POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/474/10/2006/SK

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.03.2006, sygn. 1473/WV/443/474/10/2006/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.01.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art. art. 2 pkt 7, art.11 ust.1, art. 34 ust. 1 ,art.36 ust. 1 ,art. 86 ust. 10 pkt 1 i art. 86 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie

1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:
Spółka zamówiła i zapłaciła za towar w firmie w Szwajcarii, na co otrzymała fakturę. Towar w Austrii został dopuszczony do obrotu na terenie Unii i został dostarczony do Polski z dokumentem stwierdzającym to dopuszczenie wraz z adnotacją , że ostateczny nabywca ( Spółka) ponosi odpowiedzialność za rozliczenie podatku z tytułu tej transakcji. Towar został dopuszczony do obrotu na terenie Unii, ale podlega tam zwolnieniu z podatku VAT ponieważ zostanie dostarczony do innego państwa Unii ( Polska). Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Austrii, ani nie ma ustanowionego przedstawiciela podatkowego na terenie tego kraju. Ponadto Spółka nie jest w posiadaniu faktury wystawionej przez kontrahenta unijnego, a towar odprawiono ostatecznie w Austrii.


2.Pytania podatnika:
Czy transakcja taka winna być rozpoznana dla celów podatku VAT jako nabycie wewnątrzwspólnotowe i czy wartość tego nabycia winna być wykazana w informacji kwartalnej VAT-UE?Jeśli nie, to w jaki sposób udokumentować powstały obowiązek podatkowy, gdzie umieścić go w deklaracji VAT-7?


3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:
Zdaniem Spółki w/ w transakcja nie jest importem towaru i ze względu na zastosowanie procedury celnej dopuszczenia do obrotu towaru na terenie Unii w Austrii, gdzie wystąpił import z kraju trzeciego z bezpośrednio następującą po nim dostawą wewnątrzwspólnotową , powinna zostać sklasyfikowana jako nabycie wewnątrzwspólnotowe. Obowiązek podatkowy powstał na terenie Polski. Dla celów podatku VAT Spółka winna wystawić fakturę wewnętrzną i wykazać tę transakcję w informacji kwartalnej UE, podając swój NIP( PL.)


4.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Zgodnie z postanowieniami art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego (tj. terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty) na terytorium kraju. Jak wynika z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i przestaną one podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się , iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Wobec powyższego przywóz towarów z państwa trzeciego i objęcie ich procedurą dopuszczenia do obrotu na terytorium Austrii nie stanowi importu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami). Oznacza to, że na Wnioskodawcy ciążą obowiązki z tytułu importu towarów na podstawie stosownych przepisów obowiązujących w kraju, w którym nastąpiło ich dopuszczenie do obrotu - w przedmiotowej sprawie w Austrii.

Z kolei zgodnie z art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W art. 12 cytowanej ustawy zostały wymienione sytuacje, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w powołanym art. 11 ust. 1 nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zatem przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Austrii) będzie dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W związku z faktem, że transakcja odbywa się na terytorium dwóch Państw Członkowskich i jest ściśle powiązana z importem towarów, a następnie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów należy odnieść się do przepisów Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), która wyznacza wytyczne dla krajowych regulacji w zakresie podatku od wartości dodanej dla wszystkich Państw Członkowskich UE.

Na podstawie art. 7 ust. 2 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG), miejscem importu towarów jest Państwo Członkowskie, na terytorium którego znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia na terytorium Wspólnoty. W przypadku, gdy towary w momencie wprowadzenia na terytorium Wspólnoty obejmowane są procedurą składu celnego, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych lub tranzytu za miejsce importu uznaje się Państwo Członkowskie, na terytorium którego procedura ta zostanie zakończona. W przedstawionym stanie faktycznym towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Austrii, a zatem tam miał miejsce import towarów i w Austrii powstał obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów. Jednakże, zgodnie z art. 23 Szóstej Dyrektywy Państwa Członkowskie mogą przewidzieć, że podatek od wartości dodanej płatny z tytułu importu towarów, nie musi być zapłacony w momencie przywozu, pod warunkiem, że podatek ten jest wyszczególniony w deklaracji podatkowej, która ma być złożona zgodnie z art. 22 ust. 4 dyrektywy.

Ponadto art. 28c (D) Szóstej Dyrektywy stanowi, że w przypadku importu towarów wysyłanych lub przywiezionych z terytorium państwa trzeciego do Państwa Członkowskiego innego niż państwo przeznaczenia przesyłki lub przewozu, Państwa Członkowskie zastosują do takiego importu zwolnienie, jeżeli dostawa takich towarów dokonywana przez importera określonego w art. 21 ust. 2 objęta jest zwolnieniem zgodnie z częścią A (jak dla WDT). Państwa Członkowskie określą warunki zwolnienia w celu zapewnienia prawidłowego i jednoznacznego stosowania tego zwolnienia oraz zapobieżenia uchylaniu się od opodatkowania, unikania opodatkowania lub nadużycia prawa. Zatem regulacja dotycząca ewentualnego zwolnienia z podatku od towarów i usług od importu towarów, przewożonych następnie w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz szczegółowego określenia warunków zastosowania tego zwolnienia, będzie uregulowana na podstawie przepisów Szóstej Dyrektywy w prawie krajowym państwa, na terenie którego nastąpiło dopuszczenie towaru do obrotu - w niniejszej sprawie w Austrii. W związku z powyższym w zakresie stosowanych preferencji mogą wypowiedzieć się tylko i wyłącznie władze podatkowe Austrii. Regulacja, dotycząca sytuacji odwrotnej tj. importu do Polski i przewozu towaru do innego Państwa członkowskiego Wspólnoty, zawarta została w § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zmianami) Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa , zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu import towarów miał miejsce w Austrii i tam winno nastąpić rozliczenie podatku od towarów i usług (VAT) od importu (ewentualnie może zastosować zwolnienie, jeżeli spełnione są warunki określone w przepisach austriackich). Zaś przemieszczenie towarów (uprzednio zaimportowanych i odprawionych w Austrii) z Austrii do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i rozliczyć VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi kwota podatku należnego. Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym: 1) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, 2) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. W przypadku Wnioskodawcy doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ? a w tej sytuacji powstał obowiązek wykazania transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu