Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku, z dnia 25.02.2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 8 i art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:
Na podstawie ustawy z
dnia 04.03.1994r o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70, poz. 535 ze zm.). Spółka tworzy ZFŚS z corocznych odpisów podstawowych i jest administratorem środków tego funduszu. Zgodnie z regulaminem część środków Spółka przeznacza na pomoc mieszkaniową dla pracowników w formie pożyczek zwrotnych, które podlegają oprocentowaniu w wysokości 1% w stosunku rocznym. Wpływy z oprocentowania pożyczek, podobnie jak i odsetki od środków zgromadzonych na odrębnym rachunku bankowym, zwiększają stan środków funduszu.
Nie stanowią one przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i dla celów podatku dochodowego od osób prawnych nie są kwalifikowane jako przychody podlegające opodatkowaniu.
Spółka traktowała te czynności jako usługi pośrednictwa finansowego i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i wykazywała w deklaracji VAT jako sprzedaż zwolnioną.
STANOWISKO WNIOSKODAWY CO DO OCENY TEGO STANU FAKTYCZNEGO
Obecnie Spółka jest przekonana o tym, iż w/w postępowanie było niewłaściwe. Zdaniem Spółki udzielenie pożyczki mieszkaniowej ze środków funduszu nie jest świadczeniem usługi finansowej ze środków własnych funduszu nie jest świadczeniem usługi finansowanej ze środków własnych pracodawcy jako podatnika podatku VAT, lecz wyłącznie wykonywaniem czynności administrowania środkami funduszu w ramach działalności socjalnej z ustawowym obowiązkiem przekazania uzyskanych odsetek na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS. W opinii Spółki czynności pobierania odsetek od udzielonych pożyczek z ZFŚS nie podlegają przepisom ustawy o VAT. Po uzyskaniu wiążącej interpretacji w tej sprawie, Spółka złoży korekty deklaracji VAT.
OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY W RRZEDSTAWIONYM STANIE FAKTYCZNYM I PRAWNYM
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm)
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004r, w konsekwencji rozszerzenia definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług zgodnie z treścią w/w art. 8 ust. 1, każde świadczenie dla celów podatku od towarów i usług, jest co do zasady albo dostawą towarów, albo świadczeniem usług; powyższemu podziałowi podlega zatem również działalność socjalna finansowana z
funduszu.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturowo-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej (rzeczowej i finansowej), a także zwrotnej i bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wyraźnie definiuje funkcję pracodawcy jako podmiotu świadczącego usługę. Na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych składają się pieniądze pracowników. Jednak obracającymi tymi pieniędzmi pracodawca i pobierający odsetki od udzielonych pożyczek staje się podmiotem świadczącym usługi pośrednictwa finansowego, stanowiące odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym - PKWiU 65.22. jako wymienione w poz. 3, załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004
roku o podatku od towarów i usług zwolnione są z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy.
Reasumując Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż udzielanie pracownikom oprocentowanych pożyczek pieniężnych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest kwalifikowane jako usługa pośrednictwa finansowego i jako wymienione w poz. 3, załącznika nr 4 do ustawy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, co jest równoznaczne z koniecznością wykazania tej czynności w deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7).
W świetle powyższego Spółka nie ma prawa do złożenia korekt deklaracji VAT-7.
Pouczenie
1. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
2. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i
organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.
3. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej),
4. Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r, Nr 253, poz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.