Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym usług cateringowych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym usług cateringowych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 marca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym usług cateringowych.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 maja 2012 r. poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zorganizuje turniej golfowy pod nazwą Turniej o , promujący markę Spółki oraz ideę uprawiania tego sportu w Polsce.
W ramach organizowanego turnieju Spółka zyskuje możliwość reklamy własnej marki, jak i świadczonych przez siebie usług pośród uczestników turnieju. Podczas turnieju zaprezentowane zostanie logo Spółki, które pojawi się na bannerach, roll-upach czy standach reklamowych.
Podczas turnieju zostaną również rozdane gadżety reklamowe Spółki (z logo Spółki oraz informacjami teleadresowymi). Program finału turnieju przewiduje różnego rodzaju atrakcje np. pokazy taneczne, fitness, mody. Odbędą się także konkursy. Nagrody, które otrzymają uczestnicy konkursów będą przekazane przez Spółkę oraz sponsorów. Goście imprezy będą mogli również skorzystać z profesjonalnych usług fryzjerskich i wizażu. Do ich dyspozycji będą stoły do zabawy w kasyno. Będą mieli także możliwość przejażdżki samochodem znanej marki.
Impreza będzie prowadzona przez popularnego konferansjera. Gościem specjalnym będzie znany zespół muzyczny. Dla gości finału turnieju przewidziany będzie częściowo odpłatny poczęstunek na świeżym powietrzu (napoje, kawa, lody, ciastka, desery, wino do degustacji).
Informacja o turnieju oraz relacja z imprezy zostanie zamieszczona w mediach (gazetach, portalach internetowych). Wstęp na turniej będzie podlegał opłacie, wnoszonej przez uczestników.
Usługi świadczone na potrzeby organizacji imprezy będą rozliczone w następujący sposób: niektóre z usług będą świadczone na zasadzie wymiany barterowej (usługa za reklamę), za część z usług będzie przewidziana częściowa dopłata, z kolei za pozostałe usługi przewidziana jest pełna odpłatność.
Powyższe działania mają na celu pozyskanie nowych klientów, jak i zwiększenie świadomości na temat oferty Wnioskodawcy, co prowadzić ma do zwiększenia obrotów (osiągnięcia przychodów) Wnioskodawcy. Atrakcje towarzyszące imprezie nie będą mieć charakteru nadmiernej wystawności czy wytworności. Odpowiadają one prestiżowi przeprowadzanego turnieju. Turniej golfowy będzie największym tego typu wydarzeniem odbywającym się w regionie.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem :podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na organizację turnieju golfowego, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur VAT, w tym na usługi cateringowe, dokumentujących organizację turnieju...
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 u.p.t.u. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę reklamowy i promocyjny charakter przeprowadzonych działań należy uznać, że usługi oraz towary nabywane na cele organizacji turnieju golfowego mogą być uznane za towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a w konsekwencji za pozwalające na odliczenie podatku naliczonego.
Działania promocyjne prowadzone przez przedsiębiorcę są bezpośrednio związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Służą bowiem zwiększeniu świadomości marki przedsiębiorcy oraz pozwalają na szersze zapoznanie się potencjalnych klientów z ofertą produktową, co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia obrotów podatnika (a więc wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).
Jeśli zaś chodzi o możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT na usługi cateringowe, to należy mieć na uwadze art. 88 ust. 4 u.p.t.u. Zgodnie z tym przepisem obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. W myśl art. 5a u.p.t.u. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Powyższy przepis stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniu sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU. Niemniej jednak odstąpienie od uznania kwalifikacji statystycznych za podstawowe źródło wytycznych umożliwiających identyfikację usług dla potrzeb opodatkowania p.t.u., nie wyłącza możliwości ich dalszego pomocniczego zastosowania.
Usługi cateringowe zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 56.21 usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering). Z kolei pod symbolem PKWiU 56.10 mieszczą się usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych oraz pod symbolem PKWiU 56.29 pozostałe usługi gastronomiczne. Wynika z tego, że usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowania i dostarczania żywności. W związku z tym nie znajdzie zastosowania ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego, wynikające z art. 88 ust. 4 u.p.t.u.
Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że w stosowanym bezpośrednio rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77, str. 1), obowiązującym od 1 lipca 2011 r., z uwagi na brak definicji usług cateringowych w przepisach podatkowych, przyjęto definicję określającą te usługi. I tak, zgodnie z brzmieniem art. 6 tego rozporządzenia usługi cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Wskazana definicja jednoznacznie potwierdza, że usług cateringowych nie można utożsamiać z usługami gastronomicznymi,
Z powyższej analizy wynika, że na gruncie u.p.t.u. podatnik ma prawo odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur na usługi cateringowe. Takie stanowisko prezentowane jest także przez organy podatkowe (np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 22.11.2011, IPTPP2/443-514/11-3/JS oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10.11.2011 r., IPTPP3/443-80/11-2/IB).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego, na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W tym miejscu należy wskazać również, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością Spółki, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.
O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów.
Podkreślić należy także, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
- (uchylona),
- nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Przy czym zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
I tak w dziale 56 ww. klasyfikacji mieszczą się Usługi związane z wyżywieniem, w tym pod symbolem PKWiU 56.10 usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych oraz pod symbolem PKWiU 56.29 pozostałe usługi gastronomiczne. Natomiast usługi cateringowe zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 56.21 usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).
Z powyższego wynika, iż usługa cateringu jest sklasyfikowana w PKWiU nie jako usługa gastronomiczna, lecz jako usługa przygotowywania i dostarczania żywności. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, które dotyczy wyłącznie usług gastronomicznych. Wobec tego w przypadku nabycia usługi cateringowej wykorzystanej do działalności opodatkowanej nie ma zastosowania zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wyłączenie od prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jednocześnie należy zauważyć, że w stosowanym bezpośrednio rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 77, str. 1), z uwagi na brak definicji usług cateringowych w przepisach podatkowych, przyjęto definicję określającą te usługi. I tak, zgodnie z brzmieniem art. 6 tego rozporządzenia usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy. Za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu rozporządzenia nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zorganizuje turniej golfowy, promujący markę Spółki oraz ideę uprawiania tego sportu w Polsce. W ramach organizowanego turnieju Spółka zyskuje możliwość reklamy własnej marki jak i świadczonych przez siebie usług pośród uczestników turnieju. Podczas turnieju zaprezentowane zostanie logo Spółki, które pojawi się na bannerach, roll-upach czy standach reklamowych. Podczas turnieju zostaną również rozdane gadżety reklamowe Spółki (z logo Spółki oraz informacjami teleadresowymi). Program finału turnieju przewiduje różnego rodzaju atrakcje np. pokazy taneczne, fitness, mody. Odbędą się także konkursy. Nagrody, które otrzymają uczestnicy konkursów będą przekazane przez Spółkę oraz sponsorów. Goście imprezy będą mogli również skorzystać z profesjonalnych usług fryzjerskich i wizażu. Do ich dyspozycji będą stoły do zabawy w kasyno. Będą mieli także możliwość przejażdżki samochodem znanej marki. Impreza będzie prowadzona przez popularnego konferansjera. Gościem specjalnym będzie znany zespół muzyczny. Dla gości finału turnieju przewidziany będzie częściowo odpłatny poczęstunek na świeżym powietrzu (napoje, kawa, lody, ciastka, desery, wino do degustacji). Informacja o turnieju oraz relacja z imprezy zostanie zamieszczona w mediach (gazetach, portalach internetowych). Wstęp na turniej będzie podlegał opłacie, wnoszonej przez uczestników. Usługi świadczone na potrzeby organizacji imprezy będą rozliczone w następujący sposób: niektóre z usług będą świadczone na zasadzie wymiany barterowej (usługa za reklamę), za część z usług będzie przewidziana częściowa dopłata, z kolei za pozostałe usługi przewidziana jest pełna odpłatność.
Powyższe działania mają na celu pozyskanie nowych klientów, jak i zwiększenie świadomości na temat oferty Wnioskodawcy, co prowadzić ma do zwiększenia obrotów (osiągnięcia przychodów) Wnioskodawcy. Atrakcje towarzyszące imprezie nie będą mieć charakteru nadmiernej wystawności czy wytworności. Odpowiadają one prestiżowi przeprowadzanego turnieju. Turniej golfowy będzie największym tego typu wydarzeniem odbywającym się w regionie.
Z treści wniosku wynika również, iż ww. działania promocyjne prowadzone przez przedsiębiorcę są bezpośrednio związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Służą bowiem zwiększeniu świadomości marki przedsiębiorcy oraz pozwalają na szersze zapoznanie się potencjalnych klientów z ofertą produktową, co w konsekwencji przyczynia się do zwiększenia obrotów podatnika (a więc wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż wydatki poniesione na organizację turnieju golfowego, o którym mowa we wniosku, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym usług cateringowych.
Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w analizowanej sytuacji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym także usług cateringowych, bowiem z treści wniosku wynika, iż wydatki te będą ponoszone na cele działalności gospodarczej i będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Zainteresowany uprawniony będzie do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących organizację turnieju golfowego, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne z art. 88 ustawy.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z organizacją turnieju golfowego, w tym na usługi cateringowe, należy uznać za prawidłowe.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z organizacją turnieju golfowego, w tym usług cateringowych. Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 283 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi