Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 20 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,... jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ,,....
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, z dniem 1 stycznia 2017 r. Powiat rozpoczął rozliczanie scentralizowane podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi m.in. z Zespołem Szkół nr ... w .... Zespół Szkół nr ... jest podmiotem realizującym projekt ,,... realizowany na podstawie umowy o dofinasowanie zgodnie z aneksem do umowy nr z dnia 30 marca 2012 roku. Umowa dotyczy projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 7 - ,,Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego Działanie 7.2 -,,Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych Poddziałanie 7.2.3 - ,,Kształcenie kadr informatyki Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Beneficjentem projektu jest Starostwo Powiatowe. Całkowita wartość projektu stanowi kwotę 430.131,00 zł, a wartość wydatków kwalifikowanych 365.611,35 zł. Poziom dofinansowania z UE (85%). Przedmiotem projektu jest urządzenie dwóch laboratoriów informatycznych - dwóch pracowni komputerowych w Zespole Szkół Nr ... w sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne, oprogramowanie umożliwiające prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera oraz połączenie wszystkich placówek oświaty i kultury do regionalnej sieci szerokopasmowej, umożliwienie tym placówkom dostępu do Internetu. W ramach projektu został zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie wg wykazu zawartego we wniosku o dofinansowanie o parametrach technicznych określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Dostawca ( Sp. z o.o.) został wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego przeprowadzonego na podstawie art. 39 ustawy Prawo Zamówień Publicznych. W ramach wydatków kwalifikowanych zostały poniesione koszty wykonania studium wykonalności, modernizacji sieci i zasilania pracowni komputerowej, promocji projektu i usługi związane z przeprowadzeniem obowiązkowego audytu projektu. Kosztem kwalifikowanym był również podatek VAT od zrealizowanych zakupów.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy w związku z realizacją projektu Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT wykazanego na fakturach za zakup produktów i usług?
- Czy Powiat spełnia warunki zwrotu w jakiejkolwiek formie podatku naliczonego z tytułu wykonanych usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, możliwość odzyskania VAT należy rozpatrywać na podstawie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2016 r., poz. 710 z późn. zm.). Biorąc pod uwagę, że usługi edukacyjne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku od towarów i usług, to zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani też do jego zwrotu. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016, poz. 710 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Żadne obowiązujące przepisy krajowe nie pozwalają Powiatowi odzyskać VAT w jakiejkolwiek formie. W przypadkach dokonywania zakupów inwestycyjnych, a następnie wykorzystania ich do wykonywania czynności zwolnionych od VAT, należny podatek od towarów i usług nie wystąpi. Dlatego też podmiot korzystający z funduszy pomocowych w celu dokonywania tych zakupów inwestycyjnych, nie nabędzie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę o podatku naliczonego. Z tego powodu VAT od tych zakupów, których celem jest dostarczanie towarów czy świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania VAT, wyszczególnionych w art. 43. ust. l pkt 26a) (Zwalnia się od podatku usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia wychowania) prawidłowo został uznany za koszt kwalifikowany. W przypadku realizowanego projektu, VAT jest kosztem kwalifikowanym. Poprawność uznania podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego wynika z przepisów podatkowych unijnych i krajowych oraz wydanych na ich podstawie wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków stanowiących załącznik do regulaminu konkursu. Zgodnie z tymi przepisami podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy:
- został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz,
- beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a nabyte towary i usługi będą wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Ustawa nie przewiduje możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które nie generują podatku należnego, tj. są zwolnione od podatku od towarów i usług, albo nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług a wykonaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury określonej w art. 86 ust. 1 ww. ustawy.
Ponadto w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Powyższa kwestia w analogiczny sposób uregulowana była:
- od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.),
- od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późn. zm.),
Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki, nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług. Powiatowi nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku nie stanowi środków wskazanych w przywołanych wyżej rozporządzeniach.
Z powyższych względów, na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Zespół Szkół i została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu, z którego wynika, że zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu służą wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej