POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-527/IV/2005/JD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.03.2006, sygn. PV/443-527/IV/2005/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 29.11.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 21.12.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zwrotu podatku w walucie obcej (tj. innej niż złoty), w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik rozpoczął realizację inwestycji finansowanej środkami własnymi oraz środkami z kredytu udzielonego w walucie obcej (EURO) przez bank zagraniczny. Środki z kredytu zostały przelane na rachunek bankowy Podatnika w banku brytyjskim (mającym siedzibę w Wielkiej Brytanii). Z tego rachunku dokonywane są płatności na rzecz kontrahentów zagranicznych, a także płatności na rzecz podmiotu polskiego, w stosunku do którego Podatnik otrzymał pozwolenie dewizowe NBP na rozliczenia w EURO. Podmiot ten jest jednocześnie głównym wykonawcą inwestycji. Do dnia zakończenia inwestycji Podatnik nie rozpocznie prowadzenia podstawowej działalności operacyjnej. Podatnik zamierza wystąpić o zwrot podatku naliczonego w trybie art. 93 ustawy o VAT. Zmiany kursów walut powodują różnicę pomiędzy kwotami zapłaconymi w EURO zawartymi w fakturach wystawionych przez kontrahenta krajowego a kwotami zwrotu podatku otrzymanymi z urzędu skarbowego.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy przepisy podatkowe przewidują możliwość zwrotu podatku w walucie obcej.

Zdaniem Podatnika, przepisy podatkowe nie przewidują takiej możliwości.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dysponuje środkami z kredytu udzielonego w walucie obcej (EURO) przez bank zagraniczny, które zostały przelane na rachunek bankowy Podatnika prowadzony w EURO w banku brytyjskim (mającym siedzibę w Wielkiej Brytanii). Z tego rachunku dokonywane są płatności na rzecz kontrahentów zagranicznych, a także płatności na rzecz podmiotu polskiego, w stosunku do którego Podatnik otrzymał pozwolenie dewizowe NBP na rozliczenia w EURO. Podmiot ten jest jednocześnie głównym wykonawcą inwestycji realizowanej przez Podatnika. Do dnia zakończenia inwestycji Podatnik nie rozpocznie prowadzenia podstawowej działalności operacyjnej. Podatnik zamierza wystąpić o zwrot podatku naliczonego w trybie art. 93 ustawy o VAT. Zmiany kursów walut powodują różnicę pomiędzy kwotami zapłaconymi w EURO zawartymi w fakturach wystawionych przez kontrahenta krajowego a kwotami zwrotu podatku otrzymanymi z urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, przed dokonaniem sprzedaży opodatkowanej lub czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podmiotom dokonującym nabycia przysługuje prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust.16.

Według zasad wskazanych w § 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), wydanego na podstawie m.in. delegacji zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze.

W myśl art. 63 § 1 Ordynacji podatkowej podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2 (dotyczącym zaokrąglania przy opłacie skarbowej oraz opłatach, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych), odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej m.in. w art. 99 ust. 14 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 185, poz. 1545) określające wzory deklaracji oraz objaśnienia co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania.

Stosownie do zapisów § 2 pkt 1) w/w rozporządzenia wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7), stanowiący załącznik nr 1 do tego rozporządzenia, stosuje się począwszy od rozliczenia za wrzesień 2005 r.

W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K) stanowiących załącznik nr 3 do w/w rozporządzenia wskazano w pkt 2 objaśnień ogólnych, iż poszczególne pozycje deklaracji wypełnia się w pełnych złotych, pomijając grosze, a od dnia 1 stycznia 2006 r., zgodnie z art. 63 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, pozycje te zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że kwoty wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a kwoty wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

W miejscu tym należy zatem stwierdzić, iż wystawca faktur - określających podatek naliczony, o którego zwrot w trybie zaliczki Podatnik zamierza wystąpić - powinien na tych fakturach wykazać podatek w złotych - i jako podatek należny rozliczyć w tej kwocie wykazując również w złotych w deklaracji VAT-7. Ze względu na fakt, iż te same kwoty będą przedmiotem zwrotu - jako podatek naliczony - dla Podatnika oraz mając na uwadze powołane wyżej przepisy, tut. Organ stwierdza, że przedmiotowy zwrot może zostać dokonany wyłącznie w złotych.

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, iż zwrot kwoty podatku naliczonego w formie zaliczki w trybie art. 93 ustawy o VAT może zostać dokonany Podatnikowi wyłącznie po spełnieniu przez niego warunków przez tryb ten określonych.

Ponadto, należy stwierdzić, iż obecnie obowiązujące przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują możliwości uzyskania specjalnego pozwolenia na otrzymanie przedmiotowego zwrotu w jednostce pieniężnej innej niż złoty.

Pomorski Urząd Skarbowy