Temat interpretacji
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U Nr 137 , poz. 926 ze zm. )
Dnia 1 czerwca 2004 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej informacji w sprawie rozliczania zaliczek za dostawy wewnątrzwspólnotowe .
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku - wynosi 0%. Dostawa ta zgodnie z art.42 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz.535 ) podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod tego państwa stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, także zawierający dwuliterowy kod swojego państwa (PL), na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada w
swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrz- wspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Zgodnie z art. 42 ust. 2 ww. ustawy warunki dotyczące nabywcy uznaje się za spełnione również wówczas gdy nabywcą jest osoba fizyczna a przedmiotem dostawy są nowe środki transportu - art.13 ust. 2 pkt. 4 ustawy o VAT.Dowodami potwierdzającymi , że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT :
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za
wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi);
2) kopia faktury dostawy;
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku;
4) dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
W myśl art. 42 ust. 12 w związku z ust. 13 ustawy o VAT jeżeli warunek posiadania dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, nie został spełniony przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres, podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji jako dostawę na terytorium kraju i opodatkowuje ją podatkiem należnym w wysokości 22 %. Otrzymanie przez podatnika ww. dowodów w terminie późniejszym, tj. po złożeniu deklaracji podatkowej za dany okres, upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, w której wykazał dostawę towarów na terytorium kraju.
Przepis art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowi, że "jeżeli przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy , o której mowa w ust.1 otrzymano całość lub część ceny obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny . Z kolei zgodnie z § 17 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. ( Dz. U 97 poz.970 )w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, fakturę dokumentującą otrzymaną zaliczkę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. Każda kolejna zaliczka jest również dokumentowana w ciągu siedmiu dni od dnia jej otrzymania.
Jak wynika z powyższego Spółka będzie miała prawo do skorzystania ze stawki podatku 0% dopiero po otrzymaniu wszystkich niezbędnych wyszczególnionych ustawą dokumentów m.in. kopii faktury dostawy nowego środka transportu i złożeniu stosownej korekty deklaracji VAT-7.
2) Faktura VAT marżą " dotyczy m.in. dostaw towarów używanych zakupionych od określonej kategorii podatników dla celów dalszej ich odsprzedaży. Faktura taka stwierdza dokonanie tej sprzedaży (dostawy), dla której podstawę opodatkowania stanowi marża, czyli różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru używanego, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. "Faktura VAT marżą powinna zawierać następujące dane:
1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone
sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
3) dzień, miesiąc i rok dokonania sprzedaży towaru używanego;
4) datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT marża";
5) nazwę towaru używanego;
6) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów używanych;
7) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.
Wśród wymienionych danych, istotną jest kwota należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażona cyframi i słownie.
Art. 120 ust. 14 ustawy o VAT, stanowi o dodatkowych elementach jakie musi zawierać ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 prowadzona dla celów prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej w odniesieniu do dostawy towarów używanych, nabytych uprzednio przez podatnika dla celów prowadzonej przez niego działalności lub importowanych w celu odprzedaży, dla których podstawą opodatkowania podatkiem jest marżą stanowiąca różnicę między
całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Mianowicie ewidencja taka musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów używanych niezbędne do określenia ww. kwoty marży.
"Faktura VAT marża" dokumentująca dostawę towarów używanych zawiera w swojej treści kwotę całej należności brutto z tytułu ww. dostawy, czyli cenę sprzedaży tego towaru stanowiącą kwotę nabycia towaru używanego powiększoną o kwotę marży, nie zaś kwotę samej marży.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez Podatnika zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu prawnego .