Temat interpretacji
Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego w związku z realizacją inwestycji?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 29 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. ".
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadania własne gminy obejmują m.in. zadania w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień.
W dniu 21 listopada 2016 r. Gmina podpisała umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jako instytucją wdrażającą, środki z UE, o dofinansowanie projektu pn. . Projekt wpisuje się w założenia Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Oś priorytetowa II - Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, Działanie 2.5. Poprawa jakości środowiska miejskiego. Okres realizacji: 2 listopad 2016 r. - 31 grudzień 2017 r. Celem projektu jest poprawa jakości środowiska w mieście X., poprzez zwiększenie powierzchni terenów zieleni w tym mieście, przy zachowaniu różnorodności biologicznej na terenie miasta.
Projekt realizowany jest na działkach, położonych w granicach administracyjnych Gminy, które są jej własnością. Na terenach tych nie ma żadnej infrastruktury, ukształtowanych form zieleni, obiektów, które mogłyby zostać poddane modernizacji. Są to tereny będące nieużytkami. Zatem obiekty, które powstaną w wyniku realizacji projektu będą obiektami zupełnie nowymi.
Niezagospodarowane grunty, na których mają zostać zrealizowane założenia terenów zieleni zostały podzielone na następujące inwestycje:
Inwestycja nr 1 - os. K. przy ul. M. (działka nr 1392/78)
Inwestycja nr 2 - os. K. przy ul. S. (działka nr 1392/48)
Inwestycja nr 3 - os. G. (działka nr 691/31 oraz 691/23)
Inwestycja nr 4 - os. B. (działka nr 3209/96).
Wszystkie inwestycje posiadają opracowane programy funkcjonalno-użytkowe, podzielone na dwa etapy. Pierwsze etapy obejmują prace przewidziane do realizacji w ramach projektu . Drugie etapy przewidują prace, które będą realizowane w późniejszym czasie ze środków własnych Gminy Miasta X..
Realizacja projektu odbywać się będzie w trybie zaprojektuj i wybuduj, na podstawie opracowanych programów funkcjonalno-użytkowych. Zakres rzeczowy tych czterech inwestycji realizowanych w ramach projektu pn. obejmuje: opracowanie dokumentacji projektowej, założenie zieleni wraz z niezbędnymi robotami ziemnymi, wykonanie nawierzchni ścieżek i chodników wraz z niezbędnymi robotami ziemnymi, okablowanie oświetlenia zewnętrznego oraz okablowanie monitoringu wizyjnego. Dodatkowo, w kosztach niekwalifikowalnych projektu znajdują się koszty zw. z promocją projektu oraz nadzór inwestorski.
W odniesieniu do każdej z inwestycji, w wyniku realizacji projektu , uzyskany zostanie obszar pokryty minimum w 70% zielenią.
W drugich etapach realizacji tych wszystkich inwestycji przewidziane jest: odtworzenie zieleni (25% powierzchni), osprzęt do oświetlenia zewnętrznego i monitoringu wizyjnego, place zabaw, mała architektura, tarasy wypoczynkowe, itp. Realizacja drugich etapów tych inwestycji nie uszczupli" powierzchni zielonej, ponieważ nawierzchnie pod ścieżki, place zabaw i inne urządzenia zostaną przygotowane już w pierwszych etapach i nie będą to powierzchnie pokryte zielenią.
Parki są ogólnodostępne dla mieszkańców i turystów, bez żadnych opłat.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: ?
Zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. zadanie inwestycyjne wykonuje zadania własne nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne gminy obejmują między innymi zadania w zakresie zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania ww. projektu, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym, że Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z ww. projektem, dlatego nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT na mocy prawodawstwa krajowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż parki jak wskazano we wniosku - są nieodpłatnie udostępnione mieszkańcom i turystom, a zatem tereny te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Tym samym stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej