Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn: Rozwój komunikacji rowerowej etap I.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn: Rozwój komunikacji rowerowej etap I jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn: Rozwój komunikacji rowerowej etap I. Wniosek uzupełniono w dniu 8 stycznia 2018 r. o adres elektroniczny e-PUAP.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto będzie realizowało projekt pn. Rozwój komunikacji rowerowej - etap I (nr wniosku o dofinansowanie () w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), Oś priorytetowa IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie, Poddziałanie: 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - ZIT.
Realizacja projektu ma na celu zwiększenie popytu na usługi transportu publicznego poprzez powiązanie różnych gałęzi mobilności miejskiej w zintegrowany system ułatwiający dogodną zmianę indywidulanego środka transportu na komunikację zbiorową. Cel zostanie osiągnięty poprzez przebudowę terenu znajdującego się przy ul. () celem utworzenia węzła łączącego istniejące punkty przesiadkowe (dworzec PKP i przystanek autobusowy), którego głównymi elementami będą parkingi typu Park&Ride, Bike&Park oraz zatoka postojowa Kiss&Ride. Elementem uzupełniającym powiązania pomiędzy istniejącymi elementami systemu transportowego będzie rozbudowa tras rowerowych na terenie miasta poprzez wydzielenie oznakowaniem poziomym, pionowym oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego pasów ruchu dla rowerów w ciągu ulic: (.) oraz miejsca postojowe B&R przy punktach przesiadkowych.
Przedmiotem projektu jest:
- Wybudowanie węzła
łączącego punkty przesiadkowe komunikacji autobusowej i kolejowej,
które będą służyć tworzeniu przejazdów łączących głównie samochód -
kolej jak również rower lub motor - kolej oraz samochód osobowy -
transport autobus, bus - kolej. W ramach projektu zostanie wykonana
przebudowa terenu o nawierzchni asfatowej przy ul. (), użytkowanego
jako ogólnodostępna przestrzeń parkingowa na cele parkingu P&R dla
samochodów osobowych oraz B&R parkingu dla rowerów i
motorów:
- pow. użytkowa ok. 1100 m2,
- pow. miejsc postojowych - ok. 550 m2 - max. powierzchnia - 600 m2,
- ilość miejsc postojowych dla samochodów osobowych - min. 34 szt. w tym na miejsca postojowe dla niepełnosprawnych min. 2 szt.
- wymiary miejsc postojowych min. 2,5 x 5 m,
- wymiary miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych min. 3,6 x 5 m,
- pow. Bike&Ride - max. 80 m2,
- min. ilość miejsc dla motocykli i skuterów - 10 szt.,
- min. ilość miejsc dla rowerów - 20 szt.,
- min. ilość stojaków - 20 szt.,
- pow. wiat: dla rowerów ok. 20 m2; dla motorów ok. 10 m2,
- monitoring,
- gablota z rozkładem jazdy,
- samoobsługowa stacja naprawy rowerów.
Teren objęty będzie monitoringiem kamer. Projektowana zatoka K&R w formie równoległych pasów postojowych bezpośrednio przy ul. (), będzie służyła do bezpiecznego wysadzania pasażera. Szerokość zatok min. szerokości 2 m, łączące się z istniejącymi ciągami chodników i umożliwiające dojście w kierunku dworca oraz przystanku komunikacji miejskiej. - Wyznaczenie tras rowerowych wg. projektu stałej organizacji ruchu w ciągu ul. () z wprowadzeniem elementów wpływających na poprawę niechronionych uczestników ruchu drogowego. Łącznie powstanie 7,78 km tras rowerowych.
- Parkingi B&R na terenie miasta - 2 wiaty rowerowe
po 10 miejsc rowerowych zlokalizowane przy:
- stacji kolejowej Miasto,
- skrzyżowaniu ul. (), przystanek komunikacji miejskiej (przy budynku biblioteki miejskiej).
W ramach projektu wyodrębniono 4 zadania:
Zadanie 1 - Prace przygotowawcze.
- Projekt wykonawczy.
- Zlecenie przeprowadzenia badania Analiza potrzeb ludności w zakresie rozwoju układu komunikacyjnego w ().
- Wykonanie elementów Studium Wykonalności.
Zadanie 2 Wyznaczenie dróg rowerowych wraz z oznakowaniem.
- Realizacja prac z zakresu wyznaczenia dróg rowerowych - oznakowanie poziome.
- Realizacja prac z zakresu wyznaczenia dróg rowerowych - oznakowanie pionowe.
Zadanie 3 Utworzenie węzła łączącego punkty przesiadkowe komunikacji autobusowej i kolejowej z Parkingiem Park&Ride oraz parkingów Bike&Ride na terenie miasta.
- Utworzenie węzła łączącego punkty przesiadkowe komunikacji autobusowej i kolejowej - Parking Park&Ride.
- Utworzenie parkingów typu Bike&Park.
Zadanie 4 - Promocja projektu.
- Promocja projektu (zakup tablic informacyjnych).
- Reklama na powierzchniach ekspozycyjnych na wiatach przystankowych.
Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Projekt, który będzie realizowało Miasto, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Wszystkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawione będą na Miasto.
Wskazana we wniosku inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. 2017, poz. 1875).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: (...) 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Projekt nie będzie generował przychodów. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie dla osób posiadających bilety komunikacji miejskiej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z powyższym Miastu () będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupu towarów i usług, które będą stanowiły koszt kwalifikowany w ramach realizowanego projektu pn: Rozwój komunikacji rowerowej - etap I (nr wniosku o dofinansowanie ()) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) Miastu () nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu pn. Rozwój komunikacji rowerowej - etap l, ponieważ brak jest związku nabywania towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Miasto () jako podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Realizowane przedsięwzięcie należy do zadań własnych, które zostały nałożone na organ władzy publicznej oraz urząd go obsługujący w drodze ustawowej, tj. ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2017, poz. 1875) - art. 7 ust. 1 pkt 2. Zakupione towary i usługi, w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Inwestycja realizowana będzie w związku z wykonywaniem zadań publicznoprawnych. Zapisy art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług określają, kiedy podatnik nabywając towary i usługi staje się podatnikiem VAT. Miasto nabywając towary i usługi do realizacji przedsięwzięcia nie nabędzie ich do działalności gospodarczej i tym samym nie będzie działać jako podatnik VAT. W związku z tym Miasto nie spełni przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto i obsługujący je urząd nie jest uznawane za podatnika VAT w obszarze realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).
W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca będzie realizować zadanie pn: Rozwój komunikacji rowerowej - etap I (nr wniosku o dofinansowanie () współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Realizacja projektu ma na celu zwiększenie popytu na usługi transportu publicznego poprzez powiązanie różnych gałęzi mobilności miejskiej w zintegrowany system ułatwiający dogodną zmianę indywidulanego środka transportu na komunikację zbiorową. Projekt, który będzie realizowało Miasto, nie ma związku z działalnością opodatkowaną. Zakupione w ramach projektu towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji czynności niezbędnych do osiągnięcia celów projektu. Wszystkie faktury związane z realizacją projektu oraz równoważne im dokumenty księgowe wystawione będą na Miasto. Wskazana we wniosku inwestycja będzie służyła realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt nie będzie generował przychodów. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie dla osób posiadających bilety komunikacji miejskiej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku złożenia wniosku przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniająca do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie zostanie wypełniony, bowiem jak wskazał Wnioskodawca projekt, który będzie realizowało Miasto nie będzie miał związku z działalnością opodatkowaną.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, związanego z projektem pn. Rozwój komunikacji rowerowej etap I. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej