W dniu 12.04.2006r. wpłynął wniosek z dnia 06.04.2006r. znak FN- 3327/2/06 w sprawie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego,... - Interpretacja - 1409/PP/005/30/06/MP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2006, sygn. 1409/PP/005/30/06/MP, Urząd Skarbowy w Legionowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 12.04.2006r. wpłynął wniosek z dnia 06.04.2006r. znak FN- 3327/2/06 w sprawie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w którym przedstawiono stan faktyczny:
Burmistrz Miasta i Gminy, zgodnie z art. 6 ust.7 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) w dniu 10.02.2006r. wydał z urzędu decyzję nr 531/1100001/SD/2006 właścicielowi nieruchomości położonej we wsi X gm. Serock, który nie zawarł umowy o korzystaniu z usług wykonywanych przez gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych. W decyzji Burmistrz ustalił obowiązek uiszczania opłaty za odbieranie odpadów komunalnych w określonej wysokości oraz termin jej uiszczenia do 30 czerwca 2006r. Wysokość opłaty została ustalona Uchwałą Rady Miejskiej w Serocku Nr 402/XLVI/05 z dnia 5 grudnia 2005r. Do ustalonych opłat stosuje się przepisy działu III Ordynacja podatkowa.
Zdaniem Gminy w powyższym zakresie nie jest ona podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji ustalona na podstawie decyji administracyjnej opłata za odbierane od właściciela nieruchomości odpady komunale nie podlega podatkowi od towarów i usług, gdzyż nie jest pobierana na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie stwierdza co następuje:

W świetle art. 15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust.6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Wywóz odpadów zorganizowany przez Gminę na podstawie powołanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008) należy do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, za wykonywanie których pobierane są opłaty określone przez Radę Gminy. Wyznaczone opłaty nie są zapłatą za świadczoną usługę, lecz opłatą, która stanowi dochód publiczny. Opłaty te posiadają cechy opłaty lokalnej, a więc świadczenia o charakterze publicznoprawnym. Uchwała Rady Gminy wprowadzająca opłatę za wywóz odpadów oraz ustalająca wysokość tej opłaty ma charakter przepisów prawa miejscowego i stanowi źródło powszechnie obowiązującego prawa na obszarze działania organu, który ustanowił te przepisy. Wykonywane czynności oraz pobierane opłaty nie wynikają zatem z umów cywilnoprawnych, lecz należą do zadań z zakresu prawa publicznego, do których Gmina została zobligowana przepisami prawa .
Z uwagi na powyższe ustalenia należy uznać, że w przedstawionym zakresie Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a opłata za odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości mieszkańców Gminy (ustalona decyzją administracyjną) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Legionowie