w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego wydatków ponoszonych na realizację wspólnego projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.663.2017.1.KOM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2017, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.663.2017.1.KOM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego wydatków ponoszonych na realizację wspólnego projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2017 r. (data wpływu 8 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego wydatków ponoszonych na realizację wspólnego projektu pn. Utworzenie Centrum. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego wydatków ponoszonych na realizację wspólnego projektu pn. Utworzenie Centrum ...

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest Fundacja. Jest to osoba prawna, fundacja, która może prowadzić działalność gospodarczą, jako dodatową w stosunku do działalności pożytku publicznego. Dochód z działalności gospodarczej służy działalności pożytku publicznego. Celem Fundacji jest niesienie pomocy osobom chorym, niepełnosprawnym i niedołężnym, w szczególności dzieciom nieuleczalnie chorym. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego, realizuje główną działalność w zakresie 9499Z: Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca jest Partnerem Projektu pn. Utworzenie Centrum. w ramach Działania 10.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji.

Całkowity koszt realizowanego projektu to kwota ok. 2.500.000,00 zł brutto. Projekt dotyczy przede wszystkim zmiany sposobu użytkowania wraz z przebudową obiektu na siedzibę Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom. Projekt utworzenia Centrum obejmuje przebudowę, remont i wyposażenie budynku. W powstałym Centrum w ramach realizowanego projektu zostaną przygotowane sale terapeutyczne, rehabilitacyjna, pokój zajęć integracyjnych, kuchnia, pokój zabaw terapeutycznych - gdzie będą odbywały się zajęcia rehabilitacyjne, terapeutyczne indywidualne i grupowe dzieci z Trisomią 21.

W ramach kompleksowej rehabilitacji prowadzone będą terapie logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna, muzykoterapii, rehabilitacji ruchowej, dogoterapia, warsztaty fotograficzne, rytmika, nauka obsługi komputera i inne.

Lider Projektu - Stowarzyszenie T - w ramach projektu prowadzić będzie roboty budowlane oraz zakup sprzętu i wyposażenia Centrum, natomiast Partnerzy projektu, w tym Wnioskodawca - realizować będzie działania Działania na rzecz integracji i aktywizacji społecznej osób niepełnosprawnych w różnych sferach i dziedzinach. Celem tych działań jest stworzenie możliwości integracji tych grup społecznych, promowanie ich uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, uświadamianie społeczeństwa o problemach osób niepełnosprawnych i tym samym aktywizowanie społecznie osób niepełnosprawnych.

W szczególności Wnioskodawca - Fundacja - zajmować się będzie organizacją spotkań integracyjnych i wydarzeń takich jak: Dzień Dziecka, Mikołajki itp. W celu efektywnej realizacji tych zadań Fundacja ponieść musi wydatki w wysokości ok. 30 tys. zł brutto.

W szczególności będą to wydatki dot. organizacji spotkań integracyjnych i wydarzeń. Koszt obejmuje: wynagrodzenie prowadzących zajęcia/artystów wraz z pochodnymi płaconymi przez Pracodawcę (brutto ubruttowione), koszt sprzętu, materiałów, pomocy dydaktycznych koniecznych do realizacji zadań, koszt wynajmu sprzętu i urządzeń, koszt wynajmu sal, ubezpieczenie.

Wnioskodawca wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi przeznacza dla celów działalności nieopodatkowanej. Wszystkie świadczone w ramach projektu usługi mieszczą się pojęciu usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i jako takie podlegać będą zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. l pkt 22 i 23 ustawy o VAT.

Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć zatem wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT lub też czynnościom nieopodatkowanym.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem zakupywanych środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu będzie Wnioskodawca, będzie także zarządzać powyższym po realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w nadesłanym uzupełnieniu):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę, a związanych z organizacją spotkań integracyjnych i wydarzeń takich jak: Dzień Dziecka, Mikołajki itp.?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego w trakcie realizacji projektu pn. Utworzenie Centrum., ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca swoje stanowisko opiera o brzmienie art. 86 ustawy dnia 11 marca 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług wtedy, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku w przypadku ich wykorzystania do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu ponieważ niespełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu tego podatku związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest fundacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej, ale prowadzi działalność pożytku publicznego. Celem jej powstania jest natomiast działalność oświatowa i kulturalna nieprowadząca do osiągniecia zysku, w obszarze upowszechniania i propagowania muzyki bluesowej oraz nurtów pokrewnych.

Wnioskodawca jest Partnerem projektu pn. Utworzenie Centrum. w ramach Działania 10.2 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji. Projekt obejmuje przebudowę, remont i wyposażenie budynku. W powstałym Centrum, w ramach realizowanego projektu zostaną przygotowane specjalne sale, w których prowadzone będą dla dzieci z zespołem Downa terapie logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna, muzykoterapii, rehabilitacji ruchowej, dogoterapia, warsztaty fotograficzne, rytmika, nauka obsługi komputera i inne.

Lider Projektu prowadzić będzie roboty budowlane oraz zakup sprzętu i wyposażenia Centrum, natomiast Partnerzy, w tym Wnioskodawca realizować będą działania na rzecz integracji i aktywizacji społecznej osób niepełnosprawnych w różnych sferach i dziedzinach. Celem tych działań jest stworzenie możliwości integracji tych grup społecznych, promowanie ich uczestnictwa w różnego rodzaju wydarzeniach, uświadamianie społeczeństwa o problemach osób niepełnosprawnych i tym samym aktywizowanie społecznie osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca będzie organizował koncerty (6 cykli/bloków wydarzeń jeden cykl to 2 warsztaty muzyczne + koncert) połączone z warsztatami muzycznymi z elementami arteterapii i w tym celu musi ponieść wydatki w wysokości ok. 30.000,00 zł brutto. Koszt obejmuje: wynagrodzenie prowadzących zajęcia/artystów wraz z pochodnymi płaconymi przez Pracodawcę, koszt sprzętu, materiałów, pomocy dydaktycznych koniecznych do realizacji zadań, koszt wynajmu sprzętu i koszt wynajmu sal, ubezpieczenie.

Na chwilę obecną, Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej. Niemniej, wszystkie świadczone w ramach projektu usługi mieszczą się w pojęciu usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów ustawy o pomocy społecznej i jako takie podlegać będą zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. l pkt 22 i 23 ustawy o VAT. Wszystkie zakupywane w ramach projektu towary i usługi po realizacji projektu będą służyć zatem wykonywaniu czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT lub też czynnościom nieopodatkowanym. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielem zakupywanych środków trwałych, praw i publikacji stanowiących produkt projektu będzie Wnioskodawca, będzie także zarządzać powyższym, po realizacji projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę jako Partnera we wspólnym projekcie pn. Utworzenie Centrum....

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, w odniesieniu do wydatków, jakie ponosi Wnioskodawca będący Partnerem w ramach realizowanego wspólnego projektu pn. Utworzenie Centrum..., tj. wydatków na organizację spotkań integracyjnych i wydarzeń takich jak: Dzień Dziecka, Mikołajki itp., Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej