Temat interpretacji
Mając na uwadze art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w związku z wniesionym pismem z dnia 22.06.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:
W ww. piśmie zwrócono się do tut. Urzędu o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług w następujących kwestiach:
- czy ustalając proporcję za 2003 r., o której mowa w art. 90 wyżej cyt. ustawy należy wliczyć do obrotu kwotę otrzymanych subwencji (dotacji),
- czy przy ustalaniu ww. proporcji, do obrotu należy wliczyć, czy nie wliczać środków wnoszonych aportem przez Gminę Miasto J. do spółek Gminy.
Przedstawiono następujący stan faktyczny:
W 2003 r. Gmina Miasto J. otrzymywała dotacje i subwencję na realizację zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do których realizacji Gmina została zobowiązana. W 2003 r. Gmina Miasto J. wniosła aportem:
- do spółki T. prawo własności lokali użytkowych,
- do spółki M. kanalizację sanitarną.
Czynności te były zwolnione z podatku od towarów i usług. Zdaniem jednostki subwencje i dotacje oraz środki wnoszone aportem przez Gminę nie powinny być wliczane do obrotu przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 cyt. ustawy ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie.
W odpowiedzi na pisemną prośbę o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle informuje:
Przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r. przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 3 - 8, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustawy, tj. przy zastosowaniu stawek podatku VAT a także wyłączeń wynikających w tym przypadku z art. 15 ust. 6 obowiązujących po 1.05.2004 r. - stosownie do art. 163 ww. ustawy.
W myśli art. 90, w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego podlegających odliczeniu, podatnik może zmniejszyć podatek należny o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do obniżenia podatku należnego. Proporcję wskazaną powyżej ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu tych czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcje te określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, dla którego ustalana jest proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. (z uwzględnieniem ust. 5, 6 i n. tego artykułu). Obliczona w ten sposób proporcja równa jest ułamkowi, w którym licznik jest całkowitą kwotą rocznego obrotu z tytułu transakcji, w związku z którymi podatek naliczony podlega odliczeniu, a mianownik obliczany jest jako suma wartości wykazanej w liczniku oraz rocznej wartości obrotu z tytułu transakcji, które nie dają prawa do odliczenia. Z mianownika ułamka wyłączone są dostawy środków trwałych, a także sporadyczne transakcje związane z nieruchomościami oraz sporadyczne transakcje finansowe. Do mianownika ułamka wlicza się zgodnie z brzmieniem art. 90 ust. 7 kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż te, które wliczane są do podstawy opodatkowania tym podatkiem zgodnie z art. 29 ust. 1, wartości czynności niepodlegających opodatkowaniu, ale przyznanych podatnikowi w rozumieniu art. 15.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W celu skorzystania przez organ publiczny ze statusu "niepodatnika" konieczne jest spełnienie przez niego dwóch kumulatywnych warunków. Czynności - co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT - muszą być wykonywane przez podmiot prawa publicznego. Ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez niego władztwa publicznego. Nie uznaje się za podatników VAT organów administracji oraz innych organów podlegających prawu publicznemu w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczą one jako organy publiczne, nawet jeśli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami organy te pobierają opłaty bądź inne należności. Przepis ten warunkuje wyłączenie tych podmiotów z opodatkowania od okoliczności, jaką jest wykonywanie działalności w charakterze władzy publicznej, zakresem wyłączenia objęta jest ta działalność, której wykonywanie poddane jest przepisom prawa publicznego. Natomiast z zakresu zwolnienia wyłączona jest ta działalność, której wykonywanie poddane jest przepisom prawa prywatnego.
Zdaniem tut. Urzędu kwoty wynikające z przyznanych w 2003 r. dotacji oraz czynności, które nie są objęte przedmiotem opodatkowania VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. nie powinny być uwzględniane w mianowniku proporcji, a tym samym wpływać na odliczenie podatku naliczonego, pod warunkiem, że przekazywane dotacje oraz wykonywane czynności są realizowane przez Gminę w zakresie zadań nałożonych przepisami prawa publicznego, dla realizacji których została powołana, których wykonanie nie następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, co powoduje że w tym zakresie Gmina nie jest podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. na wstępie ustawy.