Temat interpretacji
prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest:
- prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Skarbu Państwa;
- nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.
UZASADNIENIE
W dniu 10 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 kwietnia 2012r. (data wpływu 30 kwietnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2012r. nr IBPP3/443-132/12/JP.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. . Z uwagi na fakt, iż Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta.
Jednym z warunków podpisania umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą RPO W 2007-2013 jest dostarczenie informacji z Biura Krajowej Informacji Podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Miasto działające poprzez Urząd Miasta.
Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie Miasta. Tereny te są własnością Miasta oraz Skarbu Państwa (w przypadku terenów Skarbu Państwa Miasto pełni funkcję gospodarza nieruchomości zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
Zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem przeznaczone są pod działalność rekreacyjną, usługową i przemysłową. Przyszłe zagospodarowanie terenów zgodne będzie z zapisami powyższych dokumentów.
Celem planowanego przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta wśród inwestorów. Wnioskodawca planuje, iż realizacja projektu pozwoli mu na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją o wolnych terenach inwestycyjnych do jak największej liczby potencjalnych odbiorców.
W ramach projektu przewiduje się realizację następujących zadań:
- przygotowanie założeń dotyczących promocji terenów inwestycyjnych oraz opisu przedmiotu zamówienia dla przetargów nieograniczonych w projekcie,
- projekt i zabudowa stoiska wraz z usługami towarzyszącymi,
- udział w targach inwestycyjnych w charakterze wystawcy - targi w Cannes i w Monachium,
- misja gospodarcza związana z udziałem w targach inwestycyjnych - targi A, Barcelona ..., ... Abu Dhabi,
- materiały promocyjne,
- zarządzanie projektem.
Usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany tylko w przypadku gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku.
Miasto realizując poprzez Urząd Miasta opisany wyżej projekt nie będzie mogło odzyskać podatku VAT ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych.
W analizie finansowej projektu wskazano, iż beneficjent nie uzyska żadnych przychodów z przedsięwzięcia.
W związku z tym podatek VAT zaliczony został do kosztów kwalifikowanych projektu.
Ponadto w piśmie z dnia 25 kwietnia 2012r. Wnioskodawca wskazał, że projekt realizowany będzie w okresie od czerwca 2012r. do listopada 2012r. W ramach projektu Wnioskodawca przewiduje zakup następujących usług: przygotowanie założeń dotyczących promocji terenów inwestycyjnych, opis przedmiotu zamówienia dla przetargów nieograniczonych w projekcie, projekt i zabudowa stoiska wraz z usługami towarzyszącymi, wynajem pokoi hotelowych, zakup ubezpieczenia na wyjazd zagraniczny, zakup biletów lotniczych, dokonanie wpisu do katalogu wystawców, wynajem powierzchni wystawienniczej, parkingi, organizacja wyjazdu na targi, wykonanie spaceru wirtualnego (aplikacja 3D), produkcja i emisja spotu reklamowego, produkcja filmu reklamowego, promocja internetowa. W ramach projektu przewiduje się zakup następujących towarów: folder z ofertą inwestycyjną, gadżety promocyjne.
Zakupy będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.
Wnioskodawca nie będzie udostępniał odpłatnie żadnych materiałów promocyjnych.
Celem przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta wśród inwestorów, Wnioskodawca zakłada, iż osiągnięcie tego celu może przyczynić się do pozyskania inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią promowane tereny inwestycyjne.
Celem bezpośrednim projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych, a jedynie ich promocja (dotarcie z ofertą do jak największej liczby potencjalnych odbiorców). Jednocześnie Wnioskodawca zakłada, iż działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem.
Celem projektu jest m.in. dotarcie z informacją o wolnych terenach inwestycyjnych do jak największej liczby potencjalnych odbiorców (czyli podmiotów, które potencjalnie mogą być zainteresowane ofertą inwestycyjną Wnioskodawcy). Jeżeli po realizacji projektu odbiorcy, do których Wnioskodawca dotarł z ofertą promocyjną będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów, na podstawie umów sprzedaży lub dzierżawy (w przypadku terenów będących własnością Skarbu Państwa konieczne będzie uzyskanie zgody na sprzedaż).
Skarb Państwa nie zobowiązał się do świadczenia finansowego na rzecz Miasta w zamian za promocje jego terenów, Miasto obejmuje działaniami promocyjnymi nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa pełniąc funkcję gospodarza nieruchomości, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(sformułowane ostatecznie w
piśmie z dnia 25 kwietnia 2012r.):
Czy w odniesieniu do projektu pn. realizowanego przez Urząd Miejski - jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 25 kwietnia 2012r.), w odniesieniu do projektu pn. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Skarbu Państwa;
- nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, () suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.
Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest wykreowanie sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.
Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.
W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. .
Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie Miasta. Tereny te są własnością Miasta oraz Skarbu Państwa (w przypadku terenów Skarbu Państwa Miasto pełni funkcję gospodarza nieruchomości zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).
Celem przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Miasta wśród inwestorów. Wnioskodawca planuje, iż realizacja projektu pozwoli mu na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją o wolnych terenach inwestycyjnych do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Wnioskodawca zakłada, iż osiągnięcie tego celu może przyczynić się do pozyskania inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią promowane tereny inwestycyjne.
Celem bezpośrednim projektu nie jest sprzedaż terenów inwestycyjnych, a jedynie ich promocja (dotarcie z ofertą do jak największej liczby potencjalnych odbiorców). Jednocześnie Wnioskodawca zakłada, iż działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem.
Jeżeli po realizacji projektu odbiorcy, do których Wnioskodawca dotarł z ofertą promocyjną będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów, na podstawie umów sprzedaży lub dzierżawy (w przypadku terenów będących własnością Skarbu Państwa konieczne będzie uzyskanie zgody na sprzedaż).
Skarb Państwa nie zobowiązał się do świadczenia finansowego na rzecz Miasta w zamian za promocje jego terenów, Miasto obejmuje działaniami promocyjnymi nieruchomości będące własnością Skarbu Państwa pełniąc funkcję gospodarza nieruchomości, zgodnie z art. 11 ust; 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Gminy oraz Skarbu Państwa.
W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do Skarbu Państwa.
W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:
Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach inwestycyjnych, promocję projektu, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego produktu (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).
Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż nie będzie udostępniał odpłatnie żadnych materiałów promocyjnych, usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.
Opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę (czynności opodatkowane podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że:
- osiągnięcie celu może przyczynić się do pozyskania inwestorów, którzy zakupią lub wydzierżawią promowane tereny inwestycyjne,
- działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem,
- jeżeli po realizacji projektu odbiorcy, do których Wnioskodawca dotarł z ofertą promocyjną będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów, na podstawie umów sprzedaży lub dzierżawy.
Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub dzierżawy terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży.
Sprzedaż i dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.
Sprzedaż i dzierżawa konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych należą do zadań własnych Gminy.
Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.
Tym samym z tytułu sprzedaży i dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.
Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu i wydzierżawienia promowanych terenów inwestycyjnych.
Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.
Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży i dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.
Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.
Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.
W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. W sytuacji gdy kwota podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu podatku VAT, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W odniesieniu do promocji terenów, należących do Skarbu Państwa, stwierdzić należy co następuje:
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Przez świadczenie usług, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika
Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Wśród zadań nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym ustawodawca wymienia między innymi zadania z zakresu promocji gminy.
W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocja terenów należących do Skarbu Państwa należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do Skarbu Państwa. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do uzyskania zwrotu podatku VAT, stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Skarbu Państwa;
- nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach