Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137 poz. 926 z późniejszymi zmianami), art. 27 ust. 3 pkt 1, art. 27 ust. 4 pkt 1 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.01.2005 r. (wpłynęło 27.01.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące opodatkowania usług pośrednictwa w udzielaniu licencji świadczonych na rzecz firmy norweskiej za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 27.01.2005 r. Strona złożyła wniosek z dnia 26.01.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego pisma wynika:
Stan faktyczny
Spółka świadczy usługi pośrednictwa w udzielaniu licencji - na terenie Polski - dla firmy norweskiej, sprzedającej licencje na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Zapytanie
Czy przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce?
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem Spółki, wynikającym z wniosku - przedmiotowe usługi świadczone na rzecz firmy norweskiej - nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie Polski, zgodnie z przepisem art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt
11 ustawy o VAT.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Regulacja zawarta w art. 27 ust. 3 pkt 1 ustawy ma zastosowanie do
usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 ustawy. W powołanym art. 27 ust.4 pkt 11 figurują usługi agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10. Natomiast w art. 27 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy mowa jest o sprzedaży praw lub udzielaniu licencji i sublicencji, przeniesieniu lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddaniu do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.
A zatem, w związku z faktem, że usługi świadczone przez składającego zapytanie - pośrednictwo w udzielaniu licencji na rzecz podmiotu z zagranicy - mającego siedzibę w kraju trzecim - w świetle ww. przepisów wykonywane przez podatnika usługi należy zaliczyć do usług, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, w związku z czym usługi te nie podlegają opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że opodatkowanie usług pośrednictwa w udzielaniu licencji świadczonych przez Spółkę na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego winno odbywać się na zasadach określonych w wyżej cytowanym art. 27 ust. 3 pkt 1 tj. w kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności).
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b
§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.