Temat interpretacji
Czy od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi finansowanych z dotacji pozyskanej przez Wnioskodawcę i z wkładu własnego klienta korzystającego z usług można odliczyć podatek naliczony od podatku należnego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Agencji Rozwoju przedstawione we wniosku z dnia 02 kwietnia 2012r. (data wpływu 05 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT,
- uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu .,
- prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług informacyjnych,
- prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.
Agencja Rozwoju . S.A. zwana .. S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze.
. S.A. jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez . Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego . Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości .." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
W programie realizowane są zadania:
- Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta)
- Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.
Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych. Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.
Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju. S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja.
Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju. S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto.
W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarowi usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług . Agencji Rozwoju S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie...
Czy od poniesionych kosztów związanych z usługami doradczymi finansowanych z dotacji pozyskanej przez Agencję Rozwoju. S.A. i z wkładu własnego klienta korzystającego z usług można odliczyć podatek naliczony od podatku należnego...
Zdaniem Wnioskodawcy, Agencji Rozwoju. S.A. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Agencja Rozwoju S.A. prowadzi działalność gospodarczą: odpłatną najem pomieszczeń, usługi reklamowe, wydawnictwa, szkolenia, nieodpłatną - usługi informacyjne, usługi doradcze. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. W wyniku przeprowadzonego przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości zwanej PARP konkursu na realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego została zawarta 01 marca 2012r. umowa o udzielenie wsparcia nr na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego KSU (PK KSU) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego . Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.
W programie realizowane są zadania:
- Świadczenia usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta);
- Świadczenia usług doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.
Usługi informacyjne i doradcze nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (PARP). Projekt realizowany jest w oparciu o własną koncepcję świadczenie usług informacyjnych i doradczych.
Umowa o udzielenie wsparcia na jego realizację przewiduje dotację na finasowanie: 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych i 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. Dotacja pozyskana przez Agencję Rozwoju. S.A. na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy pokrycia kosztów usług, nie generuje dochodu, nie ma wpływu na cenę. Stąd przyznana dotacja na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest odrębna ewidencja. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Agencja Rozwoju S.A. ma obowiązek pobrania od klienta, który skorzystał z usługi doradczej, minimum 10% wartości tej usługi (brutto). Dla Agencji Rozwoju .S.A. jest to wkład własny pieniężny w wartości usług doradczych. Ze względu na zaistnienie odpłatności usługi art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynność ta podlega opodatkowaniu stawką 23% wartości netto. Stanowi to zdaniem Agencji Rozwoju S.A. obrót netto wynikający z czynności do opodatkowania. Nie zachodzi tu zwolnienie od podatku art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży jako wartość netto. Potwierdzeniem dokonanej sprzedaży usługi doradczej jest wystawiona klientowi faktura VAT o wartości do zapłaty w kwocie brutto. W związku z tym, że koszty usług informatycznych są w 100 % finansowane z dotacji - nie występuje tu czynność opodatkowana, pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarowi usług związanych z realizacją usług informatycznych w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei, w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie.
Zatem, w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Agencji Rozwoju. S.A. przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostało to sfinansowane.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane po kosztach ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Jak wskazano w interpretacji indywidualnej otrzymany wkład pieniężny klienta, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Jak wskazał Wnioskodawca usługi doradcze podlegają opodatkowaniu wg stawki podstawowej 23%.
W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.
Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o podatku VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.
Tut. Organ zauważa również, iż w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 ustawy. Bowiem, zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku VAT, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym ustawy. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające podatkowi w ogóle nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku należy zatem rozumieć jako czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT oraz niepodlegające regulacjom ustawy o podatku VAT.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. W konsekwencji, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego rodzaju działalności, nie stosuje się odliczenia częściowego według proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegających opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w uchwale 7 sędziów NSA z dnia 24 października 2011r. sygn. gdzie Sąd wskazał: (...) w świetle przepisów art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie mogą wpłynąć na zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu art. 90 ust. 3 powołanej wyżej ustawy.
Natomiast w ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących działalności gospodarczej zarówno opodatkowanej, jak i niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, jak wyżej wykazano, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej jak i zwolnionej. Tym samym, brak jest podstaw do ograniczania możliwości podatnika do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy również zwrócić uwagę na przepis art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego nieodpłatne świadczenie usług w pewnych okolicznościach jako zrównane z odpłatnym świadczeniem usług, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zaistniałego stanu faktycznego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodne z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych.
Natomiast wniosek w części dotyczącej:
- uznania wkładu własnego klienta usługi doradczej jako czynności opodatkowanej stanowiącej obrót oraz ustalenia tego obrotu jako wartości netto powiększonej o podatek VAT, został rozstrzygnięty interpretacją nr
- uznania za obrót dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę na realizacje projektu .., został rozstrzygnięty interpretacją nr
- prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych ze świadczeniem usług doradczych, został rozstrzygnięty interpretacją nr
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., ul. .. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski
Referencje
IPTPP1/443-284/12-2/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-3/MW, interpretacja indywidualna
IPTPP1/443-284/12-4/MW, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 152 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi