Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do pił... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.406.2017.1.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2017, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.406.2017.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2017 r. (data wpływu 28 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminny Klub Sportowy (zwany dalej Klubem) jest stowarzyszeniem, które działa w oparciu o statut uchwalony dnia 26 września 2016 r. na Walnym Zebraniu Członków Gminnego Klubu Sportowego, wpisanego do ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej na podstawie decyzji Starosty z dnia 5 października 2016 r.

Klub działa w oparciu o ww. statut oraz obowiązujące przepisy prawa polskiego, a w szczególności zgodnie z ustawami: o sporcie, o stowarzyszeniach i o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Terenem działalności Klubu jest obszar Gminy. Działalność Klubu opiera się na pracy społecznej członków oraz osób i instytucji wspomagających. Dla realizacji określonych celów statutowych, Klub może zatrudniać pracowników etatowych, bądź wykonujących określone zadania w ramach umów cywilnoprawnych.

Podstawowym celem jest krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz prowadzenie pracy wychowawczej poprzez umożliwienie wszystkim chętnym z terenu Gminy oraz okolicznych przyległych miejscowości uprawiania sportu, w tym przede wszystkim piłki nożnej, na boiskach i obiektach sportowych użytkowanych przez Klub.

Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoje cele realizuje w szczególności poprzez współpracę i współdziałanie z lokalnymi i wojewódzkimi władzami samorządowymi. Środki na pokrycie zadań statutowych Klub otrzymuje w formie dotacji z budżetu Gminy oraz sporadycznych darowizn od osób fizycznych.

Dnia 12 października 2016 r. Klub złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej (). Zarząd LGD na posiedzeniu w dniu 14 listopada 2016 r. (w ramach przedsięwzięcia Przyjazne przestrzenie i obiekty publiczne) pozytywnie zaopiniował wniosek, który następnie został przekazany do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków unijnych PROW na lata 2014-2020. Na podstawie umowy z dnia 20 marca 2017 r. nastąpiło przyznanie pomocy finansowej dla Klubu w kwocie 104.000,00 zł, która obejmuje kwotę brutto zadania, gdyż na tym etapie podatek VAT został uznany jako wydatek kwalifikowalny.

Następnie po przeprowadzonym przetargu i wyłonieniu wykonawcy zrealizowano zamierzone przedsięwzięcie na działce stanowiącej własność Gminy (działka nr 84/7 o powierzchni 25873 m2). Inwestycja polegała na budowie boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej. Wykonano trawiastą nawierzchnię płyty boiska o wym. 35 m x 80 m (z polem gry 30 m x 60 m). Płyta boiska została ogrodzona siatką o wysokości 1,5 m i piłkochwytami o wysokości 4 m i 6 m. Jako wyposażenie boiska do piłki nożnej zostały zamontowane bramki stalowe (5 m x 2 m) z siatką bramkową oraz ławki z oparciem (6 szt.) i kosz na śmieci. Zamontowana została infrastruktura rekreacyjna, którą stanowią takie elementy siłowni zewnętrznej jak: wyciskanie siedząc + wyciąg górny, twister + surfer. Zrealizowane przedsięwzięcie pozwoliło stworzyć funkcjonalne, estetyczne miejsce dla każdego mieszkańca, które pozwala na atrakcyjne spędzenie czasu nie tylko przez dzieci i młodzież, ale mieszkańców z każdej grupy wiekowej.

Projekt został zrealizowany w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców i nie będzie generować przychodów. Klub jest płatnikiem faktur za wszystkie prace związane z realizacją tego zadania inwestycyjnego.

Koszty zrealizowanego przedsięwzięcia, łącznie z podatkiem VAT, stanowią kwotę 103.935,00 zł.

Klub nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca poinformował, że na dzień składania wniosku o interpretację podatkową Klub złożył już wniosek o rozliczenie projektu do Urzędu Marszałkowskiego, którego rozliczenie zależne jest od uzyskanej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Klub w ramach realizowanego projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej () będzie mógł odliczyć naliczony podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Klub nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Podczas realizacji przedsięwzięcia pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej () wszystkie wykonane prace zaliczono do kosztów kwalifikowalnych (tj. włącznie z podatkiem VAT) z uwagi na brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że nie posiada możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem VAT. Takie prawo (zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy) przysługuje czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego może dokonać podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego ( powstania zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym, Klub nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, a co zatem idzie, podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków związanych z realizacją tejże inwestycji powinien stanowić koszty kwalifikowalne zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Klub jest stowarzyszeniem, które działa w oparciu o statut w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.

Klub nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoje cele realizuje w szczególności poprzez współpracę i współdziałanie z lokalnymi i wojewódzkimi władzami samorządowymi. Środki na pokrycie zadań statutowych Klub otrzymuje w formie dotacji z budżetu Gminy oraz sporadycznych darowizn od osób fizycznych.

Dnia 12 października 2016 r. Klub złożył do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

Zrealizowane przedsięwzięcie pozwoliło stworzyć funkcjonalne, estetyczne miejsce dla każdego mieszkańca, które pozwala na atrakcyjne spędzenie czasu nie tylko przez dzieci i młodzież, ale mieszkańców z każdej grupy wiekowej.

Klub nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

Podsumowując, Klub nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektu pn. Budowa boiska rekreacyjnego do piłki nożnej wraz z elementami siłowni zewnętrznej ().

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej