Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją sportowo-kulturalnego wydarzenia.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją sportowo-kulturalnego wydarzenia jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z organizacją sportowo-kulturalnego wydarzenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, działając w formie stowarzyszenia w dniu 23 maja 2012 r. podpisało umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na rok 2011, w ramach działania 421 Wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach ww. działania finansowane były koszty zakupu materiałów promocyjnych, wynagrodzenia personelu oraz zespołów artystycznych, koszty opieki medycznej oraz transport.
Projekt miał na celu budowanie kapitału społecznego w szczególności poprzez: popularyzację piłki nożnej, propagowanie aktywnego wypoczynku, jako zdrowego stylu życia, połączenie sportowej rywalizacji z rekreacją i zabawą, promocję utalentowanych zawodników, integrację grupy docelowej, wzrost identyfikacji oraz poczucia przynależności grupy docelowej projektu do sieci LGD poprzez organizację sportowo-kulturalnego wydarzenia.
Operacja uwzględniająca przeprowadzenie na terenie większości LGD eliminacyjnych rozgrywek w piłce nożnej oraz udział w rozgrywkach o Mistrzostwo w D., miała na celu budowanie kapitału społecznego poprzez sportową aktywizację i propagowanie aktywnego wypoczynku, jako zdrowego stylu życia oraz promocję integracji jako formy funkcjonowania w lokalnym środowisku, przede wszystkim wśród najmłodszych członków społeczności zamieszkującej obszar LGD. Operacja, poprzez stworzenie oferty spędzania wolnego czasu, przyczyni się do wzrostu atrakcyjności życia na wsi, realizując jednocześnie cele zapisane w PROW lata 2007-2013.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, na podstawie art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 tej ustawy. LGD nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku, wymienionych w pozycji nr 10 zał. nr 4 do ww. ustawy.
W wyniku realizacji działań objętych umową z Samorządem Województwa LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działanie LGD nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Rezultaty działań podejmowanych przez LGD nie będą w żaden sposób związane z czynnościami objętymi podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 421 PROW na lata 2007-2013 Wdrażanie projektów współpracy w roku 2011 oraz odzyskania podatku od towarów i usług poprzez jego zwrot na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłącznie w przypadku LGD nie ma zastosowania).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zakupy dokonywane przez LGD w 2011 roku w żaden sposób nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Mając zatem na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż środki otrzymanego dofinansowania nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie nie posiada statusu podatnika VAT czynnego. W ramach umowy z Samorządem Województwa zorganizowało sportowo-kulturalne wydarzenie. Projekt miał na celu budowanie kapitału społecznego poprzez sportową aktywizację i propagowanie aktywnego wypoczynku, jako zdrowego stylu życia oraz promocję integracji jako formy funkcjonowania w lokalnym środowisku, przede wszystkim wśród najmłodszych członków społeczności zamieszkującej obszar LGD. W związku z organizacją ww. imprezy Stowarzyszenie poniosło wydatki związane z zakupem materiałów promocyjnych, wynagrodzeniem personelu oraz zespołów artystycznych, kosztem opieki medycznej oraz transportem.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano - realizacja ww. imprezy nie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu, jako niezarejestrowanemu podatnikowi VAT, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługiwało także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, bowiem środki jakie otrzymano nie stanowią środków, o których mowa w powołanych rozporządzeniach.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy