P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-49/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2005, sygn. PP/443-49/05, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 oraz art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60z późn. zm), art. 41 ust. 1, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 30 maja 2005r. (złożonym w dniu 31 maja 2005r.) Gminy o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustalenia wysokości stawki podatkowej VAT z tytułu realizowanej inwestycji - budowy sieci wodociągowej oraz przebudowy hydroforni stwierdzam, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 30 maja 2005r. (złożonym w dniu 31 maja 2005r.) Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej sposobu ustalenia stawki VAT na realizowaną inwestycję - budowę sieci wodociągowej oraz przebudowę hydroforni. Inwestycja dotyczy budownictwa mieszkaniowego, letniskowego oraz usługowego. W uzupełnieniu przedmio-towego wniosku złożonym w dniu 15.07.2005r. wnioskodawca wskazał, że:- dla robót związanych z budownictwem mieszkaniowym należy zastosować 7% stawkę VAT,- do pozostałego budownictwa - 22% VAT.

W piśmie o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego wnioskodawca dokonał wyliczenia udziałów poszczególnych rodzajów budownictwa (na mieszkaniowe i pozostałe) dla celu zastosowania odpowiedniej stawki VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się, zgodnie art. 146 ust. 2 ww. ustawy, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Z kolei pod pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, stosowanie do art. 146 ust. 3 ww. ustawy, rozumie się:

- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych;-urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, -zieleń i małą architekturę; -urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, -kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika zatem, że prawo do zastosowania stawki 7% do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą jest uzależnione od tego, czy będzie ona związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, czy też z obiektami o innej klasyfikacji. W praktyce infrastruktura towarzysząca, poza nielicznymi przypadkami, może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (np. budynki przemysłowe, czy też handlowo-usługowe), a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.

Wprawdzie w ustawie z dnia 11 marca 2004r. ustawodawca nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania, to jednak należy podkreślić, że cyt. przepis art. 146 ww. ustawy wyraźnie wskazuje, że stawka 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym, w przypadku gdy inwestycja dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego i opodatkować stawką 7%, natomiast dla pozostałej części inwestycji właściwa będzie stawka 22%. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej.

Wobec powyższego stwierdzam, że stanowisko zajęte przez wnioskodawcę, dotyczące ustalenia stawki VAT na realizowaną inwestycję - budowę sieci wodociągowej oraz przebudowę hydroforni jest prawidłowe.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.

W interpretacji powyższej nie ustosunkowano się do rachunkowego wyliczenia udziału budownictwa mieszkaniowego w realizowanej inwestycji.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Chełmie