Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z pismem Strony z dnia 17.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w w/w piśmie z dnia 17.08.2005r. za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż jest jednostką budżetową. Jest podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności Strony jest m. in. odpłatne świadczenie usług, polegających na udostępnianiu miejsc na pochowanie zwłok i prochów oraz polegających na nadzorze nad prawidłowym przygotowaniem i wykonaniem ceremonii pogrzebowych. Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, wszystkie opłaty za korzystanie z cmentarzy komunalnych są obciążone podatkiem od towarówi usług według stawki 7% zgodnie z załącznikiem nr 3 poz.160 do w/w ustawy.
Zdaniem Strony, zasadne jest naliczanie podatku od towarów i usług w przypadkach,gdy zleceniodawcą wykonania ceremonii pogrzebowej jest ośrodek pomocy społecznej. Przedmiotowe usługi nie są bowiem świadczone przez Stronę bezpośrednio na rzecz ośrodków pomocy społecznej, lecz wyłącznie na rzecz osób zmarłych, które dotychczas były podopiecznymi tych ośrodków. Ośrodki pomocy społecznej, zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych, występują wyłącznie jako zleceniodawcy wykonywania pogrzebu. Źródła finansowania kosztów pogrzebu mogą być zróżnicowane, np. zasiłek ZUS, środki własne osoby zmarłej, środki ośrodka (budżet miasta), jednakże niezależnie od źródła finansowania, poprzez sam fakt wniesienia wymaganych opłat, ośrodki nie nabywają żadnych praw majątkowych do miejsca grzebalnego oraz grobu. W tej sytuacji Strona stoi na stanowisku, iż zastosowanie w stosunku do ośrodków pomocy społecznej zwolnienia z podatku od towarów i usług nie jest uzasadnione.
Stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 1998r. nr 155, poz 1014 z późn. zm.), jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.Na mocy § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej. Z powyższego przepisu wynika, iż od 25.06.2004r. tj. od dnia, w którym do w/w rozporządzenia dodano pkt 14 usługi świadczone na rzecz jednostek budżetowych (z wyjątkiem wyżej wymienionych) przez gospodarstwo pomocnicze jednostek budżetowych objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga przede wszystkim kwestia statusu osoby zmarłej, na który w swoim piśmie powołuje się Strona. Art. 8 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną, a więc jest podmiotem prawi obowiązków. Ponadto z chwilą uzyskania pełnoletności nabywa zdolność do czynności prawnych, wobec tego może kształtować własną sytuację prawną, zaciągać zobowiązania i nabywać zobowiązania. Zdolność prawna, jak też zdolność do czynności prawnych ustaje w sposób naturalny z chwilą śmierci każdego człowieka. Z tych chociażby względów trudno jest mówić o jakiejkolwiek podmiotowości osoby zmarłej.
Z uwagi na fakt, że Strona jest jednostką budżetową, a zleceniodawcą wykonania ceremonii pogrzebu jest ośrodek pomocy społecznej, będący również jednostką budżetową oraz w związkuz faktem, iż osoba zmarła nie ma podmiotowości prawnej, w opinii tutejszego organu podatkowego należy uznać, że przedmiotowe usługi pogrzebowe są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie w/w § 8 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług . W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.