Temat interpretacji
Stan faktyczny :
Podatnik użytkuje nabyty w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 maja 2004 r. samochód osobowy z tzw. "kratką" zarejestrowany jako samochód ciężarowy.
W świetle obowiązującej od dnia 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przedmiotowy samochód nie spełnia kryterium ładowności określonej przy pomocy wzoru zamieszczonego w art. 86 ust. 3. Podatnik rozważa, czy nie przerejestrować samochodu z ciężarowego na osobowy.
Ocena prawna stanu faktycznego :
Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz U. Nr 54, poz. 535) zgodnie z którym opodatkowaniu podlegają :
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 w/w w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
- kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł o czym stanowi zapis w ust. 3 art. 86 cyt. ustawy.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla:
#61623; pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
#61623; pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.
Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że o zaklasyfikowaniu pojazdu do kategorii samochodów osobowych czy ciężarowych przesądza dopuszczalna ładowność tego pojazdu udokumentowana wyciągiem ze świadectwa homologacji, czy decyzją zwalniającą z obowiązku jej uzyskania a nie tzw. "kratka" w samochodzie. Wszystkie samochody o ładowności mniejszej niż obliczona przy pomocy wzoru zamieszczonego w art. 86 ust. 3 i dla których w wydanym świadectwie homologacji nie określono dopuszczalnej ładowności, poza wyjątkami wym. w ust. 4 twego artykułu - są w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług traktowane jak samochody osobowe.
W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik użytkuje samochód z. "kratką", zarejestrowany jako samochód ciężarowy. Jego dopuszczalna ładowność jest mniejsza, niż określona w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy. A zatem Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do jego napędu.
Zatem w sytuacji gdy Podatnik dokona przerejestrowania posiadanego samochodu z ciężarowego na osobowy to powyższa czynność jako nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pozostaje poza uregulowaniem ustawy o podatku od towarów i usług.