POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1435/PP1/443-2/06/ŁK/1

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.04.2006, sygn. 1435/PP1/443-2/06/ŁK/1, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U.1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 05.01.2006r. (wpływ do tut. Urzędu 06.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 05.01.2006r. w zakresie pytania nr 1 - dotyczącego anulowania informacji kwartalnych VAT-UE - za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W ramach prowadzonej działalności Strona świadczy usługi rozrywkowe w tym zagraniczne koncerty orkiestry . Sprzedaż tych usług Strona potraktowała jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i błędnie wykazała poz. 30 deklaracji VAT-7 oraz w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach towarów VAT-UE. Zdaniem Strony powyższa usługa nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, co obliguje ją do złożenia odpowiedniej korekty deklaracji VAT-7. Natomiast odnośnie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach towarów VAT-UE, Strona uważa, że powinna ją anulować, bowiem nie ma obowiązku jej składania, nie zajmując się ani dostawą ani nabyciem towarów. Strona wnosi o potwierdzenie prawidłowości powyższego stanowiska.

W myśl dyspozycji art. 27 ust 2 pkt 3a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki,miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z normą art. 27 ust. 2 pkt 3a ustawy o podatku od towarów i usług miejscem świadczenia przedmiotowej usługi nie jest Polska, tylko państwo członkowskie UE lub kraj trzeci. Zgodnie z dyspozycją art. 100 ust.1 w/w ustawy Podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:1) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowującychdotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;2) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowującychdotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W myśl art. 101 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowujące. Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 1997 Nr 137 poz. 926 z późń. zm) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Natomiast § 2 w/w przepisu stanowi, iż skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Ze stanu faktycznego wynika, iż Strona błędnie wykazała w deklaracji VAT-7 sprzedane za granicę usługi jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zatem w świetle art. 81 § 1 w zw. z § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje jej prawo do skorygowania błędnej deklaracji poprzez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty. Natomiast korekta informacji podsumowujących VAT-UE dokonywana jest w trybie uregulowanym w art. 101 ustawy o podatku od towarów i usług poprzez złożenie korekty informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach lub nabyciach towarów VAT-UE,a nie jej anulowanie, bowiem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują trybu anulowania informacji podsumowującej VAT-UE.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście