Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust 1 i ust. 2, art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2005r. z uzupełnieniem z 25 lutego 2005r., iż wynajem przez podatnika podatku od towarów i usług prywatnego samochodu nie będącego środkiem
trwałym w prowadzonej działalności gospodarczej dokumentować należy fakturą VAT.
Pismem z 19 stycznia 2005r. (z uzupełnieniem z 25.02.2005r.) zwrócił się Pan z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania wynajmu samochodu osobowego nie będącego środkiem trwałym firmy.
Podaje Pan, iż z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierza wynajmować samochód osobowy prywatny nie będący środkiem trwałym firmy. Podaje, że dokument za najem wystawiany będzie cyklicznie raz w miesiącu. Zdaniem Pana prawidłowym dokumentem za najem samochodu będzie faktura VAT, gdyż wykonywane czynności będą miały charakter częstotliwy. Samochód mieści się pod pojęciem towaru zdefiniowanym w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Z powyższych względów usługa najmu podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT 22% a na udokumentowanie usługi należy wystawiać fakturę VAT.
Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika, inkasenta mają obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4 Ordynacji
podatkowej.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.Natomiast z ust. 2 art. 15 ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Usługa wynajmu samochodu podlega opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stawka podatku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%.
Stosownie do art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z § 11 ust. 1 tego rozporządzenia zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".Z kolei z § 18 ust. 1 rozporządzenia wynika, iż w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10 i ust. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowegoObowiązek podatkowy w przypadku usług dzierżawy (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. ) powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.
Powyższa interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana w zapytaniu stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. informuje, że stosownie do art. 14b
§ 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.