Temat interpretacji
Odpowiedź w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, odnośnie podatku od towarów i usług
Ad 1) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport i import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Zgodnie z art. 17 ust. 2 i 3 ustawy ww. przepisu nie stosuje się w przypadku usług, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.
W przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3, przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 3 w przypadkach sprzedaży usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1) świadczonych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Zgodnie z powyższym nabycie przez podatnika podatku VAT usługi w zakresie przeprowadzonego audytu certyfikacji jakości PKWiU 74.11.14-00.00 od kontrahenta zagranicznego stanowi dla tego podatnika import usług i rodzi obowiązek podatkowy w podatku VAT po stronie nabywcy usługi. Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej, w przypadku importu usług wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Z art. 29 ust. 17 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania z tytułu importu usług jest kwota, którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisów wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku, gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Usługobiorca powinien ustalić kwotę podatku od kwoty należnej usługodawcy, stosując do niej stawkę podatku właściwą dla tej usługi w Polsce.
Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi w myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 m.in. kwota podatku należnego od importu usług. W takim przypadku prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 - w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy z tytułu importu usług.
Ad 2) Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. W przypadku dotacji o charakterze ogólnym, które przeznaczone są na pokrycie kosztów działalności i nie są związane ze świadczonymi usługami, a także nie mają bezpośredniego wpływu na cenę tych usług, takie dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu ww. przepisu ustawy o VAT i jako takie nie podlegają przepisom tej ustawy. Certyfikat jakości jest związany z zarządzaniem jakością, a więc jego uzyskanie to gwarancja jakości usług, zapewnienie sprawnej i kompletnej realizacji zadań, to świadectwo uznania przez obiektywną jednostkę zewnętrzna wysokiego standardu świadczonych usług. W związku z powyższym dotacja na uzyskanie certyfikatu jakości jako nie związana z dostawą towarów ani świadczeniem usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpowiedź w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, odnośnie podatku od osób fizycznych
Ad 3) Na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria: pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z ww. przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Biorąc powyższe pod uwagę, uzyskana dotacja z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu, mająca na celu uzyskanie certyfikatu systemu jakości SSQMS - korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.