Temat interpretacji
Stan faktyczny
W dniu 12.07.2004r. Pytający planował zakupić w kraju Unii Europejskiej środek transportu (samochód osobowy), który został dopuszczony po raz pierwszy do ruchu w dniu 08.01.2004r. i przejechał 8.000 km.
Ocena prawna stanu faktycznego
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
W myśl art. 9 ust. 2 ustawy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce wówczas, gdy:
- nabywcą towarów jest :
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a.
2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Natomiast w przypadku, gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się również sytuację, gdy:
- nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
- dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt2 - art. 9 ust. 3 ustawy.
Definicja nowego środka transportu (pojazdu lądowego) została zawarta w art. 2 pkt 10 lit.a ustawy.
Zgodnie z w/cyt. przepisem za nowy środek transportu uznaje się przeznaczone dla transportu osób lub towarów:
- pojazdy lądowe wymienione w poz. 1-4, 10 i 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta (...).
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Pytającego wynika, iż od chwili dopuszczenia środka transportu do użytku (08.01.04r.) do dnia planowanego zakupu(12.07.04r.) upłynęło 6 miesięcy i cztery dni oraz z uwagi na fakt, iż przebieg nabywanego samochodu wynosi 8.000 kilometrów - zgodnie z w/cyt. definicją nowego środka transportu nabywany samochód nie może być uznany za nowy środek transportu, a zatem w powyższym przypadku nie mogą mieć zastosowania szczególne procedury regulujące wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu.
Dodatkowo, w przedmiotowej sprawie nabywcą samochodu nie jest podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, zatem zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy w w/w przypadku nie doszło również do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.
Wobec faktu, że w przedmiotowym przypadku transakcja nabycia samochodu niebedącego nowym środkiem transportu nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.