Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony, który wpłynął do tut. Urzędu dnia 12.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie, które wpłynęło do tut. Urzędu dnia 12.07.2005 r. w zakresie pytania: "Usługa koncertowa będąca rezultatem zawartego kontraktu zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług jest świadczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od towarów i usług jest zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 usługobiorca świadczonej usługi. Czy usługobiorcą jest w rozumieniu w/w artykułu faktyczny usługobiorca czyli spółka organizująca koncert czy też Fundacja, która jest stroną kontraktu?" za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Fundacja zgodnie z zapisem statutowym nie ma prawa i nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest to podstawowym warunkiem przy otrzymywaniu dotacji budżetowych na realizację celów statutowych. Podstawowym celem Fundacji jest promowanie, wspieranie i finansowanie wszelkich przedsięwzięć związanych z muzyką jazzową i pokrewną. Obecnie Fundacja otrzyma dotację od Urzędu Miasta, którą zgodnie z tytułem jej przyznania zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów występów artystycznych wykonawców zagranicznych. Warunkiem przyznania dotacji było zawarcie kontraktu z artystami zagranicznymi reprezentowanymi przez ich agencje artystyczne bezpośrednio przez Fundację. Jednakże artyści będą występowali na koncertach organizowanych przez inny podmiot tzn. Spółkę z o.o., która ze swej strony pokrywa pozostałe koszty związane z przyjazdem i pobytem artystów oraz wszelkie inne koszty związane z organizacją koncertu. "Zawarte kontrakty określają odrębnie wysokość wynagrodzenia jakie otrzymają artyści oraz wysokość innych opłat ponoszonych przez stronę zagraniczną związanych z realizacją koncertu w Polsce. Obie kwoty są pokryte z funduszy otrzymanych przez Fundację."
Strona pyta: "Usługa koncertowa będąca rezultatem zawartego kontraktu zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a) ustawy o podatku od towarów i usług jest świadczona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od towarów i usług jest zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 usługobiorca świadczonej usługi. Czy usługobiorcą jest w rozumieniu w/w artykułu faktyczny usługobiorca czyli spółka organizująca koncert czy też Fundacja, która jest stroną kontraktu?"
Zdaniem Podatnika, "usługobiorcą jest spółka, która jest organizatorem koncertów. Fundacja jest tylko płatnikiem. Rozliczenie przez nią podatku mogło by skutkować koniecznością zapłaty podatku należnego, którego nie mogłaby odliczyć jako podatku naliczonego, jako że nie ona dokonuje w ogóle sprzedaży opodatkowanej, z którą import usługi jest związany. Ponadto jako podmiot nieuprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej nie ma możliwości uzyskania funduszy na zapłatę podatku od towarów i usług. Przyznana dotacja obejmuje wyłącznie kwoty wynikające z kontraktów."
Zgodnie z art 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2). Według art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Importem usług jest świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca usług świadczonych przez podatnika posiadającego siedzibę poza terytorium kraju (art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy). Usługi w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki opodatkowane są w miejscu, gdzie są faktycznie świadczone (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit a w/w ustawy). Koncert wykonany w Polsce będzie więc usługą opodatkowaną w kraju. Ze względu na to, że usługodawca ma siedzibę poza terytorium RP, dla polskiego usługobiorcy będzie to import usług. Zatem osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku jest nabywca usługi.
Ponieważ stroną kontraktu zawartego z wykonawcami zagranicznymi jest Fundacja to ona jest w przedmiotowej sytuacji podatnikiem podatku od towarów i usług. Fundacja jest podmiotem powyższego stosunku prawnego i to ona zobowiązana jest do rozliczenia podatku jako usługobiorca. Nie ma przy tym znaczenia, że ciężar ekonomiczny polegający na pokryciu kosztów związanych z przyjazdem i pobytem artystów oraz wszelkie inne koszty związane z organizacją koncertu, spoczywają na Spółce. Znaczenie mają bowiem więzy prawne łączące strony kontraktu a nie kwestie ekonomiczne. W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia(art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.