Temat interpretacji
W związku z art. 86 ust. 1 i 13, art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczania podatku naliczonego, Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkęw w/w wniosku jest nieprawidłowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jednostka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną oraz odlicza podatek naliczony od tych wydatków. Takie postępowanie wywołuje u wnioskodawcy wątpliwości dotyczące odliczania podatku naliczonego także po przekroczeniu limitu 0,25% przychodu ze względu na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym wnioskodawca przesyła następujące pytania:
1. Czy Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych następnie na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej przypadku przekroczenia kwoty limitu 0,25% przychodu?
2. Czy po przekroczeniu limitu 0,25% przychodów i braku prawa do odliczenia podatku naliczonego a następnie uzyskaniem tego prawa w kolejnym miesiącu w związku ze wzrostem przychodów należy/można złożyć korekty deklaracji VAT na podstawie art. 86 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług, czy też odliczenie powinno nastąpić za miesiąc, w którym limit nie został przekroczony bez konieczności składania korekt?
3. Czy w przypadku rozliczania podatku dochodowego w formie uproszczonej, /zaliczkowo/, należy/można również korygować podatek VAT naliczony z tytułu wydatków na reprezentacje i reklamę.
We własnym stanowisku wnioskodawca stwierdził, że odliczeniu powinien podlegać podatek VAT naliczony związany z wydatkami na cele reprezentacji i reklamy, które ze swej istoty mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, bez względu na fakt, że w konkretnym przypadku nie zostały uznane za taki koszt jedynie ze względu na przekroczenie limitów przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i dlatego nie ma potrzeby dokonywania korekt deklaracji VAT-7.
Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego informuje, że jest ono nieprawidłowe i wyjaśnia:
1. Obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług nie wyodrębnia oddzielnie jako przedmiotu opodatkowania czynności przekazania towarów i świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy. Tematykę tę należy rozpatrywać w oparciu o przepisy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 w/w. ustawy. Jak wynika z art. 88 ust.1 pkt 2 w/w. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast z art.88 ust.3 pkt 3 ustawy o VAT wynika, że przepis art. 88 ust 1 pkt 2 nie dotyczy przypadków, gdy czynności określone w art.7 ust.2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT zostały opodatkowane.
A zatem w przypadku opodatkowania przekazanych towarów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy przysługuje Waszej Spółce prawo do odliczenia podatku VAT przy nabyciu towarów niezależnie od tego czy przedmiotowy wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów czy tez nie. Brak opodatkowania powyższych czynności skutkuje ograniczeniem odliczenia podatku naliczonego przy przekroczeniu limitu 0,25%.
2. W przypadku, gdy podatnik nie skorzysta z warunku podanego wyżej, wówczas Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabyć na potrzeby reprezentacji i reklamy w ramach limitu 0,25% przychodu na podstawie art. 86 ust. 1 w/w ustawy o VAT z ograniczeniem wynikającym z art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy. Jeśli jednak w rozliczeniu rocznym okaże się, że kwota przychodów uległa podwyższeniu to również limit 0,25% proporcjonalnie ulega podwyższeniu. W takim przypadku Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego poprzez korektę deklaracji na podstawie art.86 ust. 13 w/w ustawy o VAT do miesiąca, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego z uwzględnieniem limitu 0,25% przychodu.
3. Z przesłanego zapytania wynika również, że Spółka korzystając z zapisu art. 25 ust. 6 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wpłaca zaliczki miesięczne w uproszczonej formie. Należy zwrócić uwagę, że koszty reklamy i reprezentacji w części przekraczającej 0,25% przychodów wpływają na wysokość kosztów uzyskania przychodów, a tym samym na wysokość płaconych zaliczek na podatek dochodowy zgodnie z zapisem art.25 ust. 9 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast przeprowadzone korekty deklaracji VAT-7 opisane w punkcie 2 nie mają wpływu na wysokość tych zaliczek. Są one konsekwencją zmiany dotyczącej kosztów uzyskania przychodów.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.