Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona udziela swoim pracownikom nieprocentowanych pożyczek ze środków obrotowych oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS).
Zdaniem Strony, powyższa czynność znajduje się poza zakresem przedmiotowym ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż brak jest wynagrodzenia z tytułu udzielonej pożyczki, tj. odsetek. Ponadto zdaniem podatnika, czynności tych nie można zrównać z czynnościami, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, ze względu na to, iż Stronie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl ust. 2 cytowanego przepisu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż udzielanie pracownikom nieoprocentowanych pożyczek ze środków obrotowych oraz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie spełnia kryterium przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w związku z czym w stosunku do tych czynności nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o VAT dotyczące dostawy towarów. W przedstawionym stanie faktycznym, opisaną w nim czynność możemy ewentualnie traktować jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 w/w ustawy. Należy jednak mieć na uwadze fakt, iż w przypadku opisanych wyżej pożyczek nie występuje płatność w postaci należnych odsetek. Natomiast opodatkowaniu VAT podlega odpłatne świadczenie usług, bądź nieodpłatne świadczenie usług, które z założenia mają charakter odpłatny. Ponadto dla obowiązku rozliczenia podatku niezbędne jest nie tylko wystąpienie czynności będącej przedmiotem opodatkowania, ale również jest konieczne wskazanie momentu powstania obowiązku podatkowego oraz określenia podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług pośrednictwa finansowego, do których zalicza się m.in. udzielanie pożyczek, powstaje na zasadach ogólnych. Zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 i 4 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2- 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W świetle powyższego należy przyjąć, iż w przypadku świadczenia usług pośrednictwa finansowego w przedmiocie udzielania pożyczek obowiązek podatkowy powstaje z momentem wykonania usługi, tzn. otrzymania należnych odsetek lub upływu terminu zapłaty odsetek (gdy stają się wymagalne), a jeżeli wykonanie usługi powinno być udokumentowane fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu od dnia wykonania (częściowego wykonania) usługi. Jednocześnie jedna z istotnych cech nieoprocentowanej pożyczki, tj. bezpłatność - powoduje, że obowiązek ten nie powstanie w przypadku świadczenia tego typu usług finansowych. W konsekwencji nie będzie możliwości rozliczenia podatku należnego. Podobnie niemożliwe jest w tym przypadku określenie podstawy opodatkowania VAT. Co do zasady, zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednakże traktując przedmiotowe pożyczki jako usługę w rozumieniu art. 8 ust. 2 , do określenia podstawy opodatkowania zastosować należałoby art. 29 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika. W odniesieniu do pożyczki określenie tego kosztu nie jest możliwe.
Reasumując należy stwierdzić, że udzielanie nieoprocentowanych pożyczek pracownikom, zarówno ze środków obrotowych jak i zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.