Temat interpretacji
W zakresie uznania za przedmiot kolekcjonerski Medali wchodzących w skład kolekcji oraz w zakresie prawa do zastosowania procedury marży dla dostawy tych Medali.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2018 r. (data wpływu 18 stycznia 2018 r.) uzupełnionym w dniu 23 lutego 2018 r. (data wpływu 2 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 14 lutego 2018 r. (skutecznie doręczone 16 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za przedmiot kolekcjonerski Medali wchodzących w skład kolekcji oraz w zakresie prawa do zastosowania procedury marży dla dostawy tych Medali - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za przedmiot kolekcjonerski Medali wchodzących w skład kolekcji oraz w zakresie prawa do zastosowania procedury marży dla dostawy tych Medali.
Wniosek uzupełniony został w dniu w dniu 23 lutego 2018 r. (data wpływu 2 marca 2018 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14 lutego 2018 r.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest dystrybutorem monet i medali w Polsce. Spółka oferuje zarówno kolekcje, jak i pojedyncze złote monety, srebrne monety, złote medale oraz srebrne medale okolicznościowe. Spółka nabywa wskazane powyżej przedmioty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu ich dalszej odprzedaży.
Spółka od listopada 2017 r. sprzedaje wyjątkowy medal jubileuszowy upamiętniający setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości (dalej: Medal). Medal, który został specjalnie zaprojektowany przez artystę w celu uczczenia tego ważnego wydarzenia historycznego dla Narodu Polskiego, charakteryzuje się następującymi cechami:
- jest uszlachetniony dwoma rodzajami złota: klasycznym i różowym,
- został wybity w wysokiej jakości menniczej, w okazałej średnicy 45 mm,
- został wyemitowany w ograniczonej liczbie egzemplarzy - tylko 10 000 kompletnych kolekcji.
Medal upamiętniający odzyskanie przez Polskę niepodległości otwiera unikatową kolekcję. Wszystkie medale w tej serii cechuje kunszt wykonania, do ich stworzenia użyto zaawansowanej technologii uszlachetniania dwoma rodzajami złota. W kolekcji znajdą się między innymi emisje upamiętniające tak ważne wydarzenia w historii Polski. Razem z kolekcją kolekcjonerzy otrzymają:
- Certyfikat Autentyczności medalu, gwarantujący jego jakość i uszlachetnienie kruszcem,
- Imienne Świadectwo Własności Kolekcji,
- Karty historyczne opisujące wydarzenia upamiętnione na medalach,
- Eleganckie pudełko do przechowywania i właściwej ekspozycji cennych numizmatów.
Co również istotne, tylko 10 000 kolekcjonerów na całym świecie będzie miało możliwość kolekcjonowania złotej serii.
Spółka ma możliwość dokonywania zakupów Medali w sposób wskazany w art. 120 ust. 10 pkt 5 Ustawy VAT, czyli od podatników od wartości dodanej, przy czym dostawa Medali byłaby opodatkowana VAT na zasadach odpowiadających procedurze VAT marża (Spółka otrzymałaby dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie Medali na tych zasadach). Aktualnie Spółka rozważa, czy w przypadku przyszłych dostaw Medali może być stosowana procedura VAT marża.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Medale upamiętniające odzyskanie przez Polskę niepodległości, wchodzące w skład kolekcji, są przedmiotami kolekcjonerskimi o wartości numizmatycznej sklasyfikowanymi wg Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 9705 00 00.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Medal może być uznany za przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad 1
Medal stanowi przedmiot kolekcjonerski w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy VAT.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy VAT, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. pkt 7.
Przepisy Ustawy VAT nie zawierają definicji kolekcji oraz przedmiotów kolekcjonerskich, jednakże wskazują, że należy je identyfikować za pomocą klasyfikacji CN (powinny one być objęte pozycją CN 9705 00 00). Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011 r. zmieniające załącznik 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej nie zawiera szczegółowego opisu pozycji 9705 00 00, należy zatem skorzystać z ogólnodostępnych wyjaśnień do tej taryfy. Z danych zamieszczonych w systemie ISZTAR (Informacja Taryfowa, lhttp://isztar.mf.gov.nl/isztar/tarvfacelna/web/pubdocumentEN?publicationName=not&ncode= 219705&Dav=22&Month=10&Year=2018, wynika że artykuły objęte kodem CN 9705 00 00 są artykułami, które bardzo często mają niewielką wartość samoistną, są jednak cenne ze względu na ich rzadkość, ułożenie lub formę prezentacji. Natomiast, zbiory i okazy numizmatyczne obejmują monety, banknoty, które nie są już prawnym środkiem płatniczym (inne niż objęte pozycją 4907) i medale przedstawiane jako kolekcie lub jako oddzielne sztuki; w tym drugim przypadku każda przesyłka zawiera tylko kilka przykładów dowolnej, jednej monety lub medalu i są one klasyfikowane w niniejszej pozycji tylko wtedy, jeżeli wyraźnie przeznaczone są do kolekcji.
Należy zauważyć, że medale przedstawiane jako kolekcje lub jako oddzielne sztuki (jeżeli wyraźnie przeznaczone są do kolekcji) są wprost wskazane jako wyrób z kategorii zbiorów i okazów numizmatycznych klasyfikowane zgodnie z kodem CN 9705 00 00.
Zatem należy stwierdzić, że przedmiotem kolekcjonerskim w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy o VAT mogą być medale przedstawiane jako kolekcja lub jako oddzielne sztuki (leżeli wyraźnie przeznaczony jest do kolekcji) ze względu na fakt, że jest traktowany jako okaz o wartości numizmatycznej (kod CN 9705 00 00). Przepisy Ustawy VAT oraz dot. klasyfikacji taryfowej nie zawierają definicji pojęcia kolekcji. Zgodnie z definicją słownikową, kolekcją jest zbiór przedmiotów jednego rodzaju, gromadzonych przez kogoś ze względu na ich wartość artystyczną, naukową lub historyczną (https://sjp.pl/kolekcja).
W przedstawionym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym, Medal jubileuszowy upamiętniający setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości otwiera unikatową kolekcję ..., jest zatem Medalem wyraźnie przeznaczonym do kolekcji. Tak jak Spółka wskazywała, oprócz Medalu w kolekcji znajdą się inne medale upamiętniające szczególne wydarzenia historyczne dla Narodu Polskiego. Wszystkie medale z kolekcji są indywidualnie zaprojektowane i uszlachetniania dwoma rodzajami złota. Co istotne, tylko 10 000 kolekcjonerów na całym świecie będzie miało możliwość kolekcjonowania złotej serii. Należy więc wskazać, że Medal upamiętniający odzyskanie przez Polskę niepodległości, który jest przeznaczony wyraźnie do kolekcji, jest Medalem wyjątkowo cennym ze względu na jego rzadkość, ułożenie i formę prezentacji (jest zaprojektowany przez artystę).
Wobec powyższego, nie podlega wątpliwości, że Medal stanowi przedmiot kolekcjonerski przeznaczony wyraźnie do kolekcji jako okaz o wartości numizmatycznej (kod CN 9705 00 00) w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy VAT.
Ad 2
W przypadku dostawy Medali, podstawą opodatkowania może być marża zgodnie z art. 120 ust. 4 Ustawy VAT.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 Ustawy VAT, w przypadku podatnika dokonującego dostawy m.in. przedmiotów kolekcjonerskich nabytych uprzednio przez niego w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania VAT jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
W związku z faktem, że:
- Medale są przedmiotami kolekcjonerskimi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b Ustawy VAT (co zostało wykazane w uzasadnieniu do pyt nr 1 niniejszego wniosku),
- Spółka ma możliwość dokonywania zakupów Medali w sposób wskazany w art. 120 ust. 10 pkt 5 Ustawy VAT, czyli od podatników od wartości dodanej, przy czym dostawa Medali byłaby opodatkowana VAT na zasadach odpowiadających procedurze VAT marża (Spółka otrzymałaby dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie monet na tych zasadach)
- Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku dostawy Medali, podstawą opodatkowania może być marża zgodnie z art. 120 ust. 4 Ustawy VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednakże w stosunku do dostawy przedmiotów kolekcjonerskich ustawa o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie obliczania podstawy opodatkowania.
I tak, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym (art. 120 ust. 5).
Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT marża zawiera art. 120 ust. 1.
I tak, zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.
Wnioskodawca we wniosku wskazał, że jest dystrybutorem monet i medali w Polsce. Spółka oferuje m.in. zarówno kolekcje, jak i pojedyncze złote medale okolicznościowe. Spółka od listopada 2017 r. sprzedaje wyjątkowy medal jubileuszowy upamiętniający setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości (Medal). Medal upamiętniający odzyskanie przez Polskę niepodległości otwiera unikatową kolekcję. Wnioskodawca wskazał też, że Medale upamiętniające odzyskanie przez Polskę niepodległości, wchodzące w skład kolekcji są przedmiotami kolekcjonerskimi o wartości numizmatycznej sklasyfikowanymi wg Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 9705 00 00.
Wobec tego, skoro jak wskazano we wniosku, przedmiotowe Medale są przedmiotami kolekcjonerskimi o wartości numizmatycznej sklasyfikowanymi wg Nomenklatury Scalonej pod kodem CN 9705 00 00, to dla celów stosowania procedury marży, towary te należy uznać za przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą też tego, czy w przypadku dostawy Medali podstawą opodatkowania może być marża zgodnie z art. 120 ust. 4 Ustawy VAT.
Należy zauważyć, że zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, uzależnione jest od statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy.
Stosownie do art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Wnioskodawca we wniosku wskazał, że nabywa wskazane przedmioty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu ich dalszej odprzedaży. Spółka ma możliwość dokonywania zakupów Medali w sposób wskazany w art. 120 ust. 10 pkt 5 Ustawy VAT, czyli od podatników od wartości dodanej, przy czym dostawa Medali byłaby opodatkowana VAT na zasadach odpowiadających procedurze VAT marża (Spółka otrzymałaby dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie Medali na tych zasadach).
Zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach spełniony będzie warunek wymieniony w art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy. Wnioskodawca nabędzie Medale od podatników podatku od wartości dodanej, którzy dokonają dostawy ww. Medali na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5 oraz, jak wskazał Wnioskodawca, będzie on posiadał dokumenty, które jednoznacznie potwierdzają nabycie Medali na tych właśnie zasadach.
W konsekwencji, należy stwierdzić, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach, sprzedawane przez Wnioskodawcę Medale (wchodzące w skład kolekcji), stanowią przedmioty kolekcjonerskie wymienione w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy i mogą korzystać z opodatkowania na zasadzie procedury marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy (po spełnieniu przez Wnioskodawcę warunku posiadania dokumentów potwierdzających nabycie tych Medali na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej