wynoszącą 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarówi usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Nie ma znaczenia w tym przypadku, czy w tych oprawkach później zostaną zamontowane szkła korekcyjne czy inne. Oprawki okularowe stają się bowiem wyposażeniem wyrobu medycznego dopiero po zamontowaniu w nich szkieł korekcyjnych.
Tutejszy organ podatkowy zaznacza jednak, że w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są okulary korekcyjne uznane za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r.o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - to mają do nich zastosowanie przepisy artykułu 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z
którymi dostawa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona
albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.