Temat interpretacji
Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu badawczego pn. ..
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność naukowa Instytutu finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Instytut traktuje przychody z dotacji jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów związanych z dotacją na działalność statutową i dotacjami celowymi nie odlicza podatku VAT naliczonego. Instytut prowadzi także działalności opodatkowane podatkiem VAT:
- świadczy usługi naukowo - badawcze oraz analityczne dla różnych podmiotów gospodarczych,
- wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą,
- prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Zakładach,
- świadczy usługi hotelarskie, a także usługi organizacji konferencji,
- usługi dostępu do Internetu dla instytutów i urzędów i podmiotów gospodarczych z terenu miasta i okolic.
Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności:
- opodatkowaną,
- mieszaną,
- zwolnioną,
- niepodlegającą opodatkowaniu.
Przyjęta w Instytucie metoda rozliczenia podatku VAT opiera się na bezpośrednim przyporządkowaniu zakupu materiałów i usług do poszczególnych działalności (a konkretnie do pojedynczych realizowanych programów i prac badawczych).
Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko do działalności opodatkowanej. Wskaźnikiem struktury sprzedaży obliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozliczane są tylko takie zakupy, które służą całej działalności Instytutu i nie można ich przypisać do wskazanych powyżej działalności, chodzi tu głównie o media.
Instytut w miesiącu grudniu 2011 roku złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013, Oś priorytetowa I: Nowoczesna Gospodarka, Numer działania: 1.3. Wspieranie innowacji. Projekt dotyczy wsparcia dla budowy i wyposażenia.
W chwili obecnej laboratoria i zakłady badawcze Instytutu znajdują się w zabytkowych wnętrzach P. Lokalizacja taka stwarza wiele problemów w prowadzeniu badań laboratoryjnych. Adaptacja pomieszczeń nie może być dokonana ze względu na ograniczenia związane z dużymi walorami kulturowymi obiektu i uwarunkowaniami konserwatorskimi. Budowa ośrodka przyczyni się do rozwoju badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i upowszechniających obejmujących uprawę roślin, kształtowanie żyzności i produktywności gleb oraz rozpoznawanie i ochronę przyrodniczych zasobów rolnictwa - prowadzonych zgodnie ze statutem Instytutu. Badania te mają znaczenie praktyczne i wpływają na podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw z wielu gałęzi przemysłu.
Całkowity koszt projektu w kwocie 36.971.000 zostanie sfinansowany: w 85% wkładem wspólnot (EFRR), w 5% z budżetu państwa, w 10% wkładem własnym Instytutu. Cel ogólny projektu został zdefiniowany jako podniesienie konkurencyjności Instytutu jako wiodącej w Polsce Wschodniej i kraju instytucji zajmującej się kompleksowymi badaniami w zakresie rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.
W wybudowanym budynku zostaną zlokalizowane zakłady: . Projekt jest adresowany do sektora naukowego i powstałe wyniki prac badawczo - rozwojowych nie mogą być bezpośrednio komercjalizowane, to jednak w dłuższej perspektywie czasu przyniesie on szereg dodatkowych korzyści społeczno - gospodarczych dla całego regionu Polski Wschodniej. Zakłady naukowe zlokalizowane w projektowanym budynku prowadzą prace badawcze finansowane dotacjami: statutową, dotacjami celowymi, dotacjami na programy wieloletnie, czyli prowadzą działalność niepodlegającą podatkowi VAT, ale świadczą także usługi analiz chemicznych, biochemicznych prac badawczych finansowanych przez urzędy i podmioty gospodarcze, czyli prowadzą działalność opodatkowaną. W projektowanym budynku nie przewiduje się wynajmowania pomieszczeń dla przedsiębiorców.
Rozpatrując przychody ww. zakładu, należy stwierdzić, że ok. 70% przychodów są to otrzymane dotacje, pozostałe 30% to przychody z tyt. świadczenia usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Dotacja inwestycyjna na finansowanie budowy i wyposażenie budynku laboratorium nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług sprzedawanych przez Instytut, dlatego Zainteresowany uważa, że ma charakter przychodu nie podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją wskazanego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę, czyli Instytut, jako beneficjenta środków pieniężnych w 85% wkładem EFRR, w 5% z budżetu państwa i w 10% wkładem własnym Instytutu. Po zakończeniu każdego etapu realizacji projektu, Instytut będzie przedstawiał Instytucji Pośredniczącej zestawienie poniesionych kosztów tzw. wniosek o płatność wraz z dokumentami. Następnie po akceptacji przesłanej dokumentacji P. zrefunduje Instytutowi 90% poniesionych wydatków kwalifikowalnych.
Dokumentem rozliczeniowym z P. będzie składany wniosek o płatność.
Zdaniem Wnioskodawcy powstały w wyniku realizacji projektu budynek laboratorium będzie wykorzystywany w ok. 70% do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług, czyli finansowanych z dotacji ze środków budżetowych i środków unijnych, a w ok. 30% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli finansowanych ze sprzedaży usług dla podmiotów gospodarczych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Instytut ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług i materiałów związanych z realizacją projektu - budowy i wyposażenia budynku laboratorium...
Zdaniem Wnioskodawcy, zakłady rozmieszczone w nowo wybudowanym laboratorium będą prowadzić działalność niepodlegającą opodatkowaniu, finansowaną z dotacji oraz działalność opodatkowaną, finansowaną ze sprzedaży usług na rzecz podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca uważa, że od zakupów związanych z realizacją projektu, może odliczyć podatek VAT naliczony w całości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Z powyższych przepisów wynika, że w momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Działalność naukowa Instytutu finansowana jest dotacją podmiotową na działalność statutową oraz dotacjami celowymi na finansowanie programów badawczych z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Instytut traktuje przychody z dotacji jako nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i dlatego od zakupów związanych z dotacją na działalność statutową i dotacjami celowymi nie odlicza podatku VAT naliczonego.
Instytut prowadzi także działalności opodatkowane podatkiem VAT:
- świadczy usługi naukowo - badawcze oraz analityczne dla różnych podmiotów gospodarczych,
- wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą,
- prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą w podległych Zakładach,
- świadczy usługi hotelarskie, a także usługi organizacji konferencji,
- usługi dostępu do Internetu dla instytutów i urzędów i podmiotów gospodarczych z terenu miasta i okolic.
Instytut w ewidencji księgowej wydzielił cztery grupy działalności:
- opodatkowaną,
- mieszaną,
- zwolnioną,
- niepodlegającą opodatkowaniu.
Przyjęta w Instytucie metoda rozliczenia podatku VAT opiera się na bezpośrednim przyporządkowaniu zakupu materiałów i usług do poszczególnych działalności (a konkretnie do pojedynczych realizowanych programów i prac badawczych).
Podatek VAT odliczany jest w 100% tylko do działalności opodatkowanej. Wskaźnikiem struktury sprzedaży obliczonym zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług rozliczane są tylko takie zakupy, które służą całej działalności Instytutu i nie można ich przypisać do wskazanych powyżej działalności, chodzi tu głównie o media.
Instytut w miesiącu grudniu 2011 roku złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 - 2013, Oś priorytetowa I: Nowoczesna Gospodarka, Numer działania: 1.3. Wspieranie innowacji. Projekt dotyczy wsparcia dla budowy i wyposażenia.
Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją wskazanego projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.
Zdaniem Wnioskodawcy powstały w wyniku realizacji projektu budynek laboratorium będzie wykorzystywany w ok. 70% do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług, czyli finansowanych z dotacji ze środków budżetowych i środków unijnych, a w ok. 30% do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli finansowanych ze sprzedaży usług dla podmiotów gospodarczych.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego inwestycji w zakresie, w jakim wydatki te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. , w takiej części w jakiej nabyte towary i usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Zatem, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT związku z realizacją zadania, należało uznać je za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 191 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi