Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia... - Interpretacja - PP/443/39/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.07.2004, sygn. PP/443/39/04, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia 22.06.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:

W ww. piśmie zwrócono się do tut. Urzędu o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług w następujących kwestiach:

  1. czy ustalając proporcję za 2003 r., o której mowa w art. 90 wyżej cyt. ustawy należy wliczyć do obrotu kwotę otrzymanych subwencji (dotacji),
  2. czy przy ustalaniu ww. proporcji, do obrotu należy wliczyć, czy nie wliczać środków wnoszonych aportem przez Gminę Miasto J. do spółek Gminy.

Przedstawiono następujący stan faktyczny:

W 2003 r. Gmina Miasto J. otrzymywała dotacje i subwencję na realizację zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji Gmina została zobowiązana. W 2003 r. Gmina Miasto J. wniosła aportem:

  1. do spółki T. prawo własności lokali użytkowych,
  2. do spółki M. kanalizację sanitarną.

Czynności te były zwolnione z podatku od towarów i usług. Zdaniem jednostki subwencje i dotacje oraz środki wnoszone aportem przez Gminę nie powinny być wliczane do obrotu przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 cyt. ustawy ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie.

W odpowiedzi na pisemną prośbę o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:

Przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 - 8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy, tj. przy zastosowaniu stawek podatku VAT a także wyłączeń wynikających w tym przypadku z art. 15 ust. 6 obowiązujących po 1.05.2004 r. - stosownie do art. 163 ww. ustawy.

W myśli art. 90, w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego podlegających odliczeniu, podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego. Proporcję wskazaną powyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu tych czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcje te określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, dla którego ustalana jest proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. (z uwzględnieniem ust. 5, 6 i n. tego artykułu). Obliczona w ten sposób proporcja równa jest ułamkowi, w którym licznik jest całkowitą kwotą rocznego obrotu z tytułu transakcji, w związku z którymi podatek naliczony podlega odliczeniu, a mianownik obliczany jest jako suma wartości wykazanej w liczniku oraz rocznej wartości obrotu z tytułu transakcji, które nie dają prawa do odliczenia. Z mianownika ułamka wyłączone są dostawy środków trwałych, a także sporadyczne transakcje związane z nieruchomościami oraz sporadyczne transakcje finansowe. Do mianownika ułamka wlicza się zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 7 kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż te, które wliczane są do podstawy opodatkowania tym podatkiem zgodnie z art. 29 ust. 1, wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu, ale przyznanych podatnikowi w rozumieniu art. 15.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W celu skorzystania przez organ publiczny ze statusu "niepodatnika" konieczne jest spełnienie przez niego dwóch kumulatywnych warunków. Czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonywane przez podmiot prawa publicznego. Ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez niego władztwa publicznego. Nie uznaje się za podatników VAT organów administracji oraz innych organów podlegających prawu publicznemu w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą one jako organy publiczne, nawet jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami organy te pobierają opłaty bądź inne należności. Przepis ten warunkuje wyłączenie tych podmiotów z opodatkowania od okoliczności, jaką jest wykonywanie działalności w charakterze władzy publicznej, zakresem wyłączenia objęta jest ta działalność, której wykonywanie poddane jest przepisom prawa publicznego. Natomiast z zakresu zwolnienia wyłączona jest ta działalność, której wykonywanie poddane jest przepisom prawa prywatnego.

Zdaniem tut. Urzędu kwoty wynikające z przyznanych w 2003 r. dotacji oraz czynności, które nie są objęte przedmiotem opodatkowania VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. nie powinny być uwzględniane w mianowniku proporcji, a tym samym wpływać na odliczenie podatku naliczonego, pod warunkiem, że przekazywane dotacje oraz wykonywane czynności są realizowane przez Gminę w zakresie zadań nałożonych przepisami prawa publicznego, dla realizacji których została powołana, których wykonanie nie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, co powoduje że w tym zakresie Gmina nie jest podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. na wstępie ustawy.

Urząd Skarbowy w Jaśle