Wnioskodawca w ramach realizacji projektu pn.: ... ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT od nabytych środków trwałych związanych z realizacją pr... - Interpretacja - IPTPP4/443-156/11-4/OS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.04.2012, sygn. IPTPP4/443-156/11-4/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca w ramach realizacji projektu pn.: ... ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT od nabytych środków trwałych związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ zakupione środki trwałe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 5 kwietnia 2012r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Od 1999 roku Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: produkcji pieczywa; produkcji świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek (rodzaj przeważającej działalności: PKD 1071Z), opodatkowana, podatkiem liniowym.

Od 01 stycznia 2011 r. na podstawie art. 2 ust 1 pkt 2 ustawy z dn. 29 września 1994r. o rachunkowości prowadzę księgi rachunkowe. Jestem czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach projektu III Osi priorytetowej; Gospodarka , innowacyjność, przedsiębiorczość -Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013, Wnioskodawca zawarł umowę w dniu 29 listopada 2010 r. o współfinansowanie w formie dotacji celowej wydatków kwalifikowalnych w kwocie nieprzekraczającej 1.437.177,54 zł, stanowiącej maksymalnie 69% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym ze środków;

  • Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w kwocie 1.221.600,90 PLN, co stanowi 58,65 % wydatków kwalifikowanych Projektu oraz 85% kwoty dofinansowania, wydatki majątkowe w kwocie 1.221.500,90 zł,
  • współfinansowanie w kwocie nieprzekraczającej 215.576,63 PLN , co stanowi 10, 35 % wydatków kwalifikowanych Projektu oraz 15% kwoty dofinansowania.

Ww. umowa określiła zasady i warunki na realizację projektu pn. .... Całkowita wartość projektu wg umowy wyniosła 2.541.096,52 PLN, w tym całkowite wydatki kwalifikowane projektu wyniosły 2.082.866.00 PLN. Beneficjent zobowiązał się do wniesienia wkładu własnego na realizację projektu w wysokości 645.688,45 PLN . Przez wydatki kwalifikowalne należy rozumieć wydatki lub koszty uznane za kwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rozporządzeniem (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2005 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2005 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju , a także zgodnie z Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w zakresie funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 oraz ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach realizacji Projektu w 2011 roku zakupiono środki trwałe:

  • krajalnicę RIANTA,
  • linię do ciabatty,
  • linię do bułek,
  • linię do chleba.

Z umowy nie wynika, czy wparcie finansowe - dotacja - jest dofinansowaniem wartości brutto czy netto wydatków poniesionych w związku z nabyciem środków trwałych.

Środki finansowe zostały przekazane przez Ministerstwo Finansów w dniu 16.09.2011 r. w wysokości 1.221.600,90 zł oraz przez Centrum Obsługi Przedsiębiorcy w wysokości 215.576,63 zł w dniu 19.09.2011 r. na rachunek bankowy założony tylko do celów rozliczania projektu. W 2010 roku dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w kwocie 332.349,83 zł . W 2011 roku w stosunku do środków trwałych zakupionych w ramach projektu wybrałem degresywną metodę amortyzacji.

Faktury VAT związane z realizacją projektu wystawione zostały na Wnioskodawcę.

Podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakup środków trwałych związanych z realizacją projektu został ujęty w rejestrze zakupu VAT i odliczony w miesiącu otrzymania faktur.

Wykorzystywane przez Wnioskodawcę zakupione towary usługi (środki trwałe) w ramach realizacji projektu dotyczą czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj.;

  1. Produkcji produktów piekarniczych (PKWiU 10.71.11), tj. Pieczywo świeże, czyli różnego rodzaju bułki, chleb, opodatkowane w 2011r. - 5% stawką podatku VAT,
  2. Produkcji wyrobów ciastkarskich i ciastek, świeżych (PKWiU -10.71.12) - opodatkowane w 201l r. - 8% stawką podatku VAT.

Ponadto przedsiębiorstwo uzyskało przychody z tytułu:

  • wynajmu części lokalu użytkowego - opodatkowanego w 2011r. - 23% stawką podatku VAT,
  • sprzedaży towarów, w tym m.in. napojów opodatkowanych w roku 2011 23% stawką podatku VAT.

Sprzedaż towarów i wyrobów własnych prowadzona jest w siedzibie przedsiębiorstwa na rzecz innych przedsiębiorców a ponadto w sklepach firmowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT od zakupionych środków trwałych związanych z działalnością gospodarczą sfinansowanych ze środków dotacji - jak podano w opisie stanu faktycznego - na podstawie art. 86 ust 1 ustawy z 11-03-2004 r. o podatku VAT ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Natomiast zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady zwrotu różnicy zostały zawarte w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak z powyższych przepisów ustawy wynika prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę, iż zakup środków trwałych związany jest ze sprzedażą opodatkowaną VAT oraz powołane przepisy prawa Wnioskodawca stwierdza, iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług sfinansowanych w części środkami otrzymanymi w ramach dotacji unijnej, na zasadach określonych w art. 86 ust 1 ustawy.

W związku z powyższym otrzymując faktury zaliczkowe za nabyte środki trwałe oraz ostatecznie faktury rozliczające dokonałem odliczeń podatku naliczonego w następujących okresach:

  • z faktur zaliczkowych w miesiącu styczniu i marcu 2011 r.
  • z faktur rozliczeniowych w miesiącu marcu i kwietniu 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. ... w ramach projektu III Osi priorytetowej; Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013. W ramach realizacji projektu w 2011 roku zakupiono środki trwałe, tj.:

  • krajalnicę RIANTA,
  • linię do ciabatty,
  • linię do bułek,
  • linię do chleba.

Zakupione w ramach realizacji projektu środki trwałe, wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj.;

  1. Produkcji produktów piekarniczych (PKWiU 10.71.11), tj. Pieczywo świeże, czyli różnego rodzaju bułki, chleb, opodatkowane w 2011r. - 5% stawką podatku VAT,
  2. Produkcji wyrobów ciastkarskich i ciastek, świeżych (PKWiU - 10.71.12) - opodatkowane w 201l r. - 8% stawką podatku VAT.

Ponadto Wnioskodawca uzyskał przychody z tytułu:

  • wynajmu części lokalu użytkowego - opodatkowanego w 2011r. - 23% stawką podatku VAT,
  • sprzedaży towarów, w tym m.in. napojów opodatkowanych w roku 2011 23% stawką podatku VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury VAT dotyczące zakupów środków trwałych są wystawione na Wnioskodawcę.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy jest spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu są związane z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy środków trwałych w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca w ramach realizacji projektu pn.: ... ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT od nabytych środków trwałych związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ zakupione środki trwałe są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 492 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi