Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z poźn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej, po rozpatrzeniu wniesionego przez Gminę w dniu 22 marca 2006 roku wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację inwestycji p.n. "Wykonanie parkingu przy świetlicy wiejskiej w miejscowości X" finansowanej z budżetu Gminy oraz funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006", uznaje przedstawione przez Gminę w przedmiotowym wniosku stanowisko za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Gmina złożyła w dniu 22 marca 2006 roku (data wpływu) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęcznej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki finansowane ze środków budżetu Gminy oraz funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006".
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Gmina podjęła działania w celu realizacji inwestycji p.n. "Wykonanie parkingu przy świetlicy wiejskiej w miejscowości X", która finansowana będzie ze środków budżetu Gminy i środków funduszy Unii Europejskiej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" (Działanie 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego).
Jak wskazuje Gmina realizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Gmina wskazuje, iż nie będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dotyczących realizowanej inwestycji. Ponadto Gmina wskazuje, że nie przysługuje jej również zwrot podatku na podstawie art. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje zatem w stosunku do tych towarów i usług, które podatnik wykorzystuje do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano we wniosku prowadzona inwestycja p.n. "Wykonanie parkingu przy świetlicy wiejskiej w miejscowości X" nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w celu wykonania przedmiotowej inwestycji.
Problematykę realizacji i finansowania przedsięwzięć w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" reguluje ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004-2006" (Dz.U. z 2004 r. Nr 197, poz. 2032).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju w celu realizacji Planu tworzy się sektorowe programy operacyjne, regionalne programy operacyjne oraz inne programy operacyjne. Przedmiotowe programy stosownie do art. 8 ust. 2 powyższej ustawy są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju publiczne środki wspólnotowe to środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 przedmiotowej ustawy dofinansowanie projektów z publicznych środków wspólnotowych polega na zwrocie określonej w umowie o dofinansowanie projektu, części wydatków poniesionych przez beneficjenta lub wypłacie premii.
Gmina trafnie zatem wskazała, że nie przysługuje jej zwrot podatku na podstawie § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym przepisem zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.
Inwestycja p.n. "Wykonanie parkingu przy świetlicy wiejskiej w miejscowości X" będzie, jak ustalono powyżej, finansowana ze środków funduszy Unii Europejskiej, t.j. Sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich 2004 - 2006" w ramach Działania 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, w związku z tym Gmina nie ma prawa do zwrotu podatku naliczonego ujętego w fakturach VAT dotyczących w/w inwestycji.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęcznej postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia w sprawie udzielenia interpretacji, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.
Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).