prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.521.2017.2.ŻR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.521.2017.2.ŻR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2017 r. (data wpływu 09 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

sp. z o.o. (dalej Spółka lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT prowadzącym działalność opodatkowaną głównie stawką 23%. Spółka zajmuje się m.in. prowadzeniem badań w celu komercjalizowania ich wyników, świadczeniem usług badawczo-rozwojowych jak i prowadzeniem badań w celach niekomercyjnych, będących częścią większego cyklu badawczego, sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pozycją PKWiU 72.1. Badania te zostały zdefiniowane także w art. 2 pkt 3) i pkt 4) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz.U.2016.2045).

Spółkę zawiązano celem pozyskiwania kapitału koniecznego do zrealizowania zamierzenia polegającego na stymulacji rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii. Umowa Spółki przewiduje, że zyski Spółki osiągnie w poszczególnych latach obrotowych nie mogą być przeznaczone do podziału pomiędzy wspólników, lecz przeznacza się je na pokrycie straty bilansowej lub cele rozwojowe Spółki. Wspólnikami Spółki są w 97,52% w kapitale zakładowym jednostki samorządu terytorialnego i 2,48% inni. Spółka zamierza realizować projekt dofinansowany z Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS na mocy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2015 roku w sprawie warunków i trybu udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Narodowego Centrum Nauki (Dz.U. 2015 poz. 1381).

Projekt będzie realizowany w formule konsorcjum naukowego. Głównym założeniem Projektu jest poszukiwanie molekularnych przyczyn pierwotnej i wtórnej oporności na leki z grupy inhibitorów proteasomu: bortezomibu i karfilzomibu (IP). IP są lekami o dużej aktywności w leczeniu chorych na szpiczaka plazmocytowego (plasma celi myeloma, PCM) (dalej Projekt). U pacjentów leczonych IP dochodzi do mutacji warunkujących oporność na leki z tej grupy. W leczeniu inhibitorami proteasomu zaobserwowano ograniczenia w zakresie skuteczności ich działania; ograniczenia są związane z opornością pierwotną oraz opornością pojawiającą się w trakcie leczenia. Celem badań planowanych do prowadzenia przez Spółkę w ramach ww. projektu będzie poszukiwanie molekularnych przyczyn pierwotnej i wtórnej oporności na leki z grupy inhibitorów proteasomu.

Oczekiwane efekty realizacji projektu obejmują ustalenie obiektywnych i wydajnych diagnostycznie markerów, defektów genetycznych, co mogłoby znaleźć zastosowanie w diagnostyce i w leczeniu chorych na szpiczaka plazmocytowego, przyspieszyć i obniżyć koszty badań genetycznych nad ustaleniem terapii celowanej. Zastosowanie praktyczne markerów białkowych pozwoliłoby na porównywanie pacjentów o zróżnicowanym fenotypie klinicznym.

W rezultacie realizacji Projektu nastąpiłby nie tylko obiektywny postęp naukowy, ale również Spółka zyskałaby możliwość rozwijania uzyskanych wyników badań na poziomie badań o charakterze aplikacyjnym. Spółka opracowała długoterminową strategię badawczą w zakresie prowadzenia własnych badań rozwijających określone metody diagnostyczne. Badania w ramach wspomnianego projektu dotyczące udziału czynników genetycznych w etiopatogenezie oporności na leczenie szpiczaka plazmocytowego umożliwią opracowanie koncepcji (know -how) w zakresie postępowania diagnostycznego u osób chorych na szpiczaka, u których w trakcie leczenia dochodzi do rozwoju oporności.

Prawa do wyników badań będą przysługiwały stronom konsorcjum w równych częściach. Docelowo wyniki i rezultaty badań mają być podstawą do kontynuowania badań o charakterze aplikacyjnym w ramach kolejnego projektu, wg założeń strategii badawczej. Bezpośrednim efektem działań Spółki, w tym również udział w powyższym Projekcie oraz całego cyklu badawczego ma być wdrożenie rynkowe wytworzonej w ramach własnej działalności gospodarczej własności intelektualnej lub komercyjne rozporządzenie wynikami badań w celu ich rozpowszechnienia. Zatem efekt prac będzie przedmiotem odpłatnej dostawy. Wykonanie pierwszego etapu badawczego objętego projektem współfinansowanym przez Narodowe Centrum Nauki jest niezbędny do przejścia do etapu badań aplikacyjnych. Efektem zrealizowania całego cyklu badawczego będzie koncepcja, rozumiana jako technologia, wytworzenia panelu diagnostycznego.

W ramach Projektu Spółka zamierza zakupić materiały niezbędne do prowadzenia badań. Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług (VAT) zostaną uznane za niekwalifikowalne, jeżeli wykonawcy przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia. Dzięki uczestnictwie w Projekcie Spółka uzyskuje dostęp do wiedzy oraz doświadczenie w zakresie osiągnięć naukowych w danej dziedzinie, możliwości ich wykorzystania praktycznego, które będą przynosić wymierne efekty w prowadzonej dotychczas działalności. Wydatków nie należy przypisywać do ogólnej działalności naukowej, ale do konkretnej, przewidywanej sprzedaży. Spółka nie angażowałaby w Projekt własnej kadry i nowoczesnej infrastruktury, aby osiągnąć korzyść jedynie w postaci zwrotu poniesionych kosztów projektu, jeżeli nie istniałyby racjonalne przesłanki wykorzystania zdobytej wiedzy i doświadczenia poprzez komercjalizację uzyskanych efektów.

Wnioskodawca nie jest podmiotem utworzonym na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów i nie stanowi instytutu badawczego w rozumieniu art. 1 ustawy o instytutach badawczych, tj. nie stanowi państwowej jednostki organizacyjnej, wyodrębnionej pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, która prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe ukierunkowane na ich wdrożenie i zastosowanie w praktyce.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie prowadzi nieodpłatnych badań, prowadzi badania z założeniem i w celu dokonania opatentowania i odpłatnej komercjalizacji pozytywnych efektów badań.

Jednakże Wnioskodawca zaznacza, że komercjalizacja nie zawsze jest możliwa na skutek uzyskania negatywnych wyników badań lub braku znalezienia odpowiedniego nabywcy efektów badań. W sytuacji takiej, wyniki badań niejednokrotnie są wykorzystywane w innych projektach, których głównym celem wciąż pozostaje komercjalizacja.

Wszelkie efekty prowadzonych badań Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. do opodatkowanej sprzedaży efektów badań.

Wnioskodawca realizuje badania wyłącznie w zakresie własnej działalności gospodarczej, tj. efekty badań będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów badań do celów innych niż działalność gospodarcza, w związku z tym Wnioskodawca nie ma potrzeby dokonywania przyporządkowywania całości wydatków do celów wykonywanej działalności.

Wnioskodawca wyklucza wykorzystywanie efektów badań do działalności zwolnionej, tj. Wnioskodawca zakłada jedynie uzyskiwanie dochodów z działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, a w związku z tym Wnioskodawca nie ma potrzeby przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Faktury będą wystawiane bezpośrednio na Wnioskodawcę. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zawsze zakłada opatentowanie praw własności intelektualnej pozytywnych wyników badań podlegających komercjalizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zamiaru realizacji projektu badawczego, o którym mowa w stanie faktycznym istnieje możliwość odliczenia VAT z faktur zakupowych dotyczących tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawa, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest w pierwszej kolejności przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących prowadzonej działalności poszczególnym kategoriom działalności - niepodlegającej i podlegającej opodatkowaniu, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce w sposób będący odzwierciedleniem rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca jest podmiotem świadczącym usługi badawcze - rozwojowe zaliczane do usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do oznaczenia - PKWiU 72.1 podlegającego opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług, tj. opodatkowanych podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

W zakresie prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej Wnioskodawca przeprowadza wieloletnie projekty badawcze oraz wykonuje usługi badawczo - rozwojowe na zlecenie. Prowadzenie Badań naukowych przez Wnioskodawcę nie zawsze kończy się uzyskaniem efektu w postaci wniosków patentowych lub zastrzeżeniem praw własności intelektualnej. Prowadzone badania naukowe są jednak wykorzystywane w pracach nad kolejnymi projektami, tj. Wnioskodawca przeprowadza badania naukowe zarówno w celach komercyjnych jak i niekomercyjnych. Istota wykonywanej działalności badawczo - rozwojowej, mającej zastosowanie praktyczne w działalności gospodarczej nie ogranicza się wyłącznie do uchwycenia jej efektów w postaci opatentowanych wynalazków. Wiele przeprowadzonych projektów badawczych znajduje zastosowanie komercyjne bez konieczności uciekania się do opatentowanych praw do wynalazku.

Prowadzone prace badawczo - rozwojowe nie dają gwarancji ich natychmiastowego zdyskontowania zyskami, jednakże nie wyklucza to wykorzystania efektów zaplanowanych i zrealizowanych badań do zastosowania w sektorze gospodarczym. Projekty badawcze realizowane przez Wnioskodawcę na podstawie projektu na dofinansowanie przez Narodowe Centrum Nauki w ramach konkursu OPUS, każdorazowo przewidują uregulowanie kwestii nabycia praw z tytułu dokonania wynalazku, powstania wzoru użytkowego lub przemysłowego, względnie prawa wynikającego ze zgłoszenia patentu, co dowodzi zamiaru stron osiągnięcia celu projektu m.in. w postaci powstania praw majątkowych i ich zastosowania, a więc również konieczności wskazania właściciela i ochrony jego praw. Ewentualna sprzedaż wyników omawianej działalności badawczo - rozwojowej, będzie stanowić odpłatną usługę objętą 23% stawką podatku VAT, bez względu na to, czy w efekcie jego realizacji powstaną zgłoszenia patentowe, czy też nie. Wnioskodawca pragnie także zaznaczyć, że niezależnie od źródeł finansowania oraz form organizacji, działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, jest działalnością badawczo - rozwojową która zgodnie z przepisami ustawy o VAT podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia całości podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji statutowej działalności badawczo - rozwojowej.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wnioskodawca jako zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi działalność badawczo - rozwojową opodatkowaną stawką 23%. Projekty badawcze, które nie zawsze kończą się wnioskiem patentowym lub zastrzeżeniem praw własności intelektualnej znajdują zastosowanie komercyjne bez opatentowania praw do wynalazku lub wykorzystane są w kolejnych projektach. Z przedstawionych okoliczności wynika, że generalnie projekty badawcze przewidują praktyczne zastosowanie w działalności gospodarczej.

Wskazany przez Wnioskodawcę związek nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej spełnia przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Jak wskazują przedstawione okoliczności efekty prowadzonej działalności badawczo - rozwojowej z założenia mają być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio do czynności opodatkowanych. Występuje zatem związek nabywanych towarów i usług do działalności badawczo rozwojowej z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją statutowej działalności badawczo - rozwojowej, niezależnie od tego czy wyniki badań są komercjalizowane czy też nie służą komercjalizacji.

Reasumując, zgodnie z powyższym, prowadzenie badań nie zawsze kończy się rezultatem w postaci uzyskania wniosku patentowego lub ich zastrzeżeniem praw własności intelektualnej. Efekt projektu badawczego nie zawsze spełnia wymogi pozwalające na objęcie go takimi prawami patentowymi. Prowadzone badania, dla których nie jest możliwe uzyskanie wniosku patentowego jak i zastrzeżenia praw własności intelektualnej, wykorzystywane są jednak w pracach nad kolejnymi projektami, lub dalszymi etapami innego projektu. Tym samym istota wykonywanej działalności badawczo-rozwojowej przez Wnioskodawcę, mającej zastosowanie praktyczne w działalności gospodarczej, nie ogranicza się wyłącznie do uchwycenia jej efektów w postaci opatentowanych wynalazków i nie może być odnoszona wyłącznie za pomocą ilości uzyskiwanych patentów, bowiem wiele przeprowadzonych projektów badawczych znajduje zastosowanie komercyjne bez konieczności uciekania się do opatentowanych praw do wynalazku.

Niezależnie więc od tego czy projekt badawczy zakłada uzyskanie patentu lub prawa własności intelektualnej (jest przeznaczony na cele komercyjne) to w żadnym razie nie wyklucza, że zrealizowany projekt badawczy może prowadzić do stworzenia kolejnego, w którego efekcie nastąpi tego rodzaju skutek. Niezależnie od tego, czy w ramach celu projektu badawczego nastąpi skutek w postaci komercjalizacji czy też nie, prowadzona działalność badawczo-rozwojowa sama w sobie stanowi świadczenie usług podlegające opodatkowaniu 23% podatkiem VAT. Tym samym działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością badawczo - rozwojową, która co do zasady podlega 23% opodatkowaniu podatkiem VAT. Opodatkowanie należnym podatkiem znajduje zastosowanie zarówno w przypadku świadczenia działalności badawczo - rozwojowej samej w sobie jak i również sprzedaży wynikających z działalności badawczo - rozwojowej skomercjalizowanych efektów.

Tym samym też, Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku VAT od nabytych towarów i usług, które przeznaczone zostały do prowadzenia działalności badawczo - rozwojowej, niezależnie od tego czy działalność ta służy celom komercyjnym czy też przeznaczona jest na cele niekomercyjne.

Tak też wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2015 r. o sygn. IPPP3/4512-102/15-2/JF, gdzie Wskazany przez Instytut związek nabywanych towarów i usług wykorzystywanych do prowadzonej działalności naukowo-badawczej spełnia przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Jak wskazują przedstawione okoliczności efekty prowadzonej działalności naukowo-badawczej z założenia mają być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio do czynności opodatkowanych. Występuje zatem związek nabywanych towarów i usług do działalności naukowo-badawczej z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, Instytut ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją statutowej działalności naukowo-badawczej.

Potwierdza to także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2016 r., o sygn. nr 1462-IPPP1.4512.774.2016.1.AS, gdzie wskazano, że (...) Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczania podatku VAT z tytułu zakupów finansowanych z otrzymanych środków w ramach dotacji podmiotowej. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczone tj. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji związane z realizacją zadań, których wyniki mają zastosowanie w dalszych pracach badawczo-rozwojowych, są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tak też Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 8 czerwca 2016 r. o sygn. ILPP1/4512-1-186/16-4/AWa, gdzie: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Instytut, będący czynnym podatnikiem VAT, zamierza nabyte towary i usługi sfinansowane dotacją podmiotową wykorzystać na realizację zadań, których wyniki będą miały zastosowanie w dalszych pracach badawczo-rozwojowych, i tym samym związane są one z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione.

Podsumowując, Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczania podatku VAT z tytułu zakupów finansowanych z otrzymanych środków w ramach dotacji podmiotowej. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki sfinansowane z otrzymanej dotacji związane z realizacją zadań, których wyniki mają zastosowanie w dalszych pracach badawczo-rozwojowych, są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Jak wskazano wyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione. Bowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, a wszystkie efekty prowadzonych badań w ramach realizacji projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, tj. do opodatkowanej sprzedaży efektów badań. Nadto jak wskazał Wnioskodawca, w związku z realizacją projektu nie prowadzi nieodpłatnych badań, prowadzi badania z założeniem i w celu dokonania opatentowania i odpłatnej komercjalizacji pozytywnych efektów badań. W ramach projektu Wnioskodawca realizuje badania wyłącznie w zakresie własnej działalności gospodarczej, tj. efekty badań będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać efektów badań do celów innych niż działalność gospodarcza oraz wyklucza wykorzystywanie efektów badań do działalności zwolnionej, tj. Wnioskodawca zakłada jedynie uzyskiwanie dochodów z działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy, podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego, ponieważ efekty przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności nie wykorzystywania efektów wyłącznie do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej