Temat interpretacji
Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenu inwestycyjnego, którego właścicielem jest Skarb Państwa będących w użytkowaniu wieczystym H.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx jest:
- prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenu inwestycyjnego, będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.;
- nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.
UZASADNIENIE
W dniu 27 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 19 kwietnia 2012r.):
Wnioskodawca realizuje w roku 2012 projekt współfinansowany ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego pn. xxx - wniosek o dofinansowanie nr ().
W dniu 22 listopada 2011r. zarząd woj. podjął uchwałę nr (), w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Priorytetu I - badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość, poddziałania 1.1.2. Promocja inwestycyjna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.
Przedmiotem niniejszego projektu jest kampania polegająca na przeprowadzeniu kompleksowych działań tj. przygotowaniu, wykonaniu i zarządzaniu przebiegiem kampanii w oparciu o działania reklamowe ATL i BTL oraz działania z zakresu PR: opracowanie księgi identyfikacji wizualnej, wizualizację zagospodarowania terenów, wykonanie gadżetów i materiałów promocyjnych, opracowanie strony internetowej, kampanię w telewizji, prasie biznesowej i internecie, kampanię mobilną (na lotniskach, gazetkach pokładowych), wykonanie systemu oznakowania terenów inwestycyjnych, udział w targach ... 2012 w Monachium oraz w ramach promocji konferencje prasowe i media relations. Do konstruowania przekazu będącego przedmiotem kampanii wybrano 7 ofert Miasta w postaci terenów inwestycyjnych o łącznej pow. 66,34 ha.
Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: wykonanie księgi identyfikacji wizualnej (logotypy, layouty, hasła), wizualizacje zagospodarowania wybranych terenów, gadżety (długopisy, notesy, stojaki roll-up), materiały promocyjne (foldery, ulotki), pendrive, opracowanie strony internetowej, kampanie w telewizji, prasie biznesowej, internecie, mobilną (porty lotnicze, gazetki pokładowe), system oznakowania terenów inwestycyjnych, udział w targach ... w Monachium oraz promocję projektu.
Do chwili obecnej beneficjent poniósł koszty związane z opracowaniem studium wykonalności projektu (wydatek został poniesiony w 2011r.). Płatność za studium wykonalności została dokonana na podstawie wystawionego przez wykonawcę rachunku do umowy o działo. Wszystkie wydatki w ramach projektu zostaną/zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Pierwszy wniosek o płatność beneficjent planuje złożyć w II kwartale 2012r. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.
W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Wnioskodawca.
Ponadto w projekcie można wyodrębnić beneficjentów pośrednich, którymi będą potencjalni inwestorzy oraz osoby z otoczenia biznesu.
W dniu 13 stycznia 2012r. pismem nr () - Urząd Marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Wnioskodawcy z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.
W zawiązku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację indywidualną w podanym poniżej zakresie.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż w ramach realizacji projektu na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi jako nabywca będzie figurował Urząd Miasta.
Przedmiotem projektu jest kampania promocyjna 7 terenów inwestycyjnych, z których 6 jest własnością Miasta. Wszystkie tereny objęte wnioskiem w miejscowych planie zagospodarowania przestrzennego figurują jako tereny przeznaczone na cele inwestycyjne.
W ramach realizacji projektu promowany będzie teren będący własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H. Projekt nie zakłada pobierania świadczeń finansowych za promowanie terenu będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.
Projekt nie określa w jaki sposób zostaną zagospodarowane tereny inwestycyjne po zakończeniu jego realizacji. Wnioskodawca może natomiast wskazać ich możliwe przeznaczenie - cele usługowe, składowo-magazynowe, rzemiosła produkcji i przetwórstwa.
Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią te tereny.
Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta, a co za tym idzie, przyciągnięcie do miasta nowych inwestorów.
Zgodnie z treścią dokumentu Studium Wykonalności, który stanowi załącznik wniosku o dofinansowanie, projekt Wnioskodawcy ma charakter nieinwestycyjny, promocyjny i nie przewiduje generowania żadnych przychodów ze sprzedaży.
Ponadto obecnie w wyniku realizacji projektu Miasto nie osiąga żadnych obrotów z tytułu sprzedaży i dzierżawy terenów inwestycyjnych, natomiast w przyszłości, jeżeli na skutek realizacji projektu Miasto pozyska nowych inwestorów i tym samym będą generowane ww. obroty, Wnioskodawca niezwłocznie wystąpi do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarowi usług dokonanych w związku z realizacją projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 kwietnia 2012r.):
W ocenie Wnioskodawcy wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
- prawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenu inwestycyjnego, będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.;
- nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, () suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).
Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.
Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest wykreowanie sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w roku 2012 projekt współfinansowany ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego pn. xxx.
Przedmiotem niniejszego projektu jest kampania polegająca na przeprowadzeniu kompleksowych działań tj. przygotowaniu, wykonaniu i zarządzaniu przebiegiem kampanii w oparciu o działania reklamowe ATL i BTL oraz działania z zakresu PR: opracowanie księgi identyfikacji wizualnej, wizualizację zagospodarowania terenów, wykonanie gadżetów i materiałów promocyjnych, opracowanie strony internetowej, kampanię w telewizji, prasie biznesowej i internecie, kampanię mobilną (na lotniskach, gazetkach pokładowych), wykonanie systemu oznakowania terenów inwestycyjnych, udział w targach ... w Monachium oraz w ramach promocji konferencje prasowe i media relations.
Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: wykonanie księgi identyfikacji wizualnej (logotypy, layouty, hasła), wizualizacje zagospodarowania wybranych terenów, gadżety (długopisy, notesy, stojaki roll-up), materiały promocyjne (foldery, ulotki), pendrive, opracowanie strony internetowej, kampanie w telewizji, prasie biznesowej, internecie, mobilną (porty lotnicze, gazetki pokładowe), system oznakowania terenów inwestycyjnych, udział w targach ... w Monachium oraz promocję projektu. Do chwili obecnej beneficjent poniósł koszty związane z opracowaniem studium wykonalności projektu (wydatek został poniesiony w 2011r.).
Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.
W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów. Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Wnioskodawca. Ponadto w projekcie można wyodrębnić beneficjentów pośrednich, którymi będą potencjalni inwestorzy oraz osoby z otoczenia biznesu.
W ramach realizacji projektu na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi jako nabywca będzie figurował Urząd Miasta.
Przedmiotem projektu jest kampania promocyjna 7 terenów inwestycyjnych o pow. 66,34 ha, z których 6 jest własnością Miasta. Wszystkie tereny objęte wnioskiem w miejscowych planie zagospodarowania przestrzennego figurują jako tereny przeznaczone na cele inwestycyjne.
W ramach realizacji projektu promowany będzie teren będący własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H. Projekt nie zakłada pobierania świadczeń finansowych za promowanie terenu będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.
Projekt nie określa w jaki sposób zostaną zagospodarowane tereny inwestycyjne po zakończeniu jego realizacji. Wnioskodawca może natomiast wskazać ich możliwe przeznaczenie - cele usługowe, składowo-magazynowe, rzemiosła produkcji i przetwórstwa.
Promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią te tereny.
Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej miasta, a co za tym idzie, przyciągnięcie do miasta nowych inwestorów.
Zgodnie z treścią dokumentu Studium Wykonalności, który stanowi załącznik wniosku o dofinansowanie, projekt Wnioskodawcy ma charakter nieinwestycyjny, promocyjny i nie przewiduje generowania żadnych przychodów ze sprzedaży.
Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu planuje się promocję 6 terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta oraz 1 terenu inwestycyjnego będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.
W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących w użytkowaniu wieczystym H.
W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:
Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Miasta, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach, konferencjach, media relations, przeprowadzenie kampanii promocyjnej w telewizji, prasie biznesowej i internecie, przeprowadzenie kampanii mobilnej, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego produktu (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).
Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż obecnie w wyniku realizacji projektu Miasto nie osiąga żadnych obrotów z tytułu sprzedaży i dzierżawy terenów inwestycyjnych, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.
Opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę, (czynności opodatkowane podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że promocja terenów inwestycyjnych będących własnością Miasta ma na celu znalezienie w przyszłości inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią te tereny. Bezpośrednim celem projektu jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta, a co za tym idzie, przyciągnięcie do miasta nowych inwestorów.
Ponadto w treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przyszłości, na skutek realizacji projektu Miasto może pozyskać nowych inwestorów i tym samym będą generowane obroty z tytułu sprzedaży i dzierżawy terenów inwestycyjnych.
Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.
Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu, bądź dzierżawy promowanych terenów inwestycyjnych.
Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.
Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.
Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są narzędziem, dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. dokonać komercyjnego przeznaczenia gruntów objętych promocją (dokonywaną w ramach ww. projektu) na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i ich sprzedaż lub dzierżawę.
Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.
Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż albo dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.
W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za nieprawidłowe.
W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H. z tyt. której nie będą pobierane opłaty, stwierdzić należy co następuje:
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, efektem realizacji projektu oprócz promocji własnych terenów inwestycyjnych, jest również promocja terenu inwestycyjnego, będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H., znajdującego się na obszarze Miasta. Wnioskodawca nie przewiduje pobierania od H., za promocje ww. terenu, żadnych świadczeń pieniężnych. Promocja ww. terenu będzie więc nieodpłatna.
Zgodnie ze wskazanym wcześniej przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Natomiast nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocji terenu inwestycyjnego, którego właścicielem jest Skarb Państwa będącego w użytkowaniu wieczystym H., znajdującego się na terenie Miasta, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenu inwestycyjnego, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z promocją terenu inwestycyjnego, którego właścicielem jest Skarb Państwa będącego w użytkowaniu wieczystym H.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za prawidłowe.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:
- prawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenu inwestycyjnego, będącego własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym H.;
- nieprawidłowe w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach